Inlägg från: Jenny m Benjamin |Visa alla inlägg
  • Jenny m Benjamin

Barnmat

Hej alla, jag tjuvläser här inne men har inte haft något att säga så jag har inte givit mig tillkänna förut.

VitLupin; jag vet inte hur det är tänkt men en liten mängd salt är ju okej från sex månader. Men jag vill själv bestämma hur mycket salt jag ska ge så jag ger fortfarande bara osaltad 6-månaders-burkmat fast min son är snart 9 månader (semper har tyvärr salt i från 8 månader och Hipp och Nestlé befattar jag mig inte med) när jag ger burkmat. Och så kokar jag pasta, ris och potatis utan salt och använder osaltat margarin så då känns det helt okej att ge leverpastejer och annat som är saltat den sista lilla delen av vad han får i sig.

Ylletröjan; Helammar du eller har du redan börjat ge smakportioner? Vid 5,5 månader så behöver han ju fortfarande inget annat än bröstmjölk och det är ju hela första året tillräckligt som huvudföda så allt du får i honom därutöver är fullt tillräckligt för hans behov.

• Jenny m Benjamin

Hej ylletröjan.
    Om han får smakportioner varje dag så är ju inte bröstmjölken den enda födan, så det är inga bekymmer. Det räcker ju med smakportioner från 6 månader för att det ökade behovet skall täckas.
    Men då vet jag och då du ju redan slutat helamma så skulle jag bara tipsa om att helt enkelt öka portionerna samt öka antalet rätter som han får. Eftersom jag inte vet vad du gett hittills och i vilka mängder kan jag ju inte ge mer detaljerade tips

Men gröt till frukost/mellanmål? Puréer av potatis, palsternacka, morot, ärtor, majs m.m.

Det är lagom att börja med kött när barnet ätit andra smakprover i en månad ungefär. Jag tyckte det var svårt, så jag körde mer på burkmat då tills det funkade med inte helt finfördelad mat.

Plockmat funkade tidigt för min son; morötter, ärtor, majskorn. Banan. Majskrokar (www.majskrokar.se/af.htm).
    Pasta funkar men innehåller också gluten så man inte ger för mycket av det.

Vill du minska snabbare på amningen än han vill öka ätandet så är ersättning bättre än välling; välling skall ges max tre gånger/dygn coh från sex månader, men du kan ge ersättning hur ofta du vill och upp till 1 år utan problem.

Vad gäller burkmat (och gröt) köper jag själv endast Semper eftersom jag inte vill stödja Hipp och Nestlé med deras oetiska marknadsföring.

Känns det som lite tips att börja med eller är detta redan det du gjort hittills?

Angående barnets behov av annan mat finns en bra tabell här: www.who.int/features/qa/21/en/index.html och ett diagram här: www.amningshjalpen.se/radgivning/tillvanjning.htm
    Mer än så b e h ö v e r de inte men självklart går det bra att ge mer än så om barnet är intresserat.

• Jenny m Benjamin

Pillis75: det som VitLupin sa är vad jag fått lära mig också. Bröstmjölken är ju tänkt att vara huvudfödan hela det första året och ersättningen för bröstmjölk är ju just bröstmjölksersättning
    Däremot måste det inte vara ersättning man ger, men om man har ett barn som inte är helt redo för fast föda (och många är inte det förrän vid 8-10 månader heller) och man inte kan/vill amma så är ersättningen gjord för att vara så lik bröstmjölken som det är möjligt och då är det bättre att ge den. Dedan kan man ju ge välling också, men inte som istället för bröstmjölken...

• Jenny m Benjamin

Nu är jag tillbaka. En del har ni fått svar på från andra, men ändå, svaren som jag förstått det:

Pillis1975: Du kan mycket väl fortsätta med ersättning, men blir han inte mätt av det är det klart att du kan ge välling istället. Ersättningen är ju gjort för att efterlikna bröstmjölk så det är ju i princip som att ge ett amningsmål och att ge välling är snarare som att ge ett (flytande) grötmål. Välling och gröt är ju ingen dålig mat men den är tyngre och mer svårsmält än mjölk/ersättning vilket kan innebära att barnets mage klarar den sämre men framför allt att barnet blir mättare och sover bättre/längre (för att det går åt mer energi och tar längre tid för att tillgodogöra sig maten och näringsämnena i vällingen)?
    Och om man ska göra en jämförelse mellan ersättning och bröstmjölk så är det nog oftare så att man behöver gå över på välling om man ger ersättning än om man ammar eftersom näringsinnehållet i ersättningen ju inte ökar i den takt barnet behöver det, men det gör ju bröstmjölken.

The Bumblebee : Jag hittar det inte just nu. Men WHO rekommenderar ju att man ammar i två år eller längre, och erbjuder följande tabell:
    www.who.int/features/qa/21/en/index.html
    Amningshjälpen erbjuder denna: www.amningshjalpen.se/radgivning/tillvanjning.htm där amningen är konstant nästan ända fram till ettårsdagen, och man ser att barnets behov av annat än bröstmjölken ökar och täcks av det barnet får utöver bröstmjölken trots att man inte minskar på denna. Bröstmjölken följer ju barnet och ger mer energi och näringsämnen ju mer barnets behov ökar:
    www.amningshjalpen.se/radgivning/naringsbehov.htm
    Och jag läste någon annanstans att så mycket som 2/3 av matintaget kan utgöras av bröstmjölken i slutet av det första året.
    Men jag ammar själv inte så mycket längre och min son är inte ens nio månader. Men min poäng är inte att man ska följa rekommendationen till punkt och pricka utan att om man har ett barn som inte är intresserat av annan mat än bröstmjölk så är det ingen fara, för det är sådan liten mängd mat som behövs för att täcka det ökade behovet och vanligen så vänder det vid c:a 10 månader om inte förr och om man inte gör en stor affär av ätandet.

Tinuska; Ska och ska Jag väljer att undvika Hipp och Nestle´då de bryter mot koden på olika sätt än idag. Nestlé kritiserades som VitLupin skriver redan på 80-talet, men de ger fortfarande bland annat ut gratisprover så att mammorna ska ge sina barn ersättning, vilket ju minskar efterfrågan på bröstmjölk, vilket minskar mammornas produktion av bröstmjölk vilket innebär att barnen inte har tillräckligt att äta när gratisproverna tar slut utan de måste fortsätta med ersättning. Och för att det skall räcka längre så snålar alltså mammorna ofta in på pulvret och ger blaskigare ersättning under längre tid vilket ger ännu mer negativ effekt.

Hipp har, förutom att de gjort reklam för teer som skall kunna ges till barn en vecka gamla och puréer vid 9 veckors ålder, i Hong Kong, Lettland, Litauen, blivit kritiserade för att skövla miljön då de ska odla sina ?ekologiska? bananer, de har blivit påkomna med att betala läkare i Armenien för att skriva ut deras produkter på recept och på andra sätt propagerat för sina produkter för att få mammor att välja bort amningen presis som Nestlé. Det finns fler företag som beter sig på liknande sätt; här finns en rapport från 2004 där man samlat ihop information och ?bevis? mot diverse företag: www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf

Något jag missat?

• Jenny m Benjamin

Jo, men sedan är det ju så också att Sempers mat inte passar alla. En del barn tycker inte om den, en del får ont i magen av Senpers ersättning m.m. Det man kan göra då om man ändå vill visa sitt missnöje till viss del är att bojkotta de produkter man k a n bojkotta och köpa bara precis så mycket man måste.

• Jenny m Benjamin

Jo, det är klart, jag menade mest eftersom många säger att deras barn inte äter annat och kanske framförallt hur det fungerar med ersättningarna där man inte har något val om semper inte fungerar

• Jenny m Benjamin

Mmm Mitt problem just nu är att det är salt i Sempers burkar från 8 månader och jag vill inte ge saltad barnmat, det räcker så gott med det salt som finns i den mat vi äter och det är ju där jag vill kunna ta mig lite friheter med saltet, inte vara tvungen att dra in på den mera för att Semper ska kunna salta maten... Och så har jag hemliga cravings efter sempers drottningdessert för jag m i n n s den från när jag var liten och den var g o d fast då hette det findus drottningdessert och på den tiden var den ganska säkert sockrad också...

• Jenny m Benjamin

Menar att jag har hemliga cravings efter nestlés drottningdessert förstås. Hade semper gjort den hade det ju inte varit något problem...

• Jenny m Benjamin

"Joderat salt" står det på alla åttamånadersburkar från Semper i vår butik utom de ekologiska så de har jag köpt några av. Vad jag vet håller de inte på att ta bort saltet i övriga burkar så det borde inte vara att du har fått från ett nyare parti heller, tror jag? Vilka burkar är det du har?

Svar på tråden Barnmat