Nu är jag tillbaka. En del har ni fått svar på från andra, men ändå, svaren som jag förstått det:
Pillis1975: Du kan mycket väl fortsätta med ersättning, men blir han inte mätt av det är det klart att du kan ge välling istället. Ersättningen är ju gjort för att efterlikna bröstmjölk så det är ju i princip som att ge ett amningsmål och att ge välling är snarare som att ge ett (flytande) grötmål. Välling och gröt är ju ingen dålig mat men den är tyngre och mer svårsmält än mjölk/ersättning vilket kan innebära att barnets mage klarar den sämre men framför allt att barnet blir mättare och sover bättre/längre (för att det går åt mer energi och tar längre tid för att tillgodogöra sig maten och näringsämnena i vällingen)?
Och om man ska göra en jämförelse mellan ersättning och bröstmjölk så är det nog oftare så att man behöver gå över på välling om man ger ersättning än om man ammar eftersom näringsinnehållet i ersättningen ju inte ökar i den takt barnet behöver det, men det gör ju bröstmjölken.
The Bumblebee : Jag hittar det inte just nu. Men WHO rekommenderar ju att man ammar i två år eller längre, och erbjuder följande tabell:
www.who.int/features/qa/21/en/index.html
Amningshjälpen erbjuder denna: www.amningshjalpen.se/radgivning/tillvanjning.htm där amningen är konstant nästan ända fram till ettårsdagen, och man ser att barnets behov av annat än bröstmjölken ökar och täcks av det barnet får utöver bröstmjölken trots att man inte minskar på denna. Bröstmjölken följer ju barnet och ger mer energi och näringsämnen ju mer barnets behov ökar:
www.amningshjalpen.se/radgivning/naringsbehov.htm
Och jag läste någon annanstans att så mycket som 2/3 av matintaget kan utgöras av bröstmjölken i slutet av det första året.
Men jag ammar själv inte så mycket längre och min son är inte ens nio månader. Men min poäng är inte att man ska följa rekommendationen till punkt och pricka utan att om man har ett barn som inte är intresserat av annan mat än bröstmjölk så är det ingen fara, för det är sådan liten mängd mat som behövs för att täcka det ökade behovet och vanligen så vänder det vid c:a 10 månader om inte förr och om man inte gör en stor affär av ätandet.
Tinuska; Ska och ska
Jag väljer att undvika Hipp och Nestle´då de bryter mot koden på olika sätt än idag. Nestlé kritiserades som VitLupin skriver redan på 80-talet, men de ger fortfarande bland annat ut gratisprover så att mammorna ska ge sina barn ersättning, vilket ju minskar efterfrågan på bröstmjölk, vilket minskar mammornas produktion av bröstmjölk vilket innebär att barnen inte har tillräckligt att äta när gratisproverna tar slut utan de måste fortsätta med ersättning. Och för att det skall räcka längre så snålar alltså mammorna ofta in på pulvret och ger blaskigare ersättning under längre tid vilket ger ännu mer negativ effekt.
Hipp har, förutom att de gjort reklam för teer som skall kunna ges till barn en vecka gamla och puréer vid 9 veckors ålder, i Hong Kong, Lettland, Litauen, blivit kritiserade för att skövla miljön då de ska odla sina ?ekologiska? bananer, de har blivit påkomna med att betala läkare i Armenien för att skriva ut deras produkter på recept och på andra sätt propagerat för sina produkter för att få mammor att välja bort amningen presis som Nestlé. Det finns fler företag som beter sig på liknande sätt; här finns en rapport från 2004 där man samlat ihop information och ?bevis? mot diverse företag: www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf
Något jag missat?