Inlägg från: Lupinen69 |Visa alla inlägg
  • Lupinen69

Barnmat

Lägger mig i diskussionen ang BVC...

Min lillasyster har fått höra från sin BVC-tant att man inte ska ge mjölk till bebisar pga att de kan få/får kalkbrist då! Hon hade svamlat om någon studie baserad på invandrarbebisar och ärligt talat vet jag inte om lillasyrran har missförstått något, för hon har lite svårt att koncentrera sig längre stunder när någon pratar med henne. Men hon vidhåller bestämt att det är så!!! Och ger därmed inte sin bebis några mejeriprodukter alls... Hennes son är 4½ mån äldre än min och hon vägrar lyssna på mig öht. Kan tillägga att min lillasyster (halvsyster) fyller 20 om någon månad.

Tycker också att det är sorgligt i största allmänhet att folk får så olika råd från BVC. Det är absolut inte farligt att laga egen gröt till bebisen! Gröt är mycket bra mat. Man kan variera gröten i all oändlighet (nästan) om man känner för det. BVC kör med mycket propaganda från barnmatstillverkarna, både tanklöst och fördummande, men de har väl inte tid eller ork att tänka själva. Tyvärr innebär det att det helt plötsligt dyker upp "sanningar" som gör en rent mörkrädd, tex det här med att mjölk till bebisar ger kalciumbrist *får rysningar*.

I barnmatshäftet man får från BVC står det t.o.m. att det är bra att laga egen gröt och det står även vad man ska tänka på. Receptet på mannagrynsgröt (gröt kokt på mjölk!) finns även en mikrovariant, himla snabbt och smidigt och man slipper osande, vidbränd kastrull haha. Frågan är bara hur många som egentligen läser det här häftet från pärm till pärm, ALL information som står där och inte bara nåt enstaka recept?

* Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69
    Tessekd: Jag tror också hon blandat ihop det, påpekade för henne just det där med järnupptaget men hon vidhåller att mjölk ger kalciumbrist! Man kan bli lite trött ibland...haha.

Krysantemum: Mjölk tar inte bort det viktiga i maten man äter! Men det hämmar järnupptaget. Så när man tex äter blodpudding ska man hellre dricka apelsinjuice till maten, så att man bättre utnyttjar järnet i blodpuddingen.

* Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69
    M73: Nej precis. Mjölk mättar och ÄR bra mat, men inte till de minsta. Helt ok att använda i matlagningen och helt ok att göra mannagrynsgröt och ge, men inte som måltidsdryck ännu.

Själv är jag stor förespråkare av omväxling i kosten, lite av det ena och lite av det andra. Omväxling förnöjer och berikar!
    * Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69

Åh vilken sötnos CasaMia! Och så nöjd hon ser ut! Måste ju prova banan + blåbär!

* Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69

Liten fråga: Inget salt före 6 mån, sedan saltfattigt. Men vad innebär det i praktiken, någon som vet? Betyder det att det är ok att låta bebisen få tex kalvsylta som måltid ibland? Många ger ju leverpastej som bebissmörgås från ca 8 mån ålder och även leverpastej innehåller ju salt. Ost innehåller salt! Eller? Hmm nu blev jag osäker...men mjukost innehåller väl i alla fall salt? Fiskbullar rekommenderas ju som bebismat och det innehåller salt... Allting som är färdiglagat innehåller ju salt! Men det måste väl vara ok så länge man inte baserar bebisens kost på det och dessutom inte saltar kokvattnet när man gör egen mat?

* Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69
    Pillis: Ersättning är baserad på komjölk och är helt glutenfritt, innehåller alltså ingen säd/mjöl öht. Välling är baserad på säd (havre). Ersättning är ju alternativ till bröstmjölk, välling är ett komplement till maten för lite äldre bebisar (från 4-6 månader).

Nennie: Visst kan man använda blandfärs. Det är ju hälften nötfärs - hälften fett fläsk (nästan bara fett) och bebisar/barn ska ju ha mer fett i maten. Du behöver kanske inte tillsätta mer fett i såfall, å andra sidan är det mättat animaliskt fett, som man ju inte ska äta för mycket av hur gammal eller ung man än är.

Själv tillsätter jag lite rapsolja alt fiskolja till vällingen. Välling innehåller bra mycket mindre fett än bröstmjölk/ersättning!

Lite kurios: bröstmjölksersättningen (NAN i alla fall) innehåller fiskolja!
    * Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69

Man brukar rekommendera max tre glutenhaltiga mål för bebisar, just för att inte belasta deras kroppar för mycket. Glutenallergi är inget att leka med! Ersättningen är istället för bröstmjölk och precis som du kan amma upp till ett år (eller längre för den delen) så kan du ge ersättningen.

* Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69

Vanlig komjölk ska ju inte ges som måltidsdryck förrän i ettårsåldern och fram tills dess kan man gärna ge ersättning som måltidsdryck om man vill. Många som ammar ger ju snuttar efter måltiderna bra länge.

* Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69
    Pillis: Isåfall blir han helt enkelt inte riktigt mätt på ersättningen och då är vällingen ett bättre alternativ. Eller babygröt om man hellre vill det.
    * Calvin 06-04-13 *
  • Lupinen69
    Bumblebee: Många, både privatpersoner och personal på BVC, misstolkar rekommendationerna. Men det vet du säkert redan.

evaeng: Det är så sant så. Och jag skulle vilja tillägga att många bebisar behöver mer mat/komplement/tillskott redan efter 4 månader!

Tinuska: Man får göra precis som man själv vill. Hipp är danskt och jag vet inte varför man ska undvika just dem, men Nestlé står för saker man kanske inte vill stötta. Man kan om man vill undvika alla utom de inhemska, svenska produkterna. Eller så blandar man och köper det man tycker verkar bäst för ens bebis för tillfället. Själv tycker jag att Sempers 8-mån burkar har lite väl stora bitar i sig och att de har ett väldigt torftigt 6-månaders utbud. Så jag stavmixar sempers 8-mån burkar till min 6 mån kille. Mer smak och matigare! Hipp och Nestlé verkar ha ett bredare sortiment redan från 5-6 mån och deras (Hipp?) 8 mån burkar är mer finfördelade. Å andra sidan tyckte jag Nestlés var blaskigare och smaklösare. Hipp och Semper är det jag/min son gillat bäst hitintills. Men nestlés ersättning (NAN) är den vi använder här hemma!
    * Calvin 06-04-13 *
Svar på tråden Barnmat