Barnmat
Lägger mig i diskussionen ang BVC...
Min lillasyster har fått höra från sin BVC-tant att man inte ska ge mjölk till bebisar pga att de kan få/får kalkbrist då! Hon hade svamlat om någon studie baserad på invandrarbebisar och ärligt talat vet jag inte om lillasyrran har missförstått något, för hon har lite svårt att koncentrera sig längre stunder när någon pratar med henne. Men hon vidhåller bestämt att det är så!!! Och ger därmed inte sin bebis några mejeriprodukter alls... Hennes son är 4½ mån äldre än min och hon vägrar lyssna på mig öht. Kan tillägga att min lillasyster (halvsyster) fyller 20 om någon månad.
Tycker också att det är sorgligt i största allmänhet att folk får så olika råd från BVC. Det är absolut inte farligt att laga egen gröt till bebisen! Gröt är mycket bra mat. Man kan variera gröten i all oändlighet (nästan) om man känner för det. BVC kör med mycket propaganda från barnmatstillverkarna, både tanklöst och fördummande, men de har väl inte tid eller ork att tänka själva. Tyvärr innebär det att det helt plötsligt dyker upp "sanningar" som gör en rent mörkrädd, tex det här med att mjölk till bebisar ger kalciumbrist *får rysningar*.
I barnmatshäftet man får från BVC står det t.o.m. att det är bra att laga egen gröt och det står även vad man ska tänka på. Receptet på mannagrynsgröt (gröt kokt på mjölk!) finns även en mikrovariant, himla snabbt och smidigt och man slipper osande, vidbränd kastrull haha. Frågan är bara hur många som egentligen läser det här häftet från pärm till pärm, ALL information som står där och inte bara nåt enstaka recept?