Inlägg från: minisnutten |Visa alla inlägg
  • minisnutten

Barnmat

Hänger också gärna på....men har inte heller börjat göra egen mat än, men ska.

Vilka kryddor kan man ha i när man lagar mat till skruttan? Hon är ju 5 månader, jag tänkte att jag skulle göra korv straganoff och köttfärssås och pasta så småningom!

Min söta lilla Thea 060429
  • minisnutten

Vilken bra tråd!!!

Tack alla för svaren ang kryddor, får se när jag kommer igång med att göra egen mat!

• minisnutten

Idag har jag beställt en barnmatsbok från adlibris så sedan finns det inga ursäkter att inte prova att göra egen barnmat!
    Boken heter förresten Anna och Hugos barnmatsbok, kostade 121 kr. Hoppas att den är bra. 

• minisnutten
    CasaMia: Vilken härlig bild Skrattande
  • minisnutten

Idag fick jag hem boken "Annas och Hugos barnmat" så nu har jag iaf fått lite tips, ska försöka göra någon egen rätt i helgen, återkommer och berättar hur det gick samt delar med mig av receptet.

• minisnutten
    Fråga:

När man tilllsätter grädde i maten, ska det vara "vanlig" grädde eller matlagningsgrädde?

Bumblebee: har skrivit ner receptet och ska prova att göra detta till Thea nu i veckan Glad
  • minisnutten

Jag har så länge kan jag minnas druckit lättmjölk och ätit lättfil etc, så det har vi hemma, men visst kommer Thea att till en början få fetare varianter, det behöver ju barn!

• minisnutten

Hej!

Idag har jag och Thea varit och badat med en kompis och hennes son, babysimmet har uppehåll denna vecka då skolorna har höstlov, men vi ville bada så vi gick dit och badade ensamma med barnen. Thea var lika glad som vanligt i vattnet, vi dök några gånger och hon är så duktig skruttan Glad

Imorgon ska jag göra egen barnmat till Thea så håll tummarna för att hon godkänner mammas mat!

• minisnutten

Hej!

Idag har jag gjort egen mat till Thea. Jag gjorde två olika rätter;
    * potatis, köttfärs och grönsaker med lite krossade tomatet (tack bumblebee för receptet) Detta har hon nu ätit till lunch och det var gott tyckte hon Skrattande
    * pasta, kyckling och morot, detta ska hon får till middag.

Fråga:
    Ni som fryser in maten i galsburkarna, fryser ni in rätterna färdiga eller ing. var för sig? (alltså pasta för sig, kött för sig och grönsaker för sig) Läste in någon annan tråd att de rek att man frös allt var för sig, för att det skulle se godare ut??????

• minisnutten

Tack alla för svaren ang. att frysa in maten. Även middagsrätten fick klart godkänt, känns jätte roligt! Imorgon ska jag ta hand om resten av köttfärsen....det får nog bli pasta med köttfärssås och ris med köttfärs och majs tror jag.

• minisnutten

Vi har en Philips stav mixer, den fungerar väldigt bra!

• minisnutten
    aprilmaj06: tack för tipset, det ska jag prova!
  • minisnutten
    Sefyria: Kul att du fick godkänt!

Tinuska: Vad har du beställt för böcker?
  • minisnutten

therese80: Jag brukar ge Thea naturell yoghurt med lite färsk frukt i/ alt lite fruktpuré. Det är mumsigt tycker hon!

Svar på tråden Barnmat