Inlägg från: Blue Vapor |Visa alla inlägg
  • Blue Vapor

Barnmat

Pillis - visst är det härligt då de förtjust trycker i sig?

Har gjort fiskgryta med citron och potatis här ikväll... får se hur hon reagerar på det! Första fisken blir det......

• Blue Vapor

Pillis - usch, det låter inte skoj... (undrar ifall jag har svarat dig på det i någon annan tråd... Fundersam) Jag håller tummarna att det går bättre snart! Vi provade en istärning fiskgryta idag, det gick okej... hon var lite allmänt gnällig så vi får prova mer imorrn tror jag bestämt!

Mamsie!
    Jag gör vanlig havregrynsgröt till min tjej!
    Jepp, ta "ett gäng" havregryn och kör med stavmixern - blir super! (då har du färdigmixade gryn några dagar) Sen så har jag redan mätt och vägt (med tanke på att volymen blir annorlunda med mixade gryn) BRA med våg! Jag ger nu motsvarande en halv vuxenportion (Förvånad) och det är 20 gram mixade gryn och ca 1,25 dl vatten! Sen så blandar jag den färdiga gröten med en istärning aprikospuré för järnets skull, och pudrar med lite kanel. Poppis här i alla fall

• Blue Vapor

Att köra havregrynsgröt i micron är ingen hit..... jag har hittills aldrig fått det bra, och jag äter själv havregrynsgröt varenda morgon. En liten teflonkastrull är grejen! Det tar ju ändå bara typ 3 minuter så är det ju färdigt!

• Blue Vapor

Sanera är väl kul?

Igår började tjejen FRUSTA samtidigt som mat/vatten ska in i munnen...... och så har det fortsatt - tydligen en MYCKET skojjig manöver vad det verkar Räcka ut tungan

• Blue Vapor

Mamsie - ohjess! Vattenflaskan är nog allra roligast att "blåsa" i tror jag bestämt

Nejmen VAD gör jag uppe fortfarande?? Måste verkligen sova. Barnet lär väl börja härja snart också..... att man aldrig lär sig. Generad

• Blue Vapor

Ja egentligen är ju klockan "bara" midnatt Oskyldig *rätt duktig, jag som siktade på 23*

Men det är inte SANT.. nu vaknar barnet...

• Blue Vapor

Jag fryser också in maträtten, inte ingredienser för sig.... alltså, jag lagar bara mat som hela rätter, inte i delar Blir ju av självklara skäl mer av "delarna" då de blir äldre och inte ska ha så finfördelat

Min 7månaders-tjejs två all time favvos är nog hittills:
    *skinka med morot och dillstuvad potatis
    *tagliatelle med kött och sås på broccoli, röd paprika, lök och basilika (ljuvligt faktiskt )

Det äckligaste har hittills varit fiskgrytan med citron som jag gjorde häromdagen Hon äter, men hon ser besvärad ut, haha! Jag är dock ganska övertygad om att det inte beror på att det är fisk, utan att det var lite VÄL citronsurt....ska se till att ta betydligt mindre citron nästa gång

Annars så äter hon precis ALLT och ser lycklig ut, så glad man blir! Kyss Nu börjar fruktpuréerna ta slut i frysen, så det blir till att ladda med en ny omgång mango/äpple/stjärnanis och äpple/päron/kanel och nog någon till ny. Banan mixas med hallon eller jordgubbar på löpande band här - perfekt mellis!

Ska försöka orka laga en kyckligrätt ikväll........ bäst jag plockar fram kyckling så jag MÅSTE

• Blue Vapor

Måste fråga -

Hur MYCKET (och vad) ger ni till mellis i fråga om fruktpuré/naturell frukt eller yoghurt eller macka? Tänkte börja ge lite yoghurt och macka, men vet inte alls hur mycket.... det är ju liksom inte meningen att de ska bli proppmätta på det, utan bara att de får en ny liten kick som räcker fram till nästa riktiga mål mat.

Vad blandar ni yoghurten med? Ifall ni nu blandar alls Jag tänkte ha ner fruktmos i turkisk yoghurt....... men man kanske kan få några tips?

• Blue Vapor

Pillis - jadå, det är helt okej! Tycker du det är starkt? Hm...

I alla fall så har jag hoppat över den GRÖNA paprikan, och tagit röd istället - har för mig att GRÖN är "vanligt" att man kan vara överkänslig mot, och den rapar även många människor av

• Blue Vapor

Haha, ja jag gillar också banan/hallon Trodde nog att det var det ultimata här hemma, MEN så hittade jag jordgubbar i frysen i jakt på hallonen.... DÄR snackar vi ultimat kick Barnet skuttade upp och ner här i stolen och skulle bara ha MER MER MEEEEER *fniss*

• Blue Vapor

Jag trodde inte heller att jordgubbar var något man skulle ge, men har blivit bevisad ha fel! Det är bara om man själv är känslig som man ska ta det försiktigt, annars så är det ingen fara. De KAN ju såklart vara allergiska ändå, men så är det ju med all annan mat också

Likadant det där med gravid och amning..... trist MYT fick jag veta Jordgubbar under graviditeten är superbra - MASSOR av bra grejjer i dem! Jordgubbar och amning likaså, fast där ska man vara lite försiktig ifall man är känslig själv.

• Blue Vapor

The Bumblebee -
    Hehe, jag vet inte heller hur man gör.... men jag tror att detta är en fusk-variant - spelar ingen roll, för det är faktiskt jättegott! Japp, jag snattar en sked här och en där då jag matar tjejen, underbart smarrigt Räcka ut tungan

Här kommer receptet! Det är ur "Annas och Hugos Barnmatsbok", en bok jag verkligen kan rekommendera varmt!

Skinka med dillstuvad potatis

2 skivor skinka (kokt, vanlig som man har på mackan!)
    2 potatisar (kokas i 2 dl osaltat vatten) Här har jag lagt till en halv morot per portion.
    3 msk grädde
    1 tsk hackad dill (0,5 tsk torkad dill)
    1 msk smör

1. Skala och tärna potatisen (och ev morot) , och koka i vattnet i en kastrull.
    2. Klipp eller skiva skinkan i mindre bitar.
    3. När potatisen känns mjuk, tillsätt skinkan, grädden och dillen.
    4. Låt puttra ihop någon minut. Rör ner smöret (och mixa) och servera.

Tillsätt ev mer vätska.

Detta recept är för en "barnportion", det betyder att det blir ganska mycket mat för en liten bebbe. Jag 4-dubblar alltid recepten och delar upp för att frysa. Jag räknar "barnmatsburkar" som portioner, en liten burk är ca 1 dl, en stor är ca 2 dl. Brukar ge min tjej 1dl-are än så länge. Jag minns inte nu hur många sådana portioner det blev...... 6 kanske (vid en 4-dubbling alltså)?

• Blue Vapor

Idag har tjejen äntligen ätit mammas fiskgryta med god aptit - haha Tog en halv portion av grytan och en halv portion grönsakspuré och bytte av med, då hann hon inte tröttna Skönt, nu kan man räkna in den maträtten i menyn!

Hon har även upptäckt att mammas frukt (alltså den som JAG håller i handen för att äta själv) är supergod! Snor våldsamt bananen och ska också gnaga på den, och häromdagen på babymassagen så slet hon åt sig en clementin-klyfta! Sög febrilt på den stackars klyftan tills den bara var ett sladdrigt fodral Räcka ut tungan Så idag när jag skalade en till mig själv, så hann jag inte mer än att börja få av skalet och det började dofta, förrän ungen YLADE i stolen och vill ha hon med Hon slurpade glatt i sig två klyftor, sen vågade jag inte ge henne mer.... hon är ju inte alls van vid citrusfrukter än...

Alla som älskar sina tokiga ungar ropar TUPPENJAAAAAA!! Cool

Svar på tråden Barnmat