Inlägg från: ylletröjan |Visa alla inlägg
  • ylletröjan

Barnmat

Hej! Jag tänkte försöka sluta helamma min pojke om ca två veckor (han blir då 5½ månad) och då bara amma morgon och kväll, och ev natt om det behövs. Men jag känner mig osäker på hur mycket han behöver äta på dagen och vad? Ge mig gärna tips på hur måltiderna kan se ut och gärna recept och mängd. Vill försöka undvika burkmat, men ge gärna tips på bra sådan oxå (för ibland kommer det ju att behövas). Tack på förhand!

• ylletröjan

Jenny m Benjamin: Han får smakportioner varje dag, men jag läste nånstans att vid 6 mån är bröstmjölk inte tillräckligt som enda föda. Dessutom så vill jag själv bli lite friare och slippa hålla på och amma var tredje timme dag ut och dag in. Så om han skulle kunna äta annat än bröstmjölk på dagarna skulle jag bli överlycklig...

• ylletröjan

Jenny m Benjamin: Tack så mycket! Bra länkar!

• ylletröjan

The Bumblebee: Här kommer ett fiskrecept som min son gillar: (blir ca 10 portioner)
    Mixa sönder ett fiskblock (400 g) i en matberedare. Tillsätt 3 ägg, 2 dl matlagningsgrädde och 2 msk potatismjöl och mixa ihop. Häll i en smord avlång sockerkaksform. Grädda sedan i 200 grader i ugnen 50-60 minuter. Dela i ca 10 bitar och frys in!

• ylletröjan

The Bumblebee: Jag tror det var på den sidan jag hittade fiskreceptet Har inte provat nån sås än, utan "görar" ihop det med potatis och nån grönsak och lite margarin och mjölk så det inte blir så torrt.

• ylletröjan

Karina80 och andra: Jag har gjort egna köttbullar åt min son sen han var 5 månader, alltså kokta. Han gillar det jättemycket. Servera mosat ihop med potatis och någon grönsak, typ broccoli. Receptet är som följer:
    50 g nötfärs
    ½ msk ströbröd
    ½ msk potatismjöl
    2-3 msk standardmjölk

Blanda potatismjölet i färsen och tillsätt det i mjölken uppblötta ströbrödet. Forma små bollar och koka dem i (saltat?) vatten ca 10 minuter. Går jättebra att frysa in! OBS! I receptet står det saltat vatten, men ni kan nog göra som ni vill.

• ylletröjan

Jag har fått en bok av min mamma från 70-talet som heter "Alternativ barnmat" (orange omslag ) med bara vegetariska alternativ. VÄLDIGT strikta avvänjningsmenyer dag för dag. Ganska rolig att läsa (har dock inte orkat följa den...)

Svar på tråden Barnmat