• Senap

Barnmat

Har bara läst än i tråden men då min familj är eko-näringsterapeuter av den högre skolan delar jag med mig av vad de predikar

Nej de får inte ha saker i som inte står på innehållsförteckningen

mineralolja
    - benämns oftast som paraffin el liknande - här är bra länk med olika benämningar som används: www.dermanord.se/mineraloil/mineralolja.htm

Jag fick rådet på BVC: "Inget på bebisen som du inte själv vill ta i munnen det första året." Vanlig rapsolja fungerar utmärkt även som badolja.

Om rapsolja: Kallpressad är bäst då den fortfarande innehåller de viktiga omega-3-fetterna. Dock skulle jag vilja lägga till att om man använder rapsprodukter bör man använda ekologiskt. Raps är ett av de livsmedel som besprutas mest vilket också gör att det är ett av våra giftigaste livsmedel.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Senap
    CasaMia: Rapsolja om kallpressad (annars bryts omega-fetterna ned) är väldigt nyttigt (omega3) men starkt besprutad - välj ekologisk.
    Kommer inte ihåg exakt hur det var med olivolja - det är ungefär lika men den är inte lika hårt besprutad - men jag själv tycker alltid ekologisk är att föredra. Vår son gillar dock inte smaken på olivolja.
    All olja ska dock förvaras mörkt - annars bryts den ned.

Allmänt om fett:
    Härdade fetter bör undvikas helt (av alla) = alla former av margarin. Rekommendationen när jag var liten (70-talet) var att barn inte skulle äta margarin - men efter stark lobbying från producenterna så har rekommendationen nu ändrats
    Transfetter (delvis härdade fetter) bör också undvikas då de är skadliga (t.ex. får inga produkter med transfetter nyckelhålsmärkas oavsett mängd pga att de inte är nyttiga)

Jag kör med kallpressad olja och osaltat smör här hemma.

Kan kolla upp mer med proggsläkten (min benämning på dem eftersom de är vääääldigt medvetna om vad/hur man ska äta ) om olivolja om du vill
    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Senap

Lägger mig i igen då.
    Kyckling kan vara ganska hårt mot tarmen då de får så mycket antibiotika som ävn i små mängder slår ut bakteriesystemet i tarmen. för att undvika en ofrivillig "antibiotikakur" kan man istället välja majskyckling.

Fisk kan vara hårt också - många är ju fiskallergiker pga samma mekanism.

Enligt t.ex. friskare bok (som är av den "strängare" skolan) bör både kött och fisk först ätas vid ett års ålder Istället ger man bönor och linser tills dess.

När man börjar med ägg börjar man först med den feta gulan och först senare med vitan också. Fast det kanske ni visste. *försöker bara dela med mig av allt jag läser - får ju en del av "progg-släkten" *
    Måste dock kolla upp igen hur det var med kött egentligen....

• Senap
    Mamsie skrev 2006-11-14 14:48:07 följande:
    *fixar en direktlina till Shoegirls proggsläkt*Skitbra att ha olika "skolor" att lyssna på och sedan göra sina egna val ifrån!Älskade Hatade TV-Reklam www.familjeliv.se/Forum-5-156/m14271851.html
    Skönt att ni ser det så

Som jag säger är deras skola väääldigt strikt - men jag tycker det är intressant och bra att ha som referens. (fast liiite jobbigt också att ha deras kommentarer hela tiden)

Själv avviker jag lite från deras linje - har börjat så smått med kött men äter aldrig     köpeköttbullar eller pulversåser
    Tror jag ligger i mitten någonstans om något mer åt det striktare hållet *funderar* Alltid ekologiskt om det finns.
    Dömmer dock ingen! Man måste få välja själv.
  • Senap

Fullkornspasta ska man ta det försiktigt med - men ger främst diarre (pga tarmen inte klarar fibrerna) Kan det inte varit så att hon åt för mycket/fort - när du lagar så god mat? Glad

• Senap
    onehappen skrev 2006-11-15 10:58:39 följande:
    shoegirl"Fisk kan vara hårt också - många är ju fiskallergiker pga samma mekanism."Betyder det att det finns antibiotika i fisken?
    Nej - det är pga av något protein/syra som man blir allergisk mot. För att undvika det så introduceras fisk (som allt annat ) med försiktighet

Ekologiskt: Normalt får man i sig 54 olika miljögifter varje dag. Förvånad Och nya rön visar att miljögifter påverkar foster/barn mer än man först trott.
    Ekologisk mat är dessutom nyttigare T.ex. eko-mjölk innehåller t.ex. mer vitaminer större del omega3.
    Normalt består vår kost av lika del omega3 och omega6 - MEN den överdrivna hetsen av livsmedel snedfördelar fördelningen av fetterna att den idag är så hög som 1-10 (mest omega6 då) Omega 6 ger kärlsjukdomar osv.
    Hmmm. Läste någon artikel i SvD om det för inte så länge sedan. Kan leta.
    På samma sätt - vilda djur som älg och ren innehåller mer vitaminer. Ren tom C-vitamin för de äter så mycket lav. Men där ska man vara lite försiktig till småbarn för just eftersom de äter så stark mat är även deras kött lite "starkt" för känsliga magar.

Summakardemumma - jag väljer alltid ekologiskt. Ser det som en ganska billig investering till mitt liv. Glad (Om dock onödigt dyr i Sverige Fundersam)

De riktigt "proggiga" tycker bovetegröt (nyttigt, proteinrikt, utan gluten) är att föredra. Emn annars finns inga problem att göra egen havregröt.

Sorry uppsatsen - over n out från "proggskolan"
  • Senap
    Mamsie: Hård mage kan tyda på att tarmen inte riktigt är redo för mat men kan också bero på vanlig förstoppning. Det kommer då släppa när du kan börja med fullkornsvälling/gröt. Men det ska du (ändå) INTE börja med innan ca 8 mån ålder. För det klarar inte magen.

Japp. Barn kan bli förstoppade trots att de helammas (trots vissa BVCs ihärdiga påståenden) Känner en liten kille de fick ta in på sjukhus och ge lavemang - fyllde en hel träck-skål (för vuxna) Förvånad Men det är ovanligt.

Har inte tittat in på länge eftersom min lilla matvägrare beslutat sig för att gröt är det enda ätbara *suckar* Han kräks upp allt annat utom banan. *suckar igen*
    Men inatt kokade jag köttfärs så nu har ska det göras ett nytt försök på mat (fråga inte vilket i ordningen) Så förslag på supersmaskig lite söt mat.
    Gärna med banan eftersom det är det enda han riktigt accepterar.

Kokade även grönsaksröra på sötpotatis, morot och broccoli - stuvade i grädde (då sonen dalar i kurvorna nu när han inte äter Ledsen)
    Wish me luck...
Svar på tråden Barnmat