Inlägg från: Anna Conda |Visa alla inlägg
  • Anna Conda

Barnmat

The Bumblebee: tAck för tipset! Vilken bra länk det var. Den sparas definitivt.

• Anna Conda

Måste slänga in en fråga. Min dotter (7 månader) äter"riktig2 mat tilllunch, gröt till middag, välling till kvällsmål. I övrigt ammar hon fritt. Hur snabbt ska man öka på med mer mat/ gröt? Hon har ätit så här i ungefär en månad nu, vi har lagt till plusvälling ist. för ersättning bara.

• Anna Conda

Halloj! Har läst nånstans minns jag att blodpudding skulle vara bra mat till ett litet barn. Min dotter (8 månader) har fått det ett par gånger,men nu börjar jag bli osäker på HUR små barn det passade till. Nån som vet?

• Anna Conda

Propå kanel så är det ju giftigt i stora mängder, men så lite som man har på gröten eller i bullarna är ofarligt.
    Likadant med saffran, det lilla man har i bullarna eller maten är inget farligt.

• Anna Conda

onehappen/cocacarro: Jag köpte pangasius-file sist. Den duger lika bra som torsk/sej/kolja. Sen tycker jag att torsken kan vara lite väl dyr ibland,och det var då inte pangasius.

• Anna Conda

cocacarro:Glömde säga, jag provade receptet som står i TS,fisk i ugn. Det uppskattades mycket av min dotter på 8 månader!

• Anna Conda

The Bumblebee: Gjorde du egen hummersås eller pulver? jag drar mig lite fortfarande att använda pulversåser och så, eftersom fröken är så liten.

• Anna Conda

Angående mjölk, jag har inte gett Elise mjölk som dryck än (hon har smakat lite bara), men däremot har hon fått tex fil och blåbär till mellis. Jag ger hela ägget också, fast jag kanske inte skulle låta henne äta ett helt.

Däremot har jag andra frågor, vet ni hur det är med till exempel kalvsylta? Det är det ju salt i men jag vet att några ger sina 8-månaders. Är det ok? Isf är ju det jättebra snabbmat med pärer.

• Anna Conda

Lilj: Jag har gett min 8-månaders det iaf. Se bara till såinte bitarna är stora nog att sätta i halsen (men det visste du nog).

• Anna Conda

Nu börjar jag våga ge min fröken lite av den maten vi äter, bara det inte är för kryddigt,eller till exempel spenat.
    Hon har hitills ätit allt,så nu känner jag inte att jag behöver tänka på det.
    Idag ska vi äta fiskgratäng!

• Anna Conda

Hannis82, du kan köpa Smör (alltså sånt som man bakar med) som är osaltat! Det smakar mums det!

• Anna Conda

Smör är gott ska jag tillägga,margarin smakar apa!

• Anna Conda

cocacarro:Jag har gett både fil och citrus till min snart niomånaders. Men inga mängder,någon klyfta sådär bara. Och lite fil med frukt i som mellis.

Onehappen:Min dotter är snart nio månader. Alltså,hon äter ju inte av vår mat varje dag,men ibland funkar det ju. Igår åt vi grillad kyckling till lunch hos en kompis,å då fick hon det,med ris och ärter. Det kunde hon ju dessutom plocka i sig självSkrattande. Annars är jag lite nojjig faktsiskt med det,för hon sätter ofta i halsen ff om det är för stora bitar. Jag tror hon har lite bråttom,och har inte kommit på att man måste tugga ibland också....

Elise,du är mammas lilla gurka!
  • Anna Conda

Apropå plockmat så funkar ju det mesta som inte är såsigt! Kokt fisk (fiskbullar) med potatis, Kyckling,ris,grönsaker,pannakaka,makaroner. Det som blir svårt är ju förstås köttfärs haha. Vad elakt det skulle vara at servera köttfärs som plockmat,tänk er själva att försöka få i er dom små små bitarna. Huga.

Jag vill inte ge Elise korv eller färdiga köttbullar än,tycker det känns som att det är för mycket skit i det. Jag har börjat få avsmak för korv själv också. Sen är jag för lat att rulla köttbullar själv,det brukar bli pannbiff istället.
    Kanske man skulle prova att göra frikadeller? Nån som gjort det och har tips på recept?

• Anna Conda

Oj,just det,kalvsylta har jag gett också,det var poppis! Blodpudding äääälskar hon.
    Kassler känns lite för salt,men det kanske är ok?

• Anna Conda

scorpionan:Kör med osaltat riktigt smör.Det smakar godare också,kan du ju ha på bebis-smörgås också!

Elise,du är mammas lilla gurka!
Svar på tråden Barnmat