Inlägg från: Johannapanna |Visa alla inlägg
  • Johannapanna

Barnmat

Kindwords skrev 2006-11-09 09:38:12 följande:
    emmishen - Jag har inte hört talas om någon nedre gräns för att pytsa i lite vitlök, men du kan väl lika gärna vänta eftersom killen gillar käket ändå.I min frys finns i nuläget följande frukter: Honungsmelon, hallon, blåbär, banan, jordgubbar, äpple, päron, mango och katrinplommon.
    Kokar du alla frukter innan du fryser dem eller mixar du dem bara?
  • Johannapanna

Tänkte göra en kycklingrätt med ris till. Hur mycket ris ska man beräkna per måltid till en 8-månaders (med god aptit )?

• Johannapanna
    therese80 skrev 2006-11-13 12:34:25 följande:
    är det någon som gett vanliga mamma skcan köttbullar...(min dotter e 8 mån)Tänkte bara värma dom å mosa potatis till. men tycker det blir ganska torrt. nån som har provat med knorr gräddsås till..? kan man ge det. Såsen innehåller ju salt..likväl köttbullarna...? Kluven.
    Jag skulle nog varken ge köttbullarna eller såsen, pga saltet.
  • Johannapanna
    The Bumblebee skrev 2006-12-19 11:27:05 följande:
    Bebisvänlig köttfärssås:*Använd en traktörpanna om du har en sådan. Stoppa i köttfärsen, och häll på lite vatten. Låt sedan köttfärsen koka tills den är färdig (blir grå  ser ganska oaptitligt ut) Brukar inte bli så mycket vatten kvar, men är det mycket - så häll bort det mesta. Jag mosar köttfärsen med gaffel så den inte blir så klumpig.* I med krossade tomater, paprika och lök. Låt koka ett tag. Smaksätt med basilika/oregano/vitlök el. vad man vill ha för smak. Häll på grädde - klart!Koka spagetti till - Smaskens!Det går att stoppa i vilka grönsaker man vill. HAr aldrig haft majs i köttfärsen till mina barn, men det blir säkert jättebra. Min grabb på 8 mån är lite känslig för majsskalen fortfarande, så jag måste mixa majsen till honom. Men köttfärsås kan han äta som den är Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
    Hur gör du med spaghettin? Är det inte svårt att få den i lagom små bitar?
  • Johannapanna

Jag har också en undran om frysning, men det gäller mango. Måste man koka den innan eller går det bra att bara frysa den i bitar? Vet tyvärr inte hur det är med avocado.

Svar på tråden Barnmat