• Zazzo

Barnmat

Nika83: Jag lagade köttfärsröra idag till min lilla pojk. Kokade nötfärs (25-50g) tillsammans med en riven morot och en skållad och mosad tomat. Som krydda använde jag lite vitlök och persilja. Kokade det i ca. 5 minuter under omrörning samtidigt som jag kokade lite makaroner. Mixade sedan allt tillsammans. Det kommer räcka till 2 måltider för min son på 6 månader.

• Zazzo

Rokka Jill: Jag vet att ni förespråkar hemlagad barnmat på denna tråd men ditt sista inlägg var väl att gå lite väl långt. Själv växlar jag med hemlagat och burkmat då jag inte alltid har tiden att laga och vill ju att min son ska få i sig mat. Ser mig inte som en sämre mamma för det. Och snabbmakaroner kommer inte vara han huvudföda i framtiden. Men jag ska inte sticka under stolen med att jag inte alltid gör nyttiga storkok till mig själv heller. Det har faktiskt hänt att det har slunkit ner en pizza eller rent av köttbullar och snabbmakaroner.

• Zazzo

onehappen: Jag tror det beror på att många tror att det är svårt. Kanske lite okunskap.
    Men det är ju skönt att man här i tråden även kan ställe de där frågorna som man är osäker på. Det kanske är just det som får någon mer att laga egen barnmat och se att det inte är så svårt.

• Zazzo

Jag har en liten fråga till er som har bebisar som är runt halvåret, hur ser bebbarnas "matdag" ut? När äter de och vad? Ammar ni fortfarande? Hur är det på natten?

• Zazzo

Läste här om att många ger Turkisk yoghurt som mellanmål tillsammans med olika bär. Jag testade det men lilla H var mycket skeptiskt och verkade tycka att det var för surt. Jag hade blåbär och hallon till. Är det någon som har något annat förslag på vad man kan ha till? Eller kanske på alternativ på mellanmål (jag har dålig fantasi)?

• Zazzo

Tyvärr är H inte så jätteförtjust i banan så det går nog inte med enbart det, men jag ska testa det tillsammans med något annat. Hur är det med jordgubbar? Ska man vara försiktig med det? Har ni tips på andra mellanmål?

Svar på tråden Barnmat