• Mamsie

Barnmat

Shit, bröt en nagel när jag skulle ha ut fryst potatismos ur en "IKEA-silikon-frysform", den där med fyra stora gropar ni vet?
    Nåja nu har vi fryst potatismos för en vecka framåt, å lite morot å hallonpuré och hallonsaft. Senare idag ska jag koka & puréa päron och äpplen till hans efterrätter och gröten.
    Hur går det med äpple, ska man testa utan askorbinsyra? Jag brukar ju ha det till vuxenäppelmoset för att det inte ska mörkna...

*gone*
  • Mamsie

Vi bor på Hisingen, Göteborg. Och vi har så mycket miljögifter här i alla fall (oljeraffinaderier bla), så det som kommer med maten är som en pink i havet
    Eller så är det jag som är så lat och har annat i livet som tar min energi o uppärksamhet.
    *letar efter fler bortförklaringar*

Men det där med "Och nya rön visar att miljögifter påverkar foster/barn mer än man först trott." ... Ursäkta att jag bara hmmmar åt det, man orkar inte bry sig - det är ju nya rön och larm hela tiden.
    Jag är 42 år och var gravid första gången 1985. Gissa om jag hört så mycket att jag bara gäspar åt det. OK, vi käkar inte grönsaker som är odlade vid de största trafiklederna (jag bor vid en av Göteborgs värsta), så liiite tänker man ju.

Men jag diggar proggskolan i alla fall - nyfiken som jag är *s*

• Mamsie

Tack för nya tråden CasaMia - jag bokmärker den

Serverade nytt till lilleman idag. Han är 5 månader, och fick första grötsmakisen vid 3m3v.
    Han fick första "köttet" från burkmat för 1 vecka sen, och det har gått bra.

Köttfärsröra
    koka upp vatten med lite vitlök & persilja. möla i (200gr) köttfärs (nöt, krav) med gaffel. Lägg i ett lagerblad. koka o möla mer med gaffeln. när köttet är grått (inget rosa el rött alls) är det färdigt. tar bara ett par minuter.
    Sila av.
    Lägg köttfärsen platt i en påse och in i frysen. lätt att bryta av lagom portion. (2-3 msk till en lunch, typ).
    Frys in kokspadet i tärningar, gott till såsbas, som vätska i lunchpuréer mm.

Servera med 2-4 tärningar potatismos, 2-3 morotspurétgärningar, ev broccoli el nåt?
    frukt till efterrätt.

MUMS sa matvraket Max. Men vi mixade köttfärsen lite med potatisen eftersom det var första gången han fick det.

• Mamsie
    Tinuskan skrev 2006-11-24 08:27:48 följande:
    Mamsie: Oj,har hört att de inte kan bli förstoppade så länge de ammar, bröstmjölken smörjer...Men e det svårt för han att få ut, elr e klumpen hård?Min tjej bajsar klump bollar sen hon börjat med mat, inte så löst längre...
    Det är ovanligt att bröstbarn blir förstoppade, men inte omöjligt. Tyvärr tror till och med vissa BVC-sköterskor att det är helt omöjligt.
    Min dotter fick förstoppning innan hon fått en enda snutt av annat än bröstmjölk i magen

Max kan bli så hård att han inte får ut skiten, och skriker av smärta (har hänt några gånger). Men oftast kommer det hårda klumpar i pottan. Låter lite kul när de pluttar ner: plupp-plupp-plupp... Efter att vi började med olja i maten och är noga med att han får vätska (bröstmjölk) före så har det blivit mjukare igen, men fortfarande i fast form.
  • Mamsie
    onehappen skrev 2006-11-28 20:49:32 följande:
    det här har vi lagat till vår 6-månaders som precis börjat äta mer än en tesked typ:kokt fisk (pangusius) + kokt potatis + dill + kallpressad rapsolja, mosa med gaffel, mums!tagliatelle+kokt broccoli+smör+oregano mums!
    *skriver upp i sin egen bebbe-kokbok*
    Tack för tipset!
  • Mamsie

Hård mage...
    Messmör kan vi inte ta pga mjölkallergi
    Så det är katrinplommon som gäller. Och päron, mogna bananer, olja.
    Men jag är lite tveksam till att ge jättemycket fett - han är ju redan rund och får så mycket mat han vill ha

Vuxna med förstoppning får ju ha koll på sin vätska och fysisk aktivitet. Han får amma oftare och ligger mer o gympar på golvet än förut.
    Så jag vet inte vad av allt som hjälpt Max med magen, men nu är han mjuk oftare i alla fall

• Mamsie

Det är såååå tacksamt med småbarn; de vet ju inte hur det "ska" smaka

Jessii skrev 2006-11-30 23:02:05 följande:
    Vilken kanon bra tråd, jag lägger den i mina favoriter.Är jättebra att få mat tips Är en väldigt dålig kock
  • Mamsie

ÅH, skönt att nån mer säger att bröstbarn visst kan bli förstoppade. Tack Shoegirl!
    Och lycka till med din lille matstrulare Majspuré är sött & gott tycker Max

Vi testade det här receptet - och frikadellerna bara föll isär när de kokat några minuter :
    0,5 msk potatismjöl
    100 g nötfärs, eller kalvfärs

Tillagning:

Mosa potatisen. Blanda i mjölk och potatismjöl. Tillsätt färsen och rör ihop till en jämn smet. Forma små fasta bullar. Koka upp några dl vatten och lägg i frikadellerna, ca 10 per gång. Sjud i 10 min. Frys in frikadellerna på en bricka och lägg sedan dem i en påse eller burk. Förvaras i frysen max tre månader.

Jag tror det var i denna tråden jag hittad det??
    Är det avsaknaden av ägg som gör att de faller isär?

Läste i barnmatsinfon vi fick från BVC, där är ett recept på att bara rulla bollar av ren köttfärs o koka. Kanske ska testa det istället?

Svar på tråden Barnmat