Inlägg från: onehappen |Visa alla inlägg
  • onehappen

Barnmat

köpt eko-barnrisgröt från en hälsokost, men borde funka snart med grötris, nån annan som ger grötris? Nog dags att prova nu när det är jul.

hirsgröt har jag också köpt från samma hälsokost, men samma sak där, borde gå att köpa vanlig hirs sen när han kan äta fullkorn och göra gröt. hirs verkar grymt nyttigt så hoppas han tycker om det.

• onehappen

intressant att blanda majsmjöl med annat typ havre eller ris. Borde väl funka eller? andra gör ju välling på majsmjöl har jag läst nånstans, fast mjöl är ju väldigt finfördelat så konsistensen kanske blir skum

• onehappen

cocarro - prova torsk med ägg/äggsås? (eller kolja/sej).. torsken är väl den värst utrotningshotade idag. Tycker både kolja & sej är bra fisk även om sejen kan se lite trist ut ibland.

• onehappen

just det pangasius är en bra fisk också o inte hotad än.. den odlas i asien för det mesta

• onehappen

förresten apropå egen "berikning" av gröt. Nån som provat solroskärnor? Jag tänkte nog mixa ner det, de är ju väldigt järnrika och fulla med andra vitaminer och bra fetter o dessutom goda.. det borde väl funka?

• onehappen

man tycker det är lite salt, men eftersom det finns i allt, blir det ju ihopslaget rätt så stor saltmängd :-/

försöker hitta mat utan salt. nu är han iofs bara 7 mån, inte så stora krav än. får se hur det går om någon månad eller så. Men lite tips jag sett/fått/hittat på:

lagerblad, pepparkorn, citron, parmesan, alla gröna kryddor (basilika,bladpersilja,timjan,rosmarin,oregano,dragon..) koriander, kokosmjölk,lime,ingefära (har inte börjat med det än men snart),spiskummin,kummin..

• onehappen

och använda färska tomater ist för krossade, fryst el färsk majs istället för burkmajs, annan fisk än tonfisk, finns ju kolja,sej,pangusius,rödspätta,röding.. tonfisksallad kan han få om ett år..

• onehappen

Här är ett tips på en soppa min 7-månaders tyckte va mums

gjorde först en vuxen-variant till mig som blev så god och färgglad, så tänkte jag gör en enklare variant till lillen.

Soppa med baby-curry och kokos:

3 msk olja (ekologisk kallpressad raps)
    1 liten bit purjolök
    1 liten morot
    1 liten palsternacka
    2 mandelpotatisar (vanlig går säkert bra)
    1/2 lågsalt buljong-tärning
    4-5 dl vatten
    1/2 dl kokosmjölk
    spiskummin
    malen koriander
    gurkmeja (för färgen)
    lite garam masala
    1/4 pressad citron

Hacka purjolöken, skär rotfrukterna/potatisen i små tärningar
    fräs löken + kryddorna i oljan några minuter tills den blir mjuk
    lägg i rotsaker+potatis och fräs med en kort stund
    häll på vattnet+buljong
    koka upp
    koka på svag värme i 15-20 min
    ta av från spisen, mixa tills slät soppa
    häll på kokosmjölken och koka upp
    smaksätt med citronsaften

(Till vuxenvarianten hade man curry-krydda, vitlök, gul lök ist. för purjo, mindre del olja, fräste grönsakerna lite längre, hönsbuljong, smaksatte även med salt & peppar & jag hade i lite honung samt förvällde savojkål och la i den färdiga soppan. Okej, DET var inte mitt recept)

• onehappen

skrattmaja - ang matfett verkar alla bvc tycka att det är lugnt att ge all sorts fett efter de första smakisarna. Men de rekommenderar fleromättat (dvs olja - kallpressad raps, olivolja, solrosolja) och inte för mycket smör.

Och helst ska man väl undvika härdade fetter som finns i bl.a
    margarin, men det säger inte bvc nåt om än.

Själv håller jag mig till olja och ibland smör (inte margarin) då vet jag att det är bra fett.

Den sk. matoljan är härdat fett.

Det är framför allt viktigt att tillsätta fett när man slutat amma, innan får de i sig via amningen.

• onehappen

hm skrattmaja, det var en bra fråga säg till om du hittar nåt svar

Svar på tråden Barnmat