• Mamsie

Barnmat

Om krossade tomater innehåller salt så måste det väl stå på förpackningen?
    Tror vår lagstiftning är så pass hård, och hoppas inte EU ändrar på en så viktig sak som salt...
    Men man kan ju aldrig veta vad EU hittar på...

• Mamsie
    Slarva skrev 2006-12-05 22:00:59 följande:
    onehappen: Tack för tipsen! Då gäller det bara att få tummen ur rumpan då! Det är ju såååå enkelt att amma. *latmasken*
    Håller med du Visst är det knepigt; först kämpar man med amningen och muttrar mellan ihopbitna tänder ibland att "just nu ligger du risigt nära till att bli flaskbarn" - sen efter några månader flyter det bara på och mammamaten blir det enklaste bekvämaste som finns! *s*
    Usch vilken separationsångest jag kommer att få den här gången också...
  • Mamsie
    Sessan85 skrev 2006-12-14 21:55:22 följande:
    simon: med frukt lr bär menar du??det borde gå, har ett häfte med massa ihopsamlade barnmatsrecept å då finns kräm med!
    Bra, för jag köpte hem mer potatismjöl för att börja koka kräm igen
  • Mamsie

Det stämmer Bumblebee:
    Det finns inga belägg för att barnet skulle ha lättare att utveckla lactos- eller mjölkproteinintolerans, om det får dricka lite mjölk innan de fyller 1 år.

Jag har nu min tredje mjölkallergiker, så jag har nog läst/hört det mesta inom det ämnet.
    Smart tänkt att ungen ska vänja sig vid mjölksmaken - det underlättar i det samhället vi lever i (storkonsumenter av mjölk).

• Mamsie
    onehappen skrev 2006-12-18 21:18:22 följande:
    mamsie - "Smart tänkt att ungen ska vänja sig vid mjölksmaken - det underlättar i det samhället vi lever i (storkonsumenter av mjölk)."Hur menar du? Att det är bra de vänjer sig vid smaken tidigt för att de annars inte kommer vilja ha alla dessa miljarder mjölkprodukter? Tror du inte de kommer gilla det annars? Och så viktigt verkar det ju inte vara längre att man skall dricka massor mjölk, snararare tvärtom..
    Det var min reaktion på Bumblebees inlägg där hon skriver:

Nu får Elmer (8mån.) mjölk till havregrynsgröten på morgonen. Har även fått dricka lite till maten nån gång. Som med allt annat, så ger jag inga mängder. Men tror för smakens skull, "att det kan vara bra om de får smaka mjölk som dryck innan 1 år."

Jag har aldrig tänkt på det innan, eftersom mina barn är mjölkallergiker. Men jag tycker det låter logiskt och klokt!
    Vissa barn som inte smakat på mjölk (pga allergi tex) tycker mjölksmaken är hemsk innan de vant sig (när de kan börja med komjölk).
    Du har rätt i att det pratas om att minska mjölkdrickandet, men det tar nog några generationer!
  • Mamsie
    Jonnzie skrev 2006-12-18 23:34:19 följande:
    HEjsan!Jag pratade med BVC härom dagen ang. just det där med mjölk.Anledningen till att de inte ska dricka mjölk är för att det mättar för mycket och de istället ska äta maten man ger dem. Att ha mjölk i mat osv. är ingen fara och ägg går aldeles utmärkt att ge.När barnet är 6 mån så kan de ät i stort sätt allt men fortfarande inte extra salta maten.Hoppas det kanske hjälpte nånMamma till världens sötaste Jamie
    Men det rimmar ju illa med det där att kalciumet i mjölken hämmar järnupptaget då. I princip borde man inte ge kalcium samtidigt med järnrik mat (som kött tex).
    *funderar lite*
  • Mamsie

Max äter havregrynsgröt med plommonpuré (han är ofta hård i magen). Mums tycker han. Gott också om om man river äpple o låter koka med. Och liiiite vaniljsocker Ska testa med kanel.

Banan? bara mosa ner i blanda eller?

• Mamsie

Aha, bra. Vi testar päron imorrn. Tack!

Jag kokade torkade plommon idag: ner i en kastrull, på med ca 1dl vatten, sjuda försiktigt och mosa med gaffel. Efter ca 10 minuter var det mjukt o kunde mixas.
    Tadaaah, plommonpuré!
    Vi fryser in frukt/bär-puré i tärningar o blandar med kokt gröt - svalnar supersnabbt!

• Mamsie

Jisses... grabben har bara gått upp 55 gram på en hel månad!
    Han var på 6-mån-viktkoll idag. Hade vuxit 4 cm, men bara 55 gr...

Jag ammar och han har fått lunch & kvällsgröt sen 2 mån tebax, men bröstmjölken är huvudmaten så att säga. Ammar fritt o ger som efterrätt o mellanmål osv. Han äter inget på ca 12 timmar över natten.

Kanske han gör av med allt nu när han är "halvårsbebis" och hoppar-studsar-övningskryper osv? De andra ungarna har inte haft nån viktsvacka vad jag kommer ihåg... Vet inte eftersom deras journaler tyvärr brunnit upp

Så, ge mig tips nu!

• Mamsie
    Tinuskan skrev 2006-12-22 11:45:23 följande:
    Halloj det pratas o ny start av denna goa tråd...Kan vi inte vara mer noga med ålder på maten då?Flera gånger man läser nåt kul, så vet man inte om man ka ge det till sin snorpa.Men snart e hon så stor att man kan ge allt, men nu känns det som man är för mesig...
    Här är en mesig morsa till
Svar på tråden Barnmat