• Sunny83

Sluta nattamma

Nu är det dags...usch kommer bli jobbigt
    Inatt ska jag börja ta tag i det hela..ska sluta nattamma min pojk.
    Jag vet att han klarar sig utan mat på natten nu..och jag orkar inte att gå upp 4-5 ggr och ge honom mat bara för att han vaknar..det går liksom inte längre.
    Har dessutom tänkt sluta amma när han är runt 6 månader så måste ta tag i detta nu.

Men det kommer väl bli ett himla liv antar jag...grannar lär väl få spader
    Har försökt sluta nattamma förut men då var jag så trött och han skrek så dant så det slutade med att han fick bröstet till sist..men jag kan ju inte hålla på att ge upp så lätt.

Har nån nåt tips angående att sluta nattamma???

• Svar på tråden Sluta nattamma
  • Birgitta2

En sak man kan göra är att låta mannen ta över. Det är svårt för både dig och barnet annars. Han kopplar dig till amning och mat. Så om du kan åka bort över helgen, eller kanske åtminstone låta din man ta över nätterna helt i helgen så kan det gå lättare.

• helene306

Låt mannen/sambon ta nätterna. Det blir säkert en massa ledsamheter och det kommer kännas jobbigt för er, men ge inte upp! då sitter du där och nattammar istället. Barn vänjer sig fort vid nya rutiner och kanske "lär" han sig redan efter första natten, man vet aldrig. När jag ville lägga av och nattamma, gav jag nappen istället när sonen vaknade. Han accepterade det direkt (antar att jag hade tur) Var konsekvent och ge inte vika när ni bestämt er för att avsluta nattamningen. Man kan även prova att ge vatten om det är suga han vill göra, kanske märker han att det inte var lika gott i flaskan som ditt bröst och slutar?

Lycka till och ge inte upp.

F+H=D
  • Sunny83

Tack för bra tips!

Ska inte ge upp denna gång..nu är det verkligen dags!

• MysSarah

Jag har inga tips tyvärr. Vill bara önska dig lycka till! Själva har vi ställt oss in på att sluta amma nästa helg . Om du kommer på nån smart grej som funkar så kan du väl dela med dig.

• sandra1982

Låt gubben din ta honom på nätterna och lägg dig i ett annat rum och sov med öronproppar. Jag har just slutat att nattamma. Du kan läsa i min blogg hur det gick. Mycket bättre än förväntat

Svar på tråden Sluta nattamma