• qlurig

Böter med fartkamera

Nu vänder jag mig till er på detta forum för jag är så nyfiken.
    De här fartkameror som finns utsatta lite överallt, har någon nån gång fått hem böter efter att ha kört för fort.
    Dels i landet på alla vägar men främst är jag nyfiken på de som sitter i tunnlar mm i sthm.

Så har NI fått böter hemskickat???

• Svar på tråden Böter med fartkamera
  • Multivitamin

här i sthlm finns dem nya lite överallt, det finns en karta på nätet över vart alla kameror sitter..

ja man ser klart och tydligt när de blixtrar till..

haha de borde komma upp en skylt oxå som de står smile på..

• Lioness

Hej!

Det går inte att missa om du har blivit fotád i en kamera, det flaschar till ordentligt som en totblixt! Man behöver inte tvivla tyvärr... Däremot kan det nog dröja ett tag innan brevet kommer med posten! Brevet skickas till den som äger bilen!

Man har alltid möjlighet att överklaga om man inte håller med. Kan löna sig om man kört typ 92 på en 90 väg!

Lioness

• Multivitamin

Lioness

men mätaren i bilen visar ju alltid fel, kör du i 90km/H så får står de en polis o skjuter med lacer så får han fram att du kört i 85 eller 80, kommer inte ihåg om de e 5 eller 10 km/H som alla mätare i bilarna visar fel..

• Lioness

Multivitamin - Ja, det kanske är möjligt... Då borde man alltså kunna köra i "95" utan att åka fast.. *ler*

Nej, skämt å sido...
    Men ibland kan kamrorna vara felkalibrerade, har hänt några gånger. Så dom överreagerar på ett fordons hastighet.

Lioness

• Multivitamin

ja men hur ofta kalibrerar dem kamrorna då? det är inte billigt att lämna in dem vad ja vet..

men man kan oxå lära sej att se om de sitter kamera i lådan eller inte.. dom som uppfunnit fartkamrorna måste varit lite dumma som tror att folk inte ser saker:D haha

• Splach

obs.. man får inte böter för man kör 10km för fort, utan tror gränsen går vid 20km för fort..

Ja vist blixtrar det, men dom nya kamerorna blixtrar INTE på dagen när det är ljust ute...

För övrigt om du har kört för fort, så förtjänar du böter..

• Multivitamin

Fortkörning på 30- och 50-väg:
    Bötesbelopp i kronor i dag > från 1/10
    0 - 10 km/tim för fort 1 000 > 2 000
    11 - 15 1 200 > 2 400
    16 - 20 1 400 > 2 800
    21 - 25 1600 > 3 200
    26 - 30 1 800 > 3 600
    31 - 40 2 000 > 4 000
    på 70- 90- 110- och 120-sträckor:
    1 - 10 800 > 1 500
    11 - 15 1 000 > 2 000
    16 - 20 1 200 > 2 400
    21 - 25 1 400 > 2 800
    26 - 30 1 600 > 3 200
    31 - 35 1 800 > 3 600
    36 - 40 2 000 > 4 000

• qlurig

Tack för alla svar...
    Och till Splach... jo man får visst det böter även om det bara är 10 km i timmen och ja jag har aldrig påstått att jag inte förtjänar böter om jag kör för fort.
    MEN som sagt har jag aldrig fått fortkörningsböter.

• Multivitamin

qlurig

nä det är bra det, man ska köra fort när ingen polis ser. hehe

• Mammanseko

De nya kamerorna blixtrar det inte om tydligen...

• Zellie

Ett litet tips om att det finns små söta sprayer som man kan spraya på reg.skylten så att den blir alldeles blank (inga siffror/bokstäver syns) i blixtskenet

• 3barnsmor35

Är det inte lättare att köra lagligt?

Jag använder farthållaren numera så slipper jag göra misstag på 50-70-90 vägar

Världens bästa mamma till mina barn
  • Multivitamin

Zellie

klarlack heter det..

• Marlean

Ja de nya kamerorna är digitala så de skickar bilder konstant, har alltså ingen film utan sänder i realtid så att säga.

Svar på tråden Böter med fartkamera