• Mia W

Var ska man bo i Umeå?

Vi funderar på att flytta rätt omgående och skulle behöva lite tips på bra bostadsområden med hyreslägenheter i Umeå! Vi har pendlat i en massa år från en by närmare Skellefteå eftersom att jag pluggar på universitetet i Umeå och maken arbetar på Volvo.

Nu sedan vi har ett barn på dagis har vi insett att det inte fungerar att pendla (enormt långa dagisdagar) så vi letar hyreslägenhet i Umeå. Vore tacksamma för tips om bra,lugna bostadsområden med okej hyror men fräscha lägenheter och nära till universitet och bra dagis, helst i den östra delen av stan. Vi är inte ute efter tips på befintliga lägenheter utan på områden och lite erfarenheter kring för- och nackdelar i dessa områden. Är tacksam för alla synpunkter.

• Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?
  • Cilota

Då säger jag Öst på stan. Östermalmsskolan anses ha stans bästa skola. Antar att det även gäller förskolan Om du föredrar Språkförskolan så ligger den också i samma stadsdel. Jag bor Öst på stan och har 10 minuters promenad till centrum och 15 minuter till universitetet.

Jag tycker att det är ganska lugnt område jämfört med Ålidhem och Ersboda. Ganska höga hyror dock.

Carlshem har rätt prisvärda lägenheter och många barnfamiljer Det är dock en bit längre till universitetet därifrån.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Mia W

Tack för svaret! Ja, just förskolornas kvalitet betyder ju mycket då man har en liten som i nuläget stormtrivs på sin nuvarande förskoleplats. Har kompisar på Carlshem men tycker att arkitekturen där är en aning trist, men det verkar ganska lugnt där. Har också hört att det är ganska stökigt på Ålidhem och Ersboda.

Vad är Språkförskolan? Berätta gärna!

Sedan, undrar lite grann om Waldorf. Har nu grannar som har sommarstuga nära oss men bor i Umeå. Dessa har barnen på Waldorf och säger att det är superbra. Vill gärna höra erfarenheter!

• Cilota