• Mia W

Var ska man bo i Umeå?

Vi funderar på att flytta rätt omgående och skulle behöva lite tips på bra bostadsområden med hyreslägenheter i Umeå! Vi har pendlat i en massa år från en by närmare Skellefteå eftersom att jag pluggar på universitetet i Umeå och maken arbetar på Volvo.

Nu sedan vi har ett barn på dagis har vi insett att det inte fungerar att pendla (enormt långa dagisdagar) så vi letar hyreslägenhet i Umeå. Vore tacksamma för tips om bra,lugna bostadsområden med okej hyror men fräscha lägenheter och nära till universitet och bra dagis, helst i den östra delen av stan. Vi är inte ute efter tips på befintliga lägenheter utan på områden och lite erfarenheter kring för- och nackdelar i dessa områden. Är tacksam för alla synpunkter.

• Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?
  • Cilota

Då säger jag Öst på stan. Östermalmsskolan anses ha stans bästa skola. Antar att det även gäller förskolan Om du föredrar Språkförskolan så ligger den också i samma stadsdel. Jag bor Öst på stan och har 10 minuters promenad till centrum och 15 minuter till universitetet.

Jag tycker att det är ganska lugnt område jämfört med Ålidhem och Ersboda. Ganska höga hyror dock.

Carlshem har rätt prisvärda lägenheter och många barnfamiljer Det är dock en bit längre till universitetet därifrån.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Mia W

Tack för svaret! Ja, just förskolornas kvalitet betyder ju mycket då man har en liten som i nuläget stormtrivs på sin nuvarande förskoleplats. Har kompisar på Carlshem men tycker att arkitekturen där är en aning trist, men det verkar ganska lugnt där. Har också hört att det är ganska stökigt på Ålidhem och Ersboda.

Vad är Språkförskolan? Berätta gärna!

Sedan, undrar lite grann om Waldorf. Har nu grannar som har sommarstuga nära oss men bor i Umeå. Dessa har barnen på Waldorf och säger att det är superbra. Vill gärna höra erfarenheter!

• Cilota

Jag har ingen koll på Språkförskolan mer än att jag passerar den skolan varje dag jag går till uni Har för mig att där går man om man har flera språk i familjen eller om man helt enkelt vill ha ett tvåspråkigt barn, eller nått

Jag har också bara hört bra saker om Waldorfskolan. De är riktigt bra på personutveckling som jag har förstått det.

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Amorella

Öst på stan och Öbacka är trevligt, men även Väst på stan. Blandad bebyggelse, trevliga områden, nära till dagis, hyfsat centralt. Som jag har förstått det finns det för närvarande ingen dagiskö där (det är två ledigaplatser på min tjejs avdelning och hon går Öst på stan).

Berghem och Fridhem är också jättetrevliga områden! Ligger ju "vägg i vägg" med universitetet och det finns dagis där.

Om ni vill bo lite längre från stan men nära grönområden är Tomtebo ett väldigt trevligt område. Inte så långt från Universitetet. Ligger precis vid Nydalasjön. Nackdelen är att det tydligen är väldigt lång dagiskö... Sedan finns det bara en kiosklikande affär där, så storhandla får man göra på Ålidhem eller Maxi.

• Amorella

Jag kollade på Waldorf; det är väl dagiset på Öbacka? Det var lååång kö, liksom till Språkförskolan.

• 99och06

umedalen e helt klart toppen. Mycket fina uteplatser, cykelbanpr som når överallt, flera dagis och skolor och snart har vi flera stora affärer här. Än finns det bara puls, de e helt ok fast har skit priser på frukt vilket är rätt dumt tycker jag.

• Cilota

Waldorf undervisar tom gymnasienivå har jag för mig. Och att det är lång kö kan jag mycket väl tänka mig

• Tess1979

Jag har tidigare bott på Tomtebo i Umeå under ca 6-års tid. Ett super fint område som jag varmt kan rekomendera. Nära till naturen, nydalasjön, många som har hundar =) Det är nya och frächa lägenheter. Området växer snabbt det byggs mycket nytt där nu. Det finns både dagis och skola där, en pizzeria med mycket goda pizzor =) En liten (dyr) affär dit man kan gå och handla det nödvändigaste, ska man storhandla så tar man bilen och åker till strömpilen och handlar på Ica maxi, som inte ligger så långt därifrån. Tror att det var planer på att byggas några affärer på Tomtebo inom en snar framtid. Promenadavstånd till universitetet...

Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?