• Mia W

Var ska man bo i Umeå?

Vi funderar på att flytta rätt omgående och skulle behöva lite tips på bra bostadsområden med hyreslägenheter i Umeå! Vi har pendlat i en massa år från en by närmare Skellefteå eftersom att jag pluggar på universitetet i Umeå och maken arbetar på Volvo.

Nu sedan vi har ett barn på dagis har vi insett att det inte fungerar att pendla (enormt långa dagisdagar) så vi letar hyreslägenhet i Umeå. Vore tacksamma för tips om bra,lugna bostadsområden med okej hyror men fräscha lägenheter och nära till universitet och bra dagis, helst i den östra delen av stan. Vi är inte ute efter tips på befintliga lägenheter utan på områden och lite erfarenheter kring för- och nackdelar i dessa områden. Är tacksam för alla synpunkter.

• Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?
  • Mia W

Hittade en lägenhet på Mariehem nu som var rätt snygg på ritningen, men kanske lite liten (liten trea med gemensamt kök och vardagsrum). Känns som Mariehem kanske inte verkar så mysigt om man jämför med Sofiehem och Tomtebo, Umedalen som ni skrivit om här... Men hur är det med dagis på Mariehem?

• nysignatur

Jag har bott på Mariehem, Gimonäs och nu Böleäng. Personligen tyckte jag att Mariehem var lite för stökigt och mycket höghus. Däremot Mariedal är väldigt fint. Gimonäs ligger vid Sofiehem och båda de områderna är väldigt trivsamma. Nu bor vi på Böleäng (Granne med volvo) genom Bostaden, och vi trivs som fiskar i vattnet Lugnt, barnvänligt och centralt, lär stanna här i många år.

• Amorella

Jag gillar ju Marieham och skulle kunna tänka mig att bo där. Jag tror att det är hyfsat bra med dagis. Ligger nära Nydalasjön, ganska nära Universitetet, bra ICA-affär, bra skola.

• Auris