• Mia W

Var ska man bo i Umeå?

Vi funderar på att flytta rätt omgående och skulle behöva lite tips på bra bostadsområden med hyreslägenheter i Umeå! Vi har pendlat i en massa år från en by närmare Skellefteå eftersom att jag pluggar på universitetet i Umeå och maken arbetar på Volvo.

Nu sedan vi har ett barn på dagis har vi insett att det inte fungerar att pendla (enormt långa dagisdagar) så vi letar hyreslägenhet i Umeå. Vore tacksamma för tips om bra,lugna bostadsområden med okej hyror men fräscha lägenheter och nära till universitet och bra dagis, helst i den östra delen av stan. Vi är inte ute efter tips på befintliga lägenheter utan på områden och lite erfarenheter kring för- och nackdelar i dessa områden. Är tacksam för alla synpunkter.

• Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?
  • Mia W

Hittade en lägenhet på Mariehem nu som var rätt snygg på ritningen, men kanske lite liten (liten trea med gemensamt kök och vardagsrum). Känns som Mariehem kanske inte verkar så mysigt om man jämför med Sofiehem och Tomtebo, Umedalen som ni skrivit om här... Men hur är det med dagis på Mariehem?

• nysignatur

Jag har bott på Mariehem, Gimonäs och nu Böleäng. Personligen tyckte jag att Mariehem var lite för stökigt och mycket höghus. Däremot Mariedal är väldigt fint. Gimonäs ligger vid Sofiehem och båda de områderna är väldigt trivsamma. Nu bor vi på Böleäng (Granne med volvo) genom Bostaden, och vi trivs som fiskar i vattnet Lugnt, barnvänligt och centralt, lär stanna här i många år.

• Amorella

Jag gillar ju Marieham och skulle kunna tänka mig att bo där. Jag tror att det är hyfsat bra med dagis. Ligger nära Nydalasjön, ganska nära Universitetet, bra ICA-affär, bra skola.

• Auris

Jag har bott på Mariehem. Det är ju ett lite äldre område med mycket höghus och bitvis ganska slitet. Men det finns flera bra komunala dagis på området och dessutom ett föräldrakooperativt dagis (Älgen) på gränsen mot Mariedal som ska vara toppenbra. Fördelen med Mariehem är ju närheten till både grönområdena på Mariehemsängarna och Nydalasjön.

• LykkeLee

Min syster bor på Mariedal med sina två barn och det är verkligen superbra. Cykelavstånd till stan, hon jobar på sjukhuset och cyklar dit varje dag. I somras cyklade vi med barnen till Nydala och det var inte heller några problem.

Det är ett kanonställe enligt mig!Glad

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Mia W

Ställt oss i kö för flera fina lägenheter på Öbacka och Öst på stan. Men det verkar vara omöjligt att få tag i något där. Ändå har jag stått i kö för bostaden i fyra år, snart fem år... Hur länge ska man stå i kö för att komma till centrala eller östra delen av stan (dvs nära till universitetet och centrum)? Har kikat på alla tipsade företag men de har antingen inget eller så hamnar man längst bak i bostadens tydligen långa kö. Finns det tips på fler företag?

• nysignatur

Ja det är väldigt svårt med Bostaden tyvärr iaf om man vill bo i de mer centrala delarna. Mitt tips är att lägga ut en annons på blocket för en del fastighetsägare letar hyresgäster där..

• Cilota
    MiaW - När jag fick lägenhet här Öst på stan så hade jag varit registrerad i Bostadens kösystem ganska precis i sex år. Jag hamnade inte inte ens långt fram i "kvalet" utan hade bara tur att det inte var nått som passade de övriga sju utvalda.

Innan jag flyttade hit så testade jag några gånger på att köa på centrumlägenheterna men kom aldrig nånsin bland de första åtta.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Mia W

Okej, får nog ta och smälla in en annons då!

• Amorella
    Mia W skrev 2006-10-18 12:34:47 följande:
    Ställt oss i kö för flera fina lägenheter på Öbacka och Öst på stan. Men det verkar vara omöjligt att få tag i något där. Ändå har jag stått i kö för bostaden i fyra år, snart fem år... Hur länge ska man stå i kö för att komma till centrala eller östra delen av stan (dvs nära till universitetet och centrum)? Har kikat på alla tipsade företag men de har antingen inget eller så hamnar man längst bak i bostadens tydligen långa kö. Finns det tips på fler företag?
    Vi har stått i Bostadens kö sedan 1999 och aldrig blivit placerade på någon lägenhet. Nästan alla attraktiva lägenheter fördelas i internkön. Jag ringde Bostaden och kollade för några år sedan och hon konstaterade att vi var typ etta, tvåa eller trea i kön på varenda lägenhet vi ställt oss på, men eftersom det var internkö på de områdena så spelade det ingen roll...
Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?