socionomer, lön?
Vad jobbar ni med utbildade socionomer?
Vilken lön har ni?
Hur tror ni att arbetsmarkanden kommer att se ut i framtiden?
Vad jobbar ni med utbildade socionomer?
Vilken lön har ni?
Hur tror ni att arbetsmarkanden kommer att se ut i framtiden?
25000kr/mån - jobbar nu som flyktinghandläggare.
Jobbat sedan våren 2001 och provat boendestöd, socialsekreterare vuxen inr. psyk.ohälsa/utsatta kvinnor, flyktinghandläggare, socialsekr. försörjningsstöd inr. psyk/fys ohälsa/utsatta kvinnor och nu återigen flyktinghandläggare som jag trivs förträffligt med. Ska tillägga att jag har toppenkollegor och chefer - högt i tak.
Ingångslön våren 2001 var 17600kr/mån.....har höjt lönen mycket när jag har bytt jobb och lärt mig att lämna lite högre lönebud. Höjde lönen 2200kr/mån nu vid senaste jobb-bytet. Fick annars lönepåslag 300kr/år resp. 500kr/år då jag stannade på samma arbetsplats över ett år.
Jag tog examen i jan -04 och började då jobba. Hade en ingångslön på 20.500 kr och har idag en lön på 22.700 kr men då har jag också varit föräldraledig i över 1 år.
glömde skriva att jag arbetar som soc.sekr inom ekonomiskt bistånd.
anonym nr 13: Stannar lönen i ökning under det året du var föräldrarledig? Är det så för alla, det tycker jag verkar riktigt dumt!
När jag var föräldraledig fick jag en löneökning på 300 kr/mån vilket arbetsgivaren gav till alla föräldraledig och sjukskrivna. Fick förhandla lönen när jag kom tillbaka men det var lite svårt att få det jag hade "rätt" till då det gått så lång tid och det var dags för en ny höjning för dom andra.
Under de två perioder jag varit föräldraledig så fick jag lägsta påslaget av alla... eller första gången var vi fler som var föräldraledig samtidigt och vi fick exakt samma påslag... så nog stannar lönen av då....
TS: jag lånar tråden lite, hoppas det är ok?
Ni arbetande socionomer, vad tycker ni att man ska gå ut med för löneanspråk (på sitt första jobb efter examen) i dagens läge? Vet ni vad det ligger på för nivå där ni arbetar? När detta diskuteras i min omgivning är det två läger som dominerar; ett som säger att man ska "strunta" i lönen på första jobbet och istället förhandla upp den senare, ett annat säger att man ska gå ut med minst 1500- 2000 kr högre i löneanspråk än vad man vill ha. Både att "strunta" i lönen, och att gå ut i förhandling med så högt påslag känns lite konstigt för mig.
Jag tar examen i jan-07 och eventueeeeeellt har jag möjligheter till anställning inom försörjningsstöd söder om Stockholm/Södermanland, därför är jag en aningens nyfiken....
Struntar man i lönen på första jobbet så är ju enda chansen att få högre lön att byta, känns lite surt... Jag vet faktiskt inte hur arbetsmarknaden ser ut för nyexade.... men när vi söker nytt folk så får vi väldigt mycket konstiga ansökningar så vet man med sig att man är bra och redig (kanske man alltid tycker?), så skulle jag tycka att en rimlig lön för en nyexad utan erfarenhet borde vara 20.000-25.000. Anledningen till det stora intervallet är väl att lönerna ser väldigt olika ut från kommun till kommun. Mitt tips är att gå med i facket (SSR) om du inte är med redan och ring dom när det är dags för jobb. Sen lägger du dig lite över fackets rekomendation. Jag menar om du söker jobb och dom vill ha dig så faller det ju inte på (borde inte det i alla fall) att du begär för hög lön. Då borde ju arbetsgivare ge ett motbud.... Lycka till ute på arbetsmarknaden!!!
Tack så mycket för svaret Anonym (7 år i yrk).
så helknäppt att lönen stannar av då man är föräldraledig tycker jag.. kan man egentligen göra något åt det?
Intressant att se hur lönebilden ser ut för andra socionomer.
Själv har jag 21 000 kr som sjukhuskurator och fick upp lönen en tusenlapp i mars i år.Mina kollegier som jobbat 20 -30 år som kuratorer flertalet med steg 1 utbildning m.m. ligger mellan 22 000 och 23 000 kr.Detta i en mellanstor stad i mellansverige.Socialsekreterarna ligger på samma lönenivå i stan oavsett antal år i yrket.Ngn direkt lönespridning existerar inte.
Har lönestatisktik för socionomer i hela landet ifrån SSR och medellönen ligger på 22 500 (2003).
Nästa år blir den sociala omsorgsprogrammet som finns på stans universitet socionomutbildning.Undarar vad som händer med lönerna då ?
I de små kommunerna är lönerna högre även för de som har typiska socionomyrken men saknar socionomutbild. t.ex. beteendevetare, lärare med steg 1 utbildning,socialpedagog, beteendevetare m.m.
Anonym (7 år i yrk): Blev bara så nyfiken på vad du menar med "konstiga ansökningar"?
Nyfiken i en strut
Till exempel att man söker ett socialsekreterare jobb och börjar sitt personliga brev med att skriva; "Jag söker tjänsten som kurator.."
Fick idag ett nytt jobb som kurator på en gymnasieskola. Ny lön: 27000 kr/mån.!
isalisa: Vilken bra lön ! Grattis
Jag skrev inlägget under Anonym (5 år i yrket!)Har aldrig träffat ngn socionom i Värmland som tjänar så bra förutom med ledaransvar.
Isalisa: Oj vilken kalaslön!! Den ska du vara väldigt glad gör!. Jag arbetar som skolkurator. Har 22.000.
Tror faktiskt att arbetsmarknaden snart är mättad på socionomer....Verkar som om skolorna bara öööser ut socionomer....Trist tycker jag..
Jag har nyss börjat arbeta på Arbetsförmedlingen och fick där en lön på 21 000. Innan dess arbetade jag inom socialtjänsten och hade när jag slutade 18500 i lön...
Jag har fyra år i yrket som socionom, och då ett hemmavarande år med barn. Jag har 24.000:- som socialsekreterare
Jag jobbar med försörjningsstöd och har 21.300 kr efter 2 1/2 år i yrket. Ingångslönen hos oss ligger runt 20.200 kr tror jag.
"Min" kommun ligger lägst bland grannkommunerna och vi håller på att jobba rätt hårt för att höja lönerna. Det är lite svårt dock, när personalchefen jämställer vårt arbete (myndighetsutövningen) med bibliotekariernars för att vi har lika lång utbildning! Absolut inget ont om bibliotekarier och jag är djupt imponerad av deras kunskaper, men våra arbetsuppgifter skiljer sig ju ändå lite åt kan man ju tycka!