• cateye3

När kan man sätta barnen i "lära-gå-stol"?

Vid vilken ålder ungefär?

• Svar på tråden När kan man sätta barnen i "lära-gå-stol"?
  • Norpan666

min son var ca 4,5 månader!

• WithoutFaith

Vad jag hört ska man inte använda lära gå stol alls

Men är väl smaksak men antar att de måste vara stadiga i kroppen innan?

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • disel

vår son börja sitta i den när han var 3½ månad, bara några minuter åt gången, men man såg hur nöjd han va han nådde inte ens ner.. Jag har oxå hört att man inte ska låta barnen sitta i dom men vet inte varför?!? Min kille satt som sagt tidigt i sin, börja krypa när han var 7 månader och gick vid 9½ månad. När han var 11 månader så kunde han tom springa med riktigt bra balans!

♥mamma till två underbara prinsar♥
  • sandra1984

Jag har aldrig andvänt en Lära gå stol alls.
    Och tänker inte göra det heller faktiskt.

Det är aldrig något måste.
    Däremot använde jag en sjungande Lära gå bil...där man håller i och går samtidigt.
    Precis som man håller i vagn eller nåt....men den tog jag fram när tösen kunde stå.

Funkade kanon bra.Hon älskade den.

• JejDii

när de inte tippar framåt, utan kan sitta stadigt.

Anledningar till att man ska vara lite försiktig och inte låta dem sitta för långa stunder:
    de belastar bäckenet
    kan bli trötta i ryggen
    de kan bli "tå-gångare" pga de inte tar riktiga steg när de tar sig framåt i stolen

Har använt gåstol till min nu tvååriga tjej. Hon gick själv när hon var 10 månader, har inga problem med rygg eller tå-gång. Sa liksom till själv när hon inte ville sitta i den längre, utan ville börja ta sig fram för egen maskin. Hon älskade för övrigt sin gåstol!

• Pistou

Jag tror att det är ett rätt onödigt redskap eller hjälpmedel egentligen. Om barnet är friskt kommer det ju att lära sig gå ändå, när det väl är moget för det.

Först lär sig barnet rulla runt (utan hjälpmedel), sen att sitta (utan hjälpmedel), sen att krypa (utan hjälpmedel) och sen att stå (också det utan hjälpmedel). Nu när vår son håller på att lära sig gå, märker vi att han gärna vill hålla sig i något. Han vill gärna skjuta på vagnen när vi är ute och går, eller skjuta lådor eller annat framför sig, så idag köpte vi en gåvagn på Ikea, och det känns som ett mer motiverat köp än en gåstol någonsin var.

Svar på tråden När kan man sätta barnen i "lära-gå-stol"?