Hopplöst fall?
Undrar om mitt fall är det enda, eller om det finns någon som känner igen sej och kan komma med något tips ?
Det är så att mitt bonusbarns mamma, dvs min sambos X, totalt vägrar att släppa taget om min sambo och familjelivet här på vår gård. De har varit separerade nu i nära två år men hon bara stenvägrar att inse att det är helt slut.
Till en början så tyckte hon att jag kunde flytta in här i huset och hon bo kvar, så kunde hon hjälpa till att städa och så, "vi behövde inte ens märka att hon fanns", som hon själv sa.
Sen när det inte gick så bestämnde hon sig för att flytta till ett hus som hyrdes ut bara ett par gårdar bort. "då blir det juh som att vara hemma ändå", sa hon då.
Sen vägrar hon hämta sina saker som vi förvarat här i dryga 9 månader och blir skitförbannad när vi tyckte att hon kunde hämta igen dem. "Varför gör du såhär mot mig, varför är du så elak?" blev kommentaren då.
Efter nästan 2 år så tyckte vi att hon kunde ta igen sin skrotbil som tar plats (och är i vägen för snöröjning), men då blev hon förbannad och tyckte att den kunde stå kvar för det här var minsann hennes gård med, eller iaf varit. NEJ gården har aldrig varit henne och hon bodde knappt här under den korta tid de var tillsammans.
Hon har frågat flera gånger om vi behöver hjälp med tvätten eller så, då kan hon mer än gärna hjälpa till. När man först snällt och trevligt avböjer erbjudandet så står hon fast vid att hon SKA hjälpa. Då använder man den lite mer bestämda tonen och tackr nej, men då blir hon sur.
Hon vill veta allt om oss, om och när vi ska förlova oss, om jag är gravid igen, om vi verkligen ska ha den där färgen på taperna i hallen... osv osv..
Så och ena sidan så gör hon allt för att fortfarande vara en del av den här gården (och familjen)..
Hennes ord drygt 1 1/2 år efter att de sep.: "bara för att du separerat så har inte jag".
Och andra sidan så säger hon till mig att jag ska skita i hennes son, "han råkar bara finnas i ditt liv, du ska inte ha något med han att göra".
Min fråga blir då..
När kommer denna männsika att begripa att hon måste skaffa sig ett eget liv?
Ska inte jag handla ut efter barnets bästa? Grabben är född EFTER det att mamman och min sambo separerat. Så han vet absolut inget annat än situationen som är idag. Och jag har sagt till alla att jag absolut inte vill bli hans mamma, han har EN mamma och det är jätte viktigt att han förstår det. Jag är hans Nina. Men bara för det vill jag inte behandla honom anorlunda jämfört mot min son. Det skiljer ju trotts allt bara 4 mån mellan dem.
Jag har själv försökt göra allt för att det ska fungera så smidigt som möjligt, framförallt med tanke på barnen. Dessutom så förstår jag hur svårt det måste vara att blir lämnad sådär som hon blev. Men vad tusan hon är seriöst bestatt av min man och vi har till och med seriöst funderat på att anmäla för "olaga intrång" efter att hon mot min vilja trängt sig in i vårt hus och bokstavligen slitit upp grabben från sängen under sin dagvila. Det var droppen för mig. Jag vet inte, jag kanske bara är "kännslig", men skulle du gilla om din sambos X (sedan dryg 2 år eller mer) klampar in på din gård (mot din vilja), går in i ditt hus (mot din vilja), springer upp in i DITT barns sovrum (mot din vilja)med skorna på och allt . Rycker upp en 1åring som sover och springer ner till bilen med honom...
Vissa menar att jag helt ska stå utanför för och låta mamman och min sambo sköta det där.
Men andra säger att det även påverkar mig och vårt genensamma barn så vi ska lösa det som en familj.
Vad säger du?