• Näckrosen

Svårt att hitta sovställning.

Hej! Jag har hört att man inte ska ligga på mage när man är gravid, för tyngden blir för stor på barnet. Någon mer som hört det? Jag mår dessutom illa när jag ligger på mage.
    Har ni några tips hur man ska sova gott när man som jag alltid sover på mage? Kan inte sova på sida eller rygg. Börjar bli tokig snart. Har inte sovit ordentligt på ett par veckor nu.

• Svar på tråden Svårt att hitta sovställning.
  • Pyris

Självklart får du sova på mage!!!!!
    Jag är i vecka 27 och sover på magen...

• PrincessOfIce

hej!
    Det är klart man får sova på mage men det är inte alla som tycker att det är speciellt bekvämt..
    Jag är i vecka 28 och kan inte sova på mage längre.. Jag kan inte sova i någon sovställning alls..
    Jag ligger bara och skruvar på mig hela nätterna i hopp om att hitta en skön sovställning..

• Lisa77

Så länge det känns bekvämt att sova på mage-NJUT!!
    Det var ett tag sen nu och jag lääängtar efter att få ligga på annat sätt än på sidan, mest vänster:(

• Kimmi70

Palla upp med kuddar, krama kuddar och ha kuddar mellan knäna. Kuddar är fantastiska! Ju fler desto bättre. *nickar*
    Om man sover i framstupa sidoläge, halvvägs på mage så är det jätteskönt att ha en kudde mellan knäna...det avlastar trycket på magen lite men man kan ändå slappna av.

Kuddar kuddar kuddar!!!! ;)

• Hedda

Jag har inte kunnat sova på mage sedan v. 13-14 någon gång... och tidigare har det varit en förutsättning att ligga på mage för att jag skulle somna! Jag har därför haft det jättesvårt att sova under en lång period och dessutom har jag haft jätteont i ryggen hela tiden. För några veckor sedan tröttnade jag rejält och köpte en u-formad amnings/stödkudde från Notitzia. Det blev ganska dyrt men OJ vilken befrielse. Nu kan jag sitta i soffan en hel kväll utan att få ont och dessutom är den jätteskön att ha som stöd bakom ryggen när jag går och lägger mig. Så om det känns jobbigt kan jag varmt rekommendera en sån kudde!!

• Rabbit

Instämmer med ovanstående...kuddar, kuddar, kuddar! Jag sov alltid på mage innan, men det har jag inte kunnat göra sen v14-15...så nu sover jag på sidan och pallar upp med kuddar. En tunn under magen ger bra stöd nu när den börjar bli stor, en mellan knäna är också skönt att ha. Lite struligt blir det ju när man vill byta sovsida mitt i natten förstås

• Trollis

Jag var ocksa orolig hur jag skulle sova, horde har i USA att det inte var bra att sova pa ryggen (?) Men att sova pa sidan eller magen ar helt utslutet, det ar sa obekvamt.
    Nu resonerar jag som sa, att det spelar ingen roll hur man sover, sa lange man far somn!
    Sa jag sover toppen platt pa ryggen nu och det funkar utmarkt. Ar i v25. och bebisen mar toppen!

• Zmulan

Jag brukar ligga på sidan med en kudde under magen, och en mellan benen. Har fått ont i ryggen och kudden mellan benen avlastar ganska mkt. Fast jag är bara i v.12

• FruM

Instämmer med Kimmi, ligg på sidan med en ganska tjock kudde mellan knäna, alternativt ligg "framstupa sidoläge" med kudde under det uppdragna knät, så blir inte trycket på magen lika stort!

Lycka till,

FruM

• Rabbit

Att det inte är bra att sova på ryggen har visst något att göra med att man kan stänga av blodflödet på nåt vis (?) men det känner man nog av isåfall! Så länge det känns bekvämt har jag svårt att tro att det kan vara farligt! Nu i v36 kan jag knappt ligga på rygg en liten stund och läsa ens tex, det känns för tungt helt enkelt

• Kickson

Jag har läst att sova på ryggen kan göra att magtyngden stoppar blodflödet i en stor ven som leder tillbaka blodet från underkroppen. Men... tror också att man får gå efter vad som känns skönt. Kroppen brukar ju vara duktig på att säga ifrån.
    Kramiz / Kickson

• Tingeli

jag sov på mage alltid innan jag blev gravid! sen vågade jag inte! när jag började få mage! men nu ligger jag på sidan med en kudde mellan benen! det e inte lite skönt att sova så men det går! efter ett tag vande jag mig! Hoppas att du hittar en bekväm ställning för dig!!

• Näckrosen

Tack! Pratade dessutom med min BM på telefon, när hon ändå ringde. Hon sa precis som de flesta här. Sov precis som det känns bra. Det viktiga är att du har det skönt. Härligt!!! I natt ska här sovas!

Svar på tråden Svårt att hitta sovställning.