• snuttskrutt

Hur vet jag om man har urinvägsinfektion?

Hej!
    Vad jag vet har jag aldrig haft urinvägsinfektion vad jag vet iaf, men man hör ju att det är vanligt att få det under graviditeten och att det kan medföra ev. för tidig förlossning mm...
    Hur vet jag om man har det eller inte? symptom?
    Kan man kolla upp det själv eller måste man till MVC?
    Ja, tacksam för lite tips och råd om detta... för nu inbillar man ju sig alla möjliga symptom att det svider lite när man kissar mm...

• Svar på tråden Hur vet jag om man har urinvägsinfektion?
  • Bea 84

Vanliga symptom:

Sveda när man kissar (ibland jämförelse med att kissa taggtråd).
    Kissnödig ofta...men det kommer inget eller bara lite.

• Bea 84

Gå till MVC så kollar dom upp det. Kissa i burk och dom använder sticka, klart på 2 sek.

• snuttskrutt

ok, det går inte att köpa något test på apoteket eller så?

• Bea 84

Jo det finns ngt som heter Nitur test som man kan köpa där. Men jag rekomenderar att du går till MVC eftersom du aldrig haft det förut. För även om du köper stickorna och det visar positivt så måste du ändå boka en läkartid för att få recept och då gör dom om testet med deras super stickor.

• TeeTee

Du är inte i tvivel: det svider JÄTTE-MOSNSTER mycket att kissa när man har uvi.

• grabbmamman

Det luktar väl inge vidare heller har jag för mig..urinen alltså!

• becky77

Jag har haft bakterier i urinen, detta kan inte ses på vanlig uvi-sticka utan det måste göras en odling. Jag kissade ganska ofta samt hade ont i sidorna mot njurarna, ffa när jag gick. Jag kommer även att få behandling i samband med förlossningen för detta. Viktigt mao att göra en odling för att se ordentligt.

• Ms Leia

Kan man ha utan att ha ont när man kissar?

♥♥ Ms Leia, gravid i v 11 ♥♥
  • Merle

Jag har hört så mycket nu att det minsann inte känns alls när man är gravid, är det verkligen sant? Så om man kissar som vanligt, inte har ont och tycker urinen är som vanligt, ska man vara orolig ändå? Och om det är så, varför är det inte rutin att göra uvi-test varje gång man är hos bm?

Svar på tråden Hur vet jag om man har urinvägsinfektion?