• firiona

min kanin är dålig, Hjälp!!

Min älskade kanin varken äter, dricker eller går på toa, var hos veterinären igår med henne, och fick antibiotika. Hon är endast 1 år och 4 månader, har matat henne med vatten och yoghurt, men magen och kisseriet verkar inte komma igång, är det någon som har några tips? Hon är väldigt slö och ligger mest hela tiden, vilket är inte likt henne.

• Svar på tråden min kanin är dålig, Hjälp!!
  • firiona

jag ger henne blandfoder ca 3/4 skål om dagen + hö som alltid finns i buren. Veterinären sa att han trodde det kunde vara en urinvägsinfektion på gång, eller någonting med livmodern, men han kunde inte se något direkt alarmerande, Men han tog tempen på henne och den var inte riktigt som den skulle sa han.

Olja låter bra, oliv eller matolja?

• Mysterious

Gör så här tills hon kissar och bajsar igen..

Ge VARJE morgon nytt vatten i skål i buren, INTE flaska.
    Se till att hon har nytt hö hela tiden.. får inte vara nertrampat.
    Ge BARA ½ dl PELLETS, INTE BLANDFODER.. om dagen, gärna på kvällen.
    Ge 2,5 ml matolja direkt i munnen på henne / dag tills bajset kommer ut. Du kan få en medicinspruta på apoteket att använda..då går det lättare.

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • Lundamamma

För att få igång magen kan man ge ananasjuice ca 5 ml 5 gr dagligen och sen masserar du magen i några minuter efteråt.

Sen kan du stödmata med morotspure flera gånger dagligen i mindre portioner. Det är lättast att ge med en spruta om du kan få tag på en sådan. (Brukar finnas på apoteket). Olja är också bra fast det skall vara paraffinolja som inte tas upp av kroppen utan fungerar som ett slags "smörjmedel". Var försiktig så det inte blir för mycket, det kan lätt utveklas till diarre.

Kollade veterinären tänderna? Många gånger bottnar ätproblem i att tänderna är för långa.

Lycka till

• ThisIsMe

Råden från Lundamamma är jättebra! Vid förstoppning kan det ibland även hjälpa att ge olja i andra änden.

• firiona

tack för alla fina råd, ska bege mig till affären så fort den öppnar, veterinären kollade tänderna, de såg jätte fina ut,
    såg till min lycka att hon hade kissat nu, men fortfarande inte nr 2.

• annroll

Jag har en bra ide, ge henne en hel del ananasjucie!!! Jag han en hona, och hon har problem me sin mage ganska ofta, hon får det, och på en kvart så är hon igång igen!!! Hoppas du hann se detta innnan du gick ut!! Ge kaninen med en spruta, och ge den ganska mkt..

• annroll

Hoppas de går bra. Lycka till!!!
    PS) fick tipset med ananasjuice från Blå Stjärnan... så de e inget eget påfund.. :)

Svar på tråden min kanin är dålig, Hjälp!!