Inlägg från: Jaylin |Visa alla inlägg
  • Jaylin

Tjejer GÖR Cellprov!!

På mig har de upptäckt cellförändringar.... Jag har nu varit på vävnadsprovstagning 2 ggr och det gjorde sååååå ont!
    Nu kommer de antagligen att operera så fort de senaste provsvaren kommer. Läkaren sa att jag och min sambo måste sluta försöka skaffa barn.

Det känns så hemskt! Vi har försökt ett tag och jag vill verkligen inte pausa nu. Denna paus kommer att ta flera månader och det kommer att göra mig galen!!!

Har någon erfarenheter av detta?

• Jaylin

Vi får väl hoppas att det blir vaccination får våra små tjejer då!
    De här hemska cellprovstagningarna och operationen vill man ju inte att ens små ska behöva vara med om. Och även om vaccinet är dyrt så måste det ju i längden vara billigare än att testa alla tjejer och behandla dem som får cellförändringar.

• Jaylin

Julmusten, vad är det för prover de tar då?
    Proverna jag får ta tar ca 30 minuter...
    Bläk!!!!

• Jaylin

Julmusten:

de undersökningar jag gjort är med ´kamera / förstoringsglas och det har tagit en evighet...
    Först penslar det med ngn vätska som gör att man kan se cellförändringarna, sedan tar de vävnadsprov. Sedan har jag alltid blött väldigt mycket och får ligga där med blodstillande tamponger i ca 15 minuter. Sedan undersöker de igen.

Inte kul!!!! Men - man får ju vara tacksam att de gör undersökningen.

• Jaylin

Mudd,

min läkare sa att cellförändringarna kan ställa till med en massa ofog. T.ex. sa han att man oftare har svårt att bli gravid med cellförändringar och att många blir gravida snabbt efter operationen. Så det kan väl mycket väl vara så att det även påvekrar blödningarna?

• Jaylin

Mudd,
    ja det var ju konstigt! Jag har ingen aning om vad som stämmer. Gravid blir jag iaf inte...

• Jaylin

Snulan: vad kul för er! Grattis!

Ja, min doktor sa att många blir gravida direkt efter op, så det kanske ligger något i det. Han sa åxå till mig att jag helst inte bör bli gravid innan op. Vi skyddar oss inte men jag blir ju ändå inte med barn, så jag tror inte att jag missar op:n.

• Jaylin

Mudd, samma här. Eller - jag testade för 3 år sedan så det har ju inte gått såååå lång tid.

De upptäckte mina förändringar för 1 år sedan och har inte vélat göra något förrän nu.

• Jaylin

Min läkare på Danderyds sjh ringde i fredags och sa att jag kommer att bli kallad till konisering i januari... Läskigt men skönt att det blir gjort iaf. De ska även spola mina äggledare samtidigt - jag blir så glad! Först sa de ju nej till det, men jag lyckades tydligen övertyga dem om att det är billigare för dem att ta in mig en gång istället för två.

Hoppas att det hjälper oss att bli grvida...

Hörrni - hur långt sexförbud har ni fått efter konisering?

• Jaylin

Ok, 3 veckor är ju ok. Jag hade hört 6 veckor och det känns trist - speciellt om man då precis missat Äl.

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!