Tjejer GÖR Cellprov!!
ok vad synd mary k
men om du ringer o ber om att få boka en tid? inte kan de väl neka dig?
ok vad synd mary k
men om du ringer o ber om att få boka en tid? inte kan de väl neka dig?
Ja man kan verkligen förhindra mycket smärta o obehag framöver om man går o gör proven
man blir kallad från dess man är 23 år,men man kan ändå be om att få göra ett tidigare
Kah
ok,,, trodde alla landsting hade från samma ålder *konstigt*
antar det är väl ekonomin som bestämmer ![]()
skrev tidigare i tråden men skriver det igen
Jag har ju brottats med det faktum att HPV ju tydligen ligger bakom nästan all livmoderhalscancer men har aldrig diskuterat mitt eget fall med onkologen. Jag har känt sån skuld över att jag kanske orsakat min egen cancer genom att ha oskyddad sex.
Följande blev i alla fall sagt idag.
För det första så säger min onkolog så har majoriteten av sexuellt aktiva kvinnor HPV. Detta är ett virus som nästan alltid överförs vid alla sexuella kontakter. Min onkolog sträckte sig så långt som att säga att en HPV infektion är ett normalt tecken på att man har haft sex. Ofta märker vi inte ens av denna infektion. Oftast läker den ut av sig själv. Ibland utvecklar man cellförändringar, även dessa kan läka ut av sig själv. HPV ligger bakom både lätta och grava cellförändringar, ligger bakom kondylom och livmoderhalscancer.
Jag berättade om min egen upplevda skuld och ångest och min onkolog sa då att jag inte ska skuldbelägga mig själv. Visst, jag har säkert haft HPV, vilket nästan alla har en eller ett flertal gånger under livet, men hon menade att jag med största säkerhet inte kunnat undvika HPV-viruset. Enda sättet att helt undvika det är att aldrig ha sex eller att alltid ha kondom (även med stadig partner).
Oftast tar ju immunförsvaret hand om en HPV infektion, i mitt fall och i många andras kan man kanske börja spekulera om det då istället är så att man har en liten defekt i immunförsvaret som gör att cancer utvecklas?
Men bara för man har HPV viruset så betyder inte detta automatiskt att man utvecklar cancer, så det är inget man ska gå runt o vara orolig för
en liten reflektion bara...
Nästan alla cellförändringar som riskerar att utvecklas till cancer beror på att man någon gång har smittats av ett virus som kallas humant papillomvirus, HPV. Det finns mer än hundra olika typer av detta virus som uppträder på olika ställen i kroppen. Vissa typer orsakar vårtor på händer och fötter, och andra ger vårtor i underlivet, så kallade kondylom. Ingen av dessa virustyper orsakar cancer.
De typer som kan orsaka cancer ger för det mesta inga synliga förändringar i kroppen, och man vet alltså sällan om att man blivit smittad. HPV-infektioner i underlivet är mycket vanliga. Oftast bekämpas viruset av immunförsvaret, men vissa kvinnor kan få en bestående infektion som på sikt kan leda till cellförändringar och även till cancer.
Finns att läsa i
HPV-testning för prevention
Dagens HPV-test är mera känsliga och har väsentligt högre reproducerbarhet än gynekologiskt cellprov. HPV-testen har också höga negativa prediktionsvärden, viket innebär att kvinnor med negativa testresultat har mycket lägre risk för cervixcancer än kvinnor med negativt cellprovstest. Även andelen falskt negativa test, dvs normala testresultat men missade cervixcancerförstadier, är omkring 10 gånger mindre med det vanligaste HPV-testet (Hybrid Capture 2 test) än med cellprov
[1].
I en nyligen publicerad hälsoekonomisk modellstudie undersöktes effekten av olika screeningstrateger i regioner med hög risk att insjukna i cervixcancer
[2, Studien fokuserade på kvinnor i 35-årsåldern då risken för preinvasiva cervixcancerförstadier är som högst men före ålderstoppen för invasiv cervixcancer (37–40-årsåldern). Det är kontraproduktivt att screena yngre kvinnor (35 års ålder) med övergående HPV-infektioner eller lindriga typer av cellförändringar
[3]. HPV-screening i åldrarna 35 och 40 år är mera kostnadseffektiv än cellprovscreening. Med HPV-testning vid enbart två tillfällen under en kvinnas livstid sjunker den relativa risken för invasiv cervixcancer med omkring 80 procent, vilket är fullt jämförbart med mycket mera omfattande cellprovscreeningprogram [3].
HPV-testning kommer i en nära framtid att användas för prevention av cervixcancer i följande fall:
som primärt screeningtest hos kvinnor efter 30–35 års ålder, antingen som komplement eller i stället för cellprovscreening
för utredning av låggradiga cellförändringar
för uppföljning efter behandling av cervixcancerförstadier
som HPV-självtest, vilket skickas hem till kvinnor som trots uppmaning inte kommer till cellprovscreening; över en tredjedel av dessa kvinnor screenar sig själva och skickar ett bedömbart test tillbaka [1].
I Norge har man genom nationella riktlinjer accepterat HPV-testning för klinisk användning. Alla testresultat rapporteras till det nationella cancerregistret.
REFERENSER
1. Brink AA, Snijders PJ, Meijer CJ, Berkhof J, Verheiijen RH. HPV testing in cervical screening. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol. 2006;20: 253-66.
2. Schiffman M, Castle PE. The promise of global cervical-cancer prevention. N Engl J Med. 2005; 353:2101-4.
3. Goldie S, Gaffikin L, Goldhaber-Fiebert JD, Gordillo-Tobar A, Levin C, Mahe C, et al. Cost-effectiveness of cervical-cancer screening in five developing countries. N Engl J Med. 2005;353:2158-68.
puff
Ja man kan vaccinera sig,men det är ännu inte bestämt vilken kategori man ska "priotera" först, därför är det ännu inte helt ute på marknaden, och vad jag har hört så är det rätt dyrt ännu,men det jobbas på det, o det kanske har kommit ett beslut här de sista månaderna som jag inte ännu vet om.
Detta vaccin KAN förhindra ca 60 % av alla livmoderhals cancer former som orsakas av HPV viruset
ska snart svara dig mammas gumsegos
puff
puff
Bra att du har gjort testet Mary K
Hoppas du bokar tid genast jenny28