• Minelly

Restless legs?

Jag upplever någonting på kvällarna, som jag aldrig varit med om innan. Jag sitter i lugn och ro och exempelvis tittar på tv. Då kan jag helt plötsligt känna "störningar" i benen mellan ankeln och knäet, alltså mest i smalbenet. Kan inte riktigt precisera hur det känns, men precis som om det rycker i nerverna och jag måste röra på benen. Har också en känsla av att det skulle försvinna om jag kyler ner fötterna/benen. Detta försvinner efter en stund när jag gått fram och tillbaka lite grann. Det känns riktigt obehagligt. Vet att det finns något som kallas restless legs, undrar om det är det jag har drabbats av? Någon som känner igen symptomen?

• Svar på tråden Restless legs?
  • kiwii87

Jag har precis likadant...varje kväll när jag lägger mig för att sova börjar det krypa i smalbenen och det kan bli riktigt riktigt jobbigt efter ett tag. Måste ligga och skaka på benen eller gå upp en runda i lägenheten...
    Undrar också om det är restless legs eller om det kanske är något som kan uppkomma nu när man är gravid...vet ju att väldigt många får kramper men det är ju inte det jag lider av..

• lojsan79

Definitivt! Jag är tidigt i graviditeten fortfarande (v.8) och jag har detta varje kväll. Jag gör som du - går runt lite i lägenheten så går det över men jag håller med om att det är en orolig känsla.

• YokohamaNr2

oh ja,
    skitjobbigt är det! mitt sitter mest i vaden och kommer när jag har lagt mig ner i soffan för en skön tv kväll. Har för mig att jag har läst i min grav bok att det tillhör graviditeten.

Jag har som Kiwi inte heller drabbats av några kramper

Vilken vecka är ni? jag är i v30 men har haft detta kryp i benen ett bra tag

• isasdream

jag har likadant... men mitt kom inte under grav utan haft så av o till i flera år.. inget hjälper dock för mig, inte att gå runt, inte skyla fötter och underben, inte smörja dem..

är ganska olidligt då detta kommer istortsett varje natt och jag kan inte somna förräns på morgonkvisten och sedan vaknar jag ingen av det typ tre timmar senare.

vet att det finns medicnering för detta men det rekommenderades inte av min läkare under graviditeten. är i vecka 37 nu så jag får ta tag i det efteråt.

• Minelly

Kolla vad jag hittade på internet, www.restlesslegs.nu/

"Under graviditet förvärras ofta besvären......"

"Restless legs kan bero på järnbrist. Detta är ofta det första läkaren undersöker när en patient beskriver de typiska symtomen. Om besvären beror på järnbrist kan järntabletter hjälpa. Besvären kan i vissa fall även bero på brist av vitaminerna folsyra eller B12."

• Bebbe2006

Jag känner också så, men inga kramper. Har gjort det sedan veckan 20 ungefär.

• Minelly

Jag har även kramp i vaderna, men inte i samband med dessa symptom, det kommer på natten!

• TessaS

Samma här och brukar mest märkas av när jag sitter på tåget hem. Pendlar 2 timmar varje dag så det är ganska jobbigt. Har sluppit kramper i alla fall..

Har märkt av det sedan v 10 nånting och är nu i vecka 28.

Så står det till bakom pannbenet -> www.tessas.net/blogg
  • kiwii87

Är i v.35..borde kanske öka på min dos av järntabletter då..kanske hjälper :O Får äta 2 per dag istället för 1..

• Lilla Pe

Här är en till! Kommer bara när jag ligger ner, alltså precis när man ska sova. Har både "krypningar" i vaderna, och får kramp i ben och fötter. Det var likadant förra gången jag var gravid, men det gick som tur var över.

Äter både folsyra och järntabletter, så jag vet inte om det beror på brist på det ena eller andra. Kanske ska man ta ännu mer tillskott för att slippa "krypningarna"?

• Minelly

kiwi87: Gör inte det ännu, jag skall prata med bm på onsdag. Jag återkommer med hennes kommentarer efter det...

• Springsteen

jag har det oxå från o till... stödstrumpor har faxtist hjälpt!!! Som jag har på mig hela dagen alltså....

• Minelly

kiwi87: Enligt min bm, hade det inte att göra med B12 eller folsyra. Jag sade till henne att jag hade läst det någonstans, men enligt henne var det helt hormonellt.

Vi får kanske prova med stödstrumpor då.....

• ALICIA80

Jag hade sådant i början av graviditeten. Det var obehagligt, men det e inget farligt iaf. Det har försvunnit på mig. Får hoppas det gör det så småningom för dig/er med.
    Kram

• Proppadero

Mitt har börjat försvinna tack och lov!
    Prova med mycket vatten och stödstrumpor, det hjälpte mig!

• shia755

Jag har oxå problem med det.
    Jag hade det i början av graviditeten och nu har det kommit tillbaka igen.
    Kommer på kvällarna när jag ligger i soffan och ska kolla teve.
    Det som hjälper mig är att gå och lägga mig för att sova.
    Men att det har med järnbrist att göra tror jag inte.
    För jag äter nästan 100 mg järn om dagen för att mitt blod har svårt att fånga upp järnet, men jag har ändå krypningarna.

Svar på tråden Restless legs?