• Skrinda

När kunde ditt barn hantera en "plockburk"?

Vår dotter fick en "plockhink" för ett par månader sedan (ni vet en sådan där med olika hål i locket som man ska stoppa klossar i olika former i). Hon tycker att den är jätterolig, men fattar inte alls vad locket ska vara bra för...

Hon ber en vuxen ta bort locket och sedan sitter hon och plockar i och ur klossarna i hinken, jättekomplicerat

Jag är nu nyfiken på när era barn behärskade plockhinkstekniken Alltså, när de kunde passa i klossarna på riktigt, enstaka lyckträffar räknas inte

Är absolut inte orolig för dotterns utveckling, så kom med hur tidiga exempel som helst Jag blir bara imponerad, inte orolig!

• Svar på tråden När kunde ditt barn hantera en "plockburk"?
  • FinaLina

Jag tror hon var ungefär 1år 8 månader när hon slutade lyfta på locket och istället la klossarna genom hålet, de runda kunde hon redan när hon var 1 år men eftersom de andra var lite svårare så lyfte hon på locket istället

• Skrinda

Ett enda svar... Ville ju ha massor

• Skrinda

Inga barn (förutom FinaLinas dotter) som begriper hur en plockburk ska hanteras?

• Belana

Frank (13,5 månad) fick också en sån leksak, men han lägger också ned dem i lådan utan lock. Locket tar han och bankar på lådan med efteråt, det låter kul!

• Vasen

Reuben 16 månader har en sån. Oftast tar han helt enkelt av locket och proppar i lite vad som helst. Men ganska ofta tar han klossarna och liksom balanserar dem på kanten till rätt hål. Lite svårt att förklara, men han är mkt nöjd när klossen balanserar där på locket och klappar i händerna. Han blir inte så nöjd om klossen trillar i, då tar han bort locket och plockar ur klossen utan applåder. De ska tydligen balanseras på kanten.

• Tant Green

Maja (också 13,5 månad) har precis börjat försöka få ner klossarna i hålen, men hittills lyckas hon bara med de runda, de andra vänder hon åt fel håll

Fast vår låda är lite opedagogisk, de runda klossarna går att få ner i det fyrkantiga hålet också, så hon använder det lika ofta som det runda hålet

• mludvigs

Min kille (22 månader) har fattat ett tag (kanske sen han var 18 månader) hur man ska göra men det är inte förräns nu han har talamod till att föröska mer än en gång. Fast oftast slutar det med att han blir tvärförbannad när han inte får ner grejerna där de ska vara. Det är typ bara den runda och de enkla fyrkantiga som han får ner - andra formner blir för svåra.

• lurv

Kotte var drygt 2 år när han klarade att få i klossarna i Tupperwarebollen. Plocklådan löser han fortfarande genom att lyfta på locket och stoppa ner klossarna. Antagligen för att det går snabbast

• Little Pooch 05

SOnen är 13 månader och har väl lyckats med den runda klossen i nån månad nu, de andra blir han mest bara arg över. Han har en burk som har ett större hål på sidan där man tar ut bitarna igen, så där stoppar han in dem! Går ju mycket lättare så ju!

• Söderböna

Kan berätta en rolig historia från min barndom.

På 4 års kontrollen tog sköterskan ut klossar från en plocklåda och sa till mig att lägga i klossarna igen. Jag tittade, enligt mamma, på henne som om hon var dum i huvudet, lyfte på locket och la i alla klossarna på en gång...

• Skrinda

Tack för era svar

Söderböna: det är ju faktiskt den mest logiska lösningen på utmaningen...

Tänk vad korkade de måste tycka vi är som envisas med att sätta lock på burken om vi nu absolut vill att klossarna ska stoppas i den

Svar på tråden När kunde ditt barn hantera en "plockburk"?