Inlägg från: Västeråstjej |Visa alla inlägg
  • Västeråstjej

massa frågor kring csn....

Ja, då ska vi se om jag kan svara på dina frågor. Har haft lån från csn de senaste fyra åren så jag försöker hålla mig uppdaterad...

1. När du ansöker om lån får du fylla i om du vill ha lån för hela terminen eller bara periodevis, och isåfall vilken/vilka perioder. Du kan även välja om du vill ha fullt lån eller bara en viss procent. Rimligtvis kan du ju då fylla i att du vill ha varannan månad.

2. Har för mig att du får tjäna 40 000 per termin utan att bli återbetalningsskyldig. För min del har det aldrig varit ett problem. Jag har jobbat fullt under somrarna och hoppat in ca 4 dgr i månaden och klarat mig bra under gränsen.

3. Jag har för mig att man kan få uppskov det första året man slutar ta lån. Därefter betalar man en viss procent varje år. Har helt för mig att man kan räkna ut det på csn:s hemsida. Sen kan man alltid betala in mer än vad som står för att bli av med lånet snabbare.

Lycka till!

• Västeråstjej

Jo, en sak till. Du får ta lån från csn i 12 terminer på högskolenivån iallafall. Det är sex år och förhoppningsvis har man avslutat studierna då.

• Västeråstjej

Men jag har helt för mig att det är totalt 12 terminer man har till förfogande totalt så om du lånar i typ två terminer så kan du läsa en fem-årig utbildning sen. Dom vanligaste utbildningarna ligger på ca 4 år.

• Västeråstjej

Jovars det är ju sant. Då återstår bara tre terminer och det kanske inte räcker. Men, du skulle ju kunna ringa dom och höra. För det är nog 12 fulla terminers lån det handlar om, och ska du bara ha varannan månad så borde man ju ha fler terminer....?

• Västeråstjej

Ja, det låter som om Anova vet bättr eän jag hur det ligger till med lånet på gymnasienivå. Har ju bara lånat från csn under högskoletiden som sagt. Men det är ju förträffligt om man har tolv terminer till på sig efter gymnasienivån!

Svar på tråden massa frågor kring csn....