Inlägg från: JaneAusten |Visa alla inlägg
  • JaneAusten

Lön innesäljare???

Om du tror att du kan sälja och klarar dig på garantilönen så tycker jag att du kan säga ja. Det är alltid lättare att söka sig vidare om man har ett jobb än om du är arbetslös.

Vi erbjuder våra utesäljare en grundlön mellan 15 och 25 beroende på erfarenhet och annat, t ex branschvana, kundreferenser etc. Tycker inte att det är en särskilt hög lön men det är inte orimligt och ett innesäljarjobb ger sällan en hög lön. Se det som en utmaning och se vad du kan göra av det.

Tyvärr tror jag inte att dina universitetspoäng spelar så stor roll. Till en säljroll så behövs driv som främsta egenskap och det kan man ha oavsett utbildning. Är det sälj du vill hålla på med? Isåfall kan du börja där och gå vidare men satsa på utesälj när du börjar bli van att ringa för det är där pengarna finns.

• JaneAusten

Jag tycker inte att den lön de erbjuder är en skitlön. Den känns rätt normal om man betänker erfarenhet. Kanske kan du tycka att du borde tjäna mer för din ålder men å andra sidan så skall inte "garantilönen" vara den du skall hänga upp dig på utan snarare titta på mållön. Vad är en normal försäljning för andra i samma tjänst?

Då jag själv i omgångar anställer säljare så blir jag alltid stressad om de hänger upp sig för mycket på den fasta delen. En bra säljare skall vara sugen på att tjäna pengar och därmed är det möjligheten att tjäna pengar som skall avgöra.

Å andra sidan kan man ju titta på hur svårt det är att nå rätt lön på det jobbet du söker? Skall du ringa privatpersoner eller företag? Hur många samtal förväntar de sig att du skall ringa per dag/vecka? Ska du jobba därifrån eller hemifrån?

Som utesäljare får du ju göra mer än "kallringa". Du har mer möjligheter att träffa folk och kanske lite mer variation. Det är ett ganska tungt jobb att sälja och det finns otroligt många som sliter på säljjobb men inte passar för dem. Men - mina två allra högst betalda vänner (tjänar mellan 50 och 100 i månaden) är båda tjejer och säljare så man kan ju tjäna en del också.

Tror att en normallön för en innesäljare ligger mellan 17-22 med viss möjlighet att tjäna mer

En normallön för en utesäljare varierar mer.. skulle säga att 20-40 är normalt (den senare siffran för någon med erfarenhet och uppbyggd kundkrets) och allt över det tur/skicklighet/rätt person på rätt plats typ.

• JaneAusten

Hm, så här tycker jag då. Det är ovanligt att det finns ett tak. Innebär det att du t ex skall ta in x antal affärer och säljer du fler så får du inte mer pengar? Är maxlönen 21 500 så är det ju inte så mycket. Motivationen att jobba hårt borde motsvaras av möjligheten att tjäna pengar.

Å andra sidan är enbart inkommande samtal mer ett "ordermottagarjobb" tycker jag. Vilka andra fördelar kan du själv se med jobbet? Ligger det bra till? Är arbetstiderna bra? Får du jobbarkompisar som verkar OK?

Det jag menar med mållön är vad som är normal fast del + normal provision - dvs det en normalgod säljare tar in. Säger de att de flesta får 2500 så räkna med 1500.

Jo jag har nog anställt ialla fall 8 säljare på den arbetsplats jag är nu. Vi har bara tre säljare men några har inte fungerat etc.

Är du en någolunda trevlig människa som ser någolunda normal ut så borde du inte ha några större problem att söka fler säljjobb om du tvekar över detta.

Lycka till i vilket fall som helst! Men ta bara jobbet (om du har en möjlighet att välja då givetvis) om du tycker att det verkar kul.

• JaneAusten

Säg så här.. är det IF du skall börja på (du behöver inte svara här) så har jag en gammal kompis som jobbar där. Han trivs och har avancerat... så hos dem verkar det helt OK tror jag... om man gillar att jobba.

• JaneAusten

Säg så här.. är det IF du skall börja på (du behöver inte svara här) så har jag en gammal kompis som jobbar där. Han trivs och har avancerat... så hos dem verkar det helt OK tror jag... om man gillar att jobba.

Svar på tråden Lön innesäljare???