• Miss W

Provanställd och gravid

Hej! Har i veckan fått reda på att jag är gravid. Jag har provanställning till precis efter årsskiftet. Är det någon som varit i samma situation? Ska jag säga till chefen i december eller vänta tills precis när provanställningen gått ut? Det känns taskigt!

• Svar på tråden Provanställd och gravid
  • Lilla K

Ja du, samvetsfråga. Jag hade väntat åtminstone till vecka 12 passerat, men gärna även till ultraljudet i v 18-20 (om magen inte avslöjat dig före det). Men, det beror givetvis på hur du känner, vad du har för relation med arbetsgivaren och så. Min arbetsgivare är väldigt bra, och har anställt tjejer som utryckligen säger att de försöker skaffa barn. Men sådana bra arbetsgivare är svåra att hitta, tyvärr...

Men som sagt, jag hade avvaktat ett tag, första månaderna är faktiskt lite kritiska.

Men grattis till jobbet i alla fall, och lycka till med graviditeten!

• Carro Å

Det ska inte spelaa någon roll om du berättar det innan eller efterr. Din chef får inte dömma ut dig bara för att du e gravid. Det måste finnas bra grund för att du inte skulle få fortsätta jobba. Så länge som du har skött ditt jobb bra så e det inget att oroa sig för.. kram o lycka till

• Titania

Din graviditet ska ju inte ha någon betydelse för om provanställningen ska gå över i fast anställning eller inte. Jag tycker du ska berätta när det känns lagom för dig - kanske när du tycker att det börjar märkas - eller så att det blir tillräckligt god framförhållning för att ordna med ersättare för dig. Om du tror att det märks att du är gravid är det bäst att berätta.

• Lilla K

Nä, det är klart att det inte ska spela nån roll, men bevisningen är rätt svår i såna här fall.

Dessutom kan arbetsgivare helt enkelt säga att "samarbetet inte funkade tillfredsställande" som orsak till att provanställningen inte övergår i fast anställning. Det är ju det som är det "fina" med en provanställning (ur arbetsgivarsynvinkel), att man inte behöver ange orsak till varför man inte låter den övergå i en fast anställning...

• Ben

HAde jag varit du hade jag väntat.
    Om du berättar och inte får fortsätta vet du inte om det berodde på att du gjort ett dåligt jobb eller om det beror på bebisen. Arbetsgivaren lär inte berätta det för dig heller.
    Känner tyvärr till många arbetsgivare som inte vill anställa kvinnor-i-skaffa-barn-ålder och allra helst inte gravida.
    Tyvärr är bevisningen svårt precis som Lilla K skrev.

Tar de det på fel sätt behöver du ju inte gå tillbaks sen, då väljer du ju själv men du får en sysselsättning och en inkomst i väntan på barnet. ATt få ett annat jobb hos en annan arbetsgivare tror jag blir svårt och ju längre tiden går desto svårare att inte berätta att du är gravid.

Lycka till!

• Tulsa

Jag blev gravid i juli, fick veta det i slutet av juli, är beräknad till april och provanställningen gick ut fredagen den 1/10. På måndagen efter provanställningen gick ut gick jag till chefen coh berättade. Skulel aldrig våga gå tidigare för även om de inte får säga upp dig pga graviditeten så behöver de helelr itne uppge varför de sparkade dig när du är provanställd.

• Axz

Jag är gravid i vecka 15 och provanställd fram till mitten av dec, berättade för min chef iom att jag vart sjukskriven för min grav i fem veckor, hade det inte varit så hade jag berättat efter vecka 12 i allafall. Tror det skulle blivit jobbigt att försöka se dom i ögonen efter jag vetat så länge men inte kläckt ur mig det. Och dom måste som sagt behandla dig som vilken anställd som helst.

• Rusty

Arbetsgivaren behöver inte ange något skäl för att säga upp någon som är provanställd. Det är liksom det som är idén med en provanställning, bägge parter skall få prova på varandra utan att förbinda sig.

Hur du skall göra beror ju lite på vad det är för ett jobb och hur din situation ser ut. Om de blir besvikna för att du inte säger något förrän du är fast anställd, då börjar du ju din anställning med dålig stämning. Gör det nåt eller är det viktigare för sig att veta att du har jobb fram till förlossningen?

Är det däremot viktigt för sig att ha en bra relation? Är det en anställning där du ser en framtid efter barnledigheten? Då kanske du hellre vill gå medelvägen och fråga chefen hur hon/han tycker att det går, säga att du gärna vill vara kvar och fråga vad de tycker. Om de säger att de självklart vill ha dig kvar då kanske du kan berätta att du är gravid, för då blir det ju otroligt pinsamt för dem att plötsligt ändra sig...

Den enda liknande erfarenheten jag kan bjuda på är min kompis som var på anställningsintervju när hon var gravid, utan att säga nåt. Fast det var väldigt tidigt i graviditeten så hon hade lite tid att spela på, kunde t o m låtsas att hon inte hade vetat om det just då... Det gick iallafall hur bra som helst när hon sedan berättade.

• Mamsi

Frågar de inte så har du ju ingen skyldighet att berätta. dessutom finns det ju de som inte vill gå ut med det för än de gått ganska långt. Du gör som du vill så klart men med tanke på att de inte får disskreminera gravida så hade jag inte sagt något. Du kommer ju att kunna jobba där ett tag innan barnet kommer.

• Play

FYI!

Av lagen om anställningsskydd (LAS) framgår att arbetsgivarens besked om att en provanställning skall upphöra måste lämnas minst 2 veckor i förväg. Regler i kollektivavtal kan ange längre tider. Om arbetsgivaren ändå vid ett senare tillfälle, vid provanställningens upphörande, varslar en anställd, kan han få betala skadestånd.

Alltid bra att veta!

• Selma m

Jag hade väntat. Ärligt sagt så tror jag att chansen är liten att du får förlängt/fast anställning om du berättar nu. Dessutom så är du så tidig i din graviditet att du bör inte låta det påverka arbetsgivarens beslut.

Man kan tycka vad man vill om LAS och arbetslagen men om du får sparken så är det nästan omöjligt att bevisa att det berode på graviditeten. Arbetsgivaren kan alltid hävda att personkemin inte fungerade och komma undan med det.

Svar på tråden Provanställd och gravid