Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Afrika i blodet?/del 2

En annan svischar in
    Jag ville bara kommentera Systerduktigs senaste inlägg.
    Jag är ju själv mulatt och växte upp i en tid när det knappt fanns några andra mulatter överhuvudtaget Men på min gård flyttade det in en tjej när jag och hon var 3. Vi är fortfarande "bästisar" så här 33 år senare haha. Självklart drogs vi till varandra redan då för att vi var lika till utseendet. En liten spegelbild helt enkelt, även om vi naturligtvis inte är jättelika.

Jag tror att man får acceptera att ens barn, om de är mulatter, kommer att vilja umgås mycket med andra som har samma bakgrund. Jag bor vid en skola och ser så himla tydligt hur svenskarna går med svenskarna, araberna med araberna och de med afrikanskt ursprung går med varandra på rasterna. Det är ju helt annorlunda från när jag var liten och var typ den enda i hela skolan som var brun

• Mrs Moneybags

Tänkte beröra det där med att det finns så många svenska tjejer som vill ha mulattbarn. Det är tråkigt men sant. Och det är inget nytt fenomen... Det kommer alltid finnas folk som behöver en identitet och söker något att kalla hemma. Min mamma är definitivt en sådan kvinna. Det har inte direkt varit till glädje för henne, men alla har vi våra kors att bära.

• Mrs Moneybags

"Västafrikaner är si och gör så" ... lite trist att höra en massa fördomar här.

Bara för att ni har valt en man som bedrar er och röker hasch så betyder väl inte det att de flesta västafrikaner gör det?

Man brukar ju säga att det A säger om B säger mer om A än om B, så vad säger det om er att ni har valt en sådan man som far till era barn?

Jag har full förståelse för att man går på nitar i relationer ibland - har själv extremt dåliga erfarenheter i bagaget, men det viktigaste är att rannsaka sig själv och varför man har gjort sig tillgänglig för någon som utnyttjar en och behandlar en illa.

• Mrs Moneybags

Trohet...ja, det kan jag hålla med om att man inte ser på samma sätt i ett polygamt samhälle. Det får man fundera på om man kan leva med om man gifter sig med en man som vuxit upp med pappor, farbröder, farfäder mm med många fruar. Min egen farfar hade 4 fruar Det funkar för dem i deras samhälle. Men det funkar inte för mig, här! Jag vill alltså inte ha en man som har det som förebild.

Ha det gott allihopa!

• Mrs Moneybags

Intressanta rön om AD-droppar!
    Jag får ofta höra historien om hur jag drack upp en hel flaska som barn, kanske kände jag på mig att jag behövde mer

Härligt att stämningen har vänt härinne!

• Mrs Moneybags

Måste bara få lägga mig i

Snälla, rakpermanenta inte era småttingar!

Det är ju min högst personliga åsikt och självklart gör man som man vill, men rakpermanenter innehåller lut, vilket är detsamma som t ex propplösare innehåller. Det är alltså väldigt starka kemikalier som helst inte ska komma i kontakt med huden.
    Jag rekommenderar böckerna av Pamela Ferrell: "Let's Talk Hair" och "Kids Talk Hair" där hon beskriver olika frisyrer och metoder.

Dreads är inte alltid så bekymmersfria heller, särskilt inte på mulatthår som ofta är mjukare och mer "frizzy" än helafrikanskt hår. Det blir ofta en frissig gloria kring huvudet och dreads nedtill om man inte tvinnar det och smörjer in ofta.

Själv använder jag bara leave-in-conditioner och olivolja i mitt hår. Det funkar bra. Mitt hår är mitt-emellan och jag har bara haft permanent ett par gånger i min ungdom Tänker inte göra om det misstaget = avbrutet hår, kluvna toppar, förstört helt enkelt...

• Mrs Moneybags

Lovely SunShine -
    det är väl bra att folk får vädra sina tankar kring detta att ha ett barn som ser annorlunda ut än de själva... Självklart håller jag inte med alla i denna tråden, men jag håller inte med alla människor jag möter överhuvudtaget. Det är ingen stor grej, vad trist det vore om vi alla tyckte lika Då skulle inga forum som dessa behövas.

Jag använder helst inte nedsättande namn som svinto eller annat på mitt eller någon annans hår, jag tycker afrohår är underbart precis som det är! Självklart annorlunda och svårt att sköta om man inte har det själv. Mamma hade sina duster med mitt hår, men det blir bättre när man blir äldre och kan experimentera själv. Nuförtiden finns ju så många tjejer och killar att lära av också. Det var lite annorlunda på min tid när man var den enda...

Jag och min kille är båda mulatter så vem vet, vi kanske får ett barn med rakt hår och då kommer jag vara den som får fråga om hår-råd!

• Mrs Moneybags

maaxan, jag använder en leave in conditioner som heter Africa's Best Hair Mayonnaise Leave In Conditioner eller något liknande (långa namn...). Den funkar bra på mig, men det är ju förstås olika vad som funkar på olika hår.
    Jag brukar tvätta och ha i en massa balsam efteråt, reda ut håret med fingrarna eller bredtandad kam. Sedan medan håret fortfarande är blött har jag i både leave-in-conditioner och olivolja. Sedan låter jag det bara självtorka och reder inte ut det förrän det är dags att tvätta igen (ca 1-2 ggr/vecka).

OBS! En del hår måste redas ut nästan dagligen, min kompis har ett hår som trasslar sig till tusen och måste redas ut oftare. Då kan man spraya en blandning av vatten och balsam i blomspruta t ex och reda ut sektion för sektion.

Är man liten och leker och rufsar hela dagarna är det nog bra att ha 2-4 flätor som man gör om dagligen eller varannan dag och reder ut för sig så blir det inte så jobbigt. Det är bra att sova med flätor också, så blir det inte för rufsigt

• Mrs Moneybags

"Organics Africa's Best Leave In Liquid Hair Mayonnaise"
    Ingr: Vatten, Propylene Glycol, olika oljor, Cocoa Butter, Silk Protein mm.

Jag håller med - inga kemikalier till barn (eller vuxna). Jag gnuggar aldrig annat än schampo i hårbotten, balsam mm sätter jag på längderna.

Stela/sega feta krämer gillar jag inte eftersom de ofta gör håret så fett att det drar till sig damm och annat. Jag vill att mitt hår ska vara mjukt och skönt att ta i...

• Mrs Moneybags

Jag gillar också sheasmör och cocoa butter Palmer's variant... Man behöver något fett till den här torra hyn, haha!

Smörjer in mig med olivolja i duschen ibland också.

• Mrs Moneybags

CDot - du är verkligen uppeldad

Jag reagerade lite på det där också, att hon inte ser ut som en mulatt, men jag orkar inte lägga mig i allt här i världen eller ens här i tråden.

Jag reagerade också på att maaxan var ledsen över att hennes dotter fått afrohår och inte fick behålla sitt babyhår. Det är synd, tycker jag, eftersom det inte är något fel på afrohår. Personligen älskar jag afrohår av alla sorter Och afrohår är mjukt och vackert när det sköts på rätt sätt.

Som sagt var, mulatter kan se ut på många sätt, alltifrån 100% europeisk look till mörkt bruna med alla kombinationer av ansiktsdrag och hårsorter. Googla bilder på Jennifer Beals, Lenny Kravitz, Bob Marley, Colin Powell, Lisa Bonet, Titiyo, Jennifer Brown mfl så ser man en enorm variation, en helt naturlig variation.

De flesta svarta barn (oavsett om de är blandade eller ej) föds väldigt ljusa med rakare hår än de kommer att få senare. Färgen kommer ofta gradvis, snabbare ju mörkare man kommer att bli. Håret är mjukare eftersom babyhår saknar den kärna som större barns hår har. Mitt hår var spikrakt och långt, min hy var gulvit.

Själv tycker jag tråden har utvecklats till det bättre på sistone. Det är väl ingen fara att folk inte tycker lika om allting.

• Mrs Moneybags

Jag har vuxit upp ensam med min mamma, min pappa var alkoholiserad och flyttade till en annan stad så jag träffade honom inte så ofta under åren från ca 7-19 års ålder. När jag var 19 åkte jag och hälsade på honom och sedan dess träffade jag honom ca 1-2 gånger om året. Vi ringdes alltid ofta, så jag känner ändå som att jag kände honom väl. Han gick bort -02.

Detta med att välja män som påminner om pappa. Ja, men det är ju självklart, inte bara för att pappa är sån utan också för att ens egen mamma har valt en sådan man. Barn gör ju som man gör, inte som man säger.

Min första kille var naturligtvis en missbrukare, misshandlare etc. Det ställde till med massor av problem.

Om jag var mamma i er situation skulle jag välja en ny man som var en BRA man och på så sätt visa mina barn att det är så här en normal relation ser ut. Hudfärgen har NOLL betydelse. Den har mer betydelse för vuxna än för barn. Jag har aldrig reflekterat över att mina syskon är vita (de som jag vuxit upp med). Jag har aldrig reflekterat över att mormor, morfar och mamma är vita, det är ju självklart - de är en del av mig och vice versa.
    Lika normalt är det att pappa var svart. Barn ser inte färg på det sättet som vuxna gör. Faktum är att jag inte hade en aning om att jag såg annorlunda ut än pappa förrän jag var ca 15-17 år! Det är sant!

• Mrs Moneybags

Jag vill också säga att jag aldrig träffade en svart kvinna under hela min uppväxt tills jag var 9 år gammal. De enda svarta kvinnor jag såg på tv var Cindy Peters och Lotta (ni vet Svenne & Lotta). Eller ni kanske inte minns dessa personer eftersom jag är lite äldre än er

Jag har trots det inte direkt något problem med min identitet, min identitet sitter inte i min hudfärg, den är ju att jag är den jag är. Tvärtom skulle jag aldrig vilja vara någon annan än den jag är, inklusive utseendet. Varför skulle jag vilja ha mindre pigment, vad skulle det göra för skillnad?

Och gutegirl - alla svarta städar väl inte i tunnelbanan
    Inte jag i alla fall...jag är bara en helt vanlig kontorsråtta som en gång var artist som en gång var juriststuderande. En vanlig människa helt enkelt.

Svarta människor har ALLA sorters yrken. Men om man mest åker t-bana så är det klart att man mest ser folk där. Om man rör sig i andra miljöer ser man svarta överallt. Åtminstone jag.

Visst avbildas svarta som stereotyper, men det gäller även kvinnor, gamla, bögar, judar, araber, tjocka, kort sagt alla som inte är vita män. Det är något vi måste kämpa emot men lära oss leva med.

• Mrs Moneybags

Jag tycker att det är bra att uppdatera släkten - om man orkar och känner att man vill.
    Min farmor ville verkligen se ett foto på mig, men tyvärr var det en farbror som hade mina foton och av någon anledning inte ville visa dem för farmor. Det känns trist idag, så jag önskar att någon hade skickat bilder till farmor
    Även om man inte får någon respons finns det kanske någon som bryr sig mer än han/hon vågar säga till de andra där nere...

• Mrs Moneybags

Vad kul att du ska åka till Tanzania...! Jag är avundsjuk
    Jag har varit i Kenya. Jag packade inget särskilt som jag inte brukar packa när jag reser till varmare breddgrader utom ett impregnerat myggnät och hatt/keps. När man är så nära ekvatorn bränner solen bokstavligen i huvudbotten! Och såklart malariamedicin. Lätta kläder typ tunikor och skjortor och svala linnebyxor skulle jag ta med mig, eftersom där jag kommer ifrån är det inte okej att vara lättklädd i t ex shorts eller kort kjol och linne.
    Ha det så kul!!!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2