• marina81

Afrika i blodet?/del 2

Cdot skrev 2006-11-10 14:33:33 följande:
    Och jag kan ju tillägga..Jag har svårt att tro att jag någonsin skulle bli tillsammans med en Gambian tex, inte för att det inte finns bra gambianska män men pga att deras kultur är inte attraktiv för mig och min personlighet. Precis som att jag har svårt att se mig själv bli tillsammans med en finsk man.Om man inte var smart nog att ta reda på innebörden av kulturskillnader innan man skyndade sig att skaffa barn med någon får man skylla sig själv. Synd bara att det finns barn med i bilden.
    hur är gambisk kultur då? Har hört mycket "skit" om gambier och andra från länder där runtomkring, är själv gift med en somalier, och de gillar ju typ inga andra afrikaner än sig själva..men vad är det som "problemet" med gambier? Är inte intresserad av att höra fördomar dock..
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81
    Cdot skrev 2006-11-11 12:51:35 följande:
    är själv gift med en somalier, och de gillar ju typ inga andra afrikaner än sig själva..Hahahaha...sorry men det där lät så komiskt "Men vad är det som "problemet" med gambier?"Det kan jag inte svara på. Det faktum att jag aldrig varit direkt intresserad av någon gambiansk man har inget att göra med nått problem, har bara att göra med personlig smak. Jag har bara varit intresserad av en svensk man de senaste 7 åren. Samma sak. Har väl egentligen inget att göra med hurvida personerna är svenska eller nått annat...har bara att göra med deras personlighet som kan tänkas reflektera ens kultur lite grann.
    hahah..ja , det är lite komiskt..ungefär som en svensk inte skulle gilla några andra euorpeér..men många somalier anser sig lite "finare" för att de har ett annat utseende och en annorlunda kultur jämfört med t.ex. västafrikaner..ja, och många andra afrikaner gillar inte heller somalier, har för mig att somalier sålde andra afrikaner som slavar till araberna för länge sen..

okej..ja, jag har hört ungefär att "gambier säljer knark och ligger runt"..men det låter som fördomar, för det kan väl inte ha ursprung i deras kultur liksom..
  • marina81
    gutegirl skrev 2006-11-11 15:03:37 följande:
    Marina81:"okej..ja, jag har hört ungefär att "gambier säljer knark och ligger runt"..men det låter som fördomar, för det kan väl inte ha ursprung i deras kultur liksom.."Jag tror att kommer man hit från ett land med mycket strängare sexualmoral och en helt annan syn på vad äktenskap innebär, med polygami/monogami så kanske det lätt blir att man tänker: Wow, smörgåsbord!Om det är vanligt att man har fyra fruar i hemlandet, så kanske steget inte är långt till fyra flickvänner?Fyra fruar är ju bra rent praktiskt, många som tar hand om hushållet och jobbar på fälten mm.Jag tror inte att det är Gambisk "kultur" att langa heroin, men många som kommer vill ha snabba pengar. Det är ofta det som är syftet med att komma hit, att tjäna ihop pengar och bygga ett hus och sedan flytta tillbaka. Det finns nätverk av Gambianer som utnyttjar unga tjejer från tyskland och england för att smuggla cannabis, och om de åker fast, får de skylla sig själva. Många av de som håller på med detta är ganska iskalla, och bryr sig inte om vad som drabbar andra, så länge de får sina pengar.Men det är säkert ett resultat av kolonialarv och orättvisor och en uppväxt i brutal fattigdom, medans turisterna glufsar i sig landets resurser. Förr var det nu fast djävligare desto värre, men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit dåligt!
    men praktiserar de verkligen polygami så mycket att det är mer normalt än monogamì? Somalier är ju också muslimer och jag har hört om några som har typ två fruar här i sverige (men det är då somaliska kvinnor de är gifta med) men jag har inte varit med om att det är särsklit mycket otrohetsproblematik bland somalier..gambianer och ugandier osv verkar mer "kända" för det om man ska lyssna på snacket som går..själv tror jag ju att det finns skitstövlar av alla folkslag..
  • marina81

systerduktig

ja, det snackas så..men som sagt, i mina öron är sånt fördomar!

Konstigt att de ska vara så högfärdiga hehe..men somaliers högfärd tycker jag är nästan rasism ibland, då det börjat snackas om utseende o hudfärg osv..(de är ju ljusare o har "vita" drag i utseendet, t.ex då det gäller form på näsa och läppar)..jag brukar ifrågasätta deras snack en hel del..

Men ni som varit med om sk kulturkrockar, vilket har varit mest påtagligt??

• marina81
    Era skrev 2006-11-11 22:22:07 följande:
    Min sambo fattar inte varför alla färgade ska hälsa på varandra hela tiden. Jag tycker också att det är lustigt, fast jag kan tycka att han är otrevlig när han bara nickar till svar. Ofta dras man ju till de med samma nationalitet, när jag bodde utomlands hade jag många fler svenska vänner som jag träffat på plats än inhemska. Men inte skulle jag gå och hälsa på alla vita människor bara för att jag själv är vit.Hälsar era män på andra svarta som de inte känner?
    Nej..det gör han inte..bara om de ser somaliska ut..fast somalier hälsar inte på han om de inte känner honom, för han ser mer indisk eller arabisk ut haha. Men vår son var rolig då han var yngre, han hälsade på ALLA svarta "det är pappas kompisar" sa han..en gång träffade vi på ett rastafarigäng från jamaica, det var nån musikgrupp som var i sverige på spelning..sonen rusade fram till dem och sa hej o var jätteglad
  • marina81

Min man är muslim och vi har inte döpt vår son, inte heller omskurit honom..han får välja sånt själv. Min släkt är inte glada över att vi inte döpt honom, och hans släkt är sura för att vi inte omskurit, så det har varit lite jobbigt.

Låter som en hel process det där med håret..min son har inget afrohår eftersom min man inte har det heller, han har arabisk-liknande hår..så här är det bara att tvätta o kamma ..men en kompis till mig, hennes dotter har mer afro, och hon har haft det ganska jobbigt med hennes hår..kanske ska tipsa om videofilmen

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2