• Sweedie

Afrika i blodet?/del 2

haller med cdot och alyssa! det e barn vi snackar om! inte ngn klubb for husdjurs innehavare. typ.. vi som har virvelmarsvin!

• Sweedie

javisst e det obehagligt gute girl! jungle fever kvinnor. tycker det e obehagligt när man dömer folk efter färg eller etnicitet! vare sig man har positiva fördomar eller negativa!!!

• Sweedie

ok.. jag ska dra ett exempel här för att visa varför det ofta är fördomsfullt att "dras" till bara en hudfärg.

en svart snubbe går ner för gatan. vid en gatukorsning står en vit tant. så fort hon ser honom så hoppar hon åt sidan av avsky och rädsla. hon greppar hårt om väskan för hon har fördomar och tror att "sånna där e kriminella och kommer rycka min väska". sen fäller hon en nedvärderande kommentar åt honom. typ "du luktar illa din n*ger"!" killen blir själv fallet ledsen och tänker "vilken rasistisk tant". han knallar vidare. i nästa gathörn står en annan vit dam. hon å andra sidan slickar sig om läpparna å tänker "åh... en svart snubbe. vad läckert! han har bergis stor k*k. han e säkert bra i sängen. å så kan han dansa bra. alla vet ju att svarta människor har rytmen i blodet. dessutom om jag får barn med en sån så blir dom ju så söta!" sen ger hon honom en komplimang och bjuder honom på en date.

ja.. båda kvinnorna har fördomar ju! de båda judge him by the contet of his skin and not the content of his character

• Sweedie

...om man ska quota lite från martin luther kings i have a dream tal!

• Sweedie

gutegirl: min kompis som inte pratde nagon mandinka alls nar vi var sma fick borja pa hemsprak i mandinka nar vi gick i 6an. Det tog tydligen ett tag att fixa fram en larare och jag tror det inte fanns nagra larobocker tryckta pa den tiden (men det var ju ett tag sen. sa det finns forhoppningsvis nu). Nu kan hon prata lite och forstar desto mera! Kanske kan du kolla upp med sonens skola sen nar det e dax!

• Sweedie

jag vet inte hur reglerna e nufortiden. men det borde man ju!!! det e ju da man behover det desto mer ju! nar jag gick i skolan var det sa. min kompis mamma var ju bara svensktalande. jag blev erbjuden att ga pa engelska som hemsprak aven om min pappa (den engelsksprakiga foraldern) tyvarr gick bort nar jag var 8.  men nu kanske dom har sparat in pa sant och satt upp krav pa vilka som far ga pa hemsprak.

• Sweedie

oj! kan man fa hemsprak redan pa dagis? skulle jag vara intresserad av ju!!!

• Sweedie

haha. jag e en sån vars vita mamma inte visste hur hon skulle göra med syrrans och mitt hår. trots att mitt var väldans enkelt att ta hand om (mkt inpackning. borsta ut i duschen med bredtandad kam, leave in conditioner + ngn antifrizz cream, fläta en eller 2 fätor att sova på över natten). endel gamla foton man har ser man ju helt förjävlig ut på!!! syrran e fortfarande förbannad och vill inte titta på gamla familjefoton där hon e med.

på nätet finns många amerikanska sidor om black hair care. kanske denna e ngt:
    http://www.nysccc.org/T-Rarts/haircare.htm

• Sweedie

vet ej om taj mahal saljer  african shea butter. fenomenalt. vet att min kompis berattade att kvinnorna ofta anvander den pa bebisar i gambia. natural thing oxa! jag brukar alltid kopa med mig en massa burkar av det nar jag e i usa.

e taj mahal bra nu? vet att jag inte gillade deras produkter forrut. mkt jag kopte dar hade best fore datum som hade gatt ut typ 3 ar innan. sen hade de en massa marken, typ softee som man koper pa 99c stores som var svindyra dar.

• Sweedie

fraga: e det ngn som vet om en bra barnbok dar huvudpersonen ar svart (alt. brun, mixed whatever vi/ni kallar det). vill ha en bok dar min son kan identifiera sig!

vi var pa den dar bvc bibliotekstraffen och fick en massa bok tips. fragade biblotikarien om bocker med lite mer diversity. hon skruvade lite pa sig och sa att de hade bara 2 st( ) med svarta barn som huvudperson. men dar utspelade sig handlingen i ett annat land. vill sa klart att sonen ska lasa om sina afrikanska rotter. men eftersom vi bor i sverige sa vill jag aven hitta bocker dar huvudpersonen ser ut som honom och som utspelar sig har/ i vastvarlden. sorgligt att det inte finns!

ett tips e om alla ber sina biblotikarier leta efter sanna bocker sa vet dom att ett behov finns!

• Sweedie

tack for tipsen bigmoma!

och look out... ska nog ta och plita ihop en sjalv pa svenskaFlört!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2