• solin

Afrika i blodet?/del 2

Jag tycker det är jätteviktigt för min son att lära sig hans pappas hemspråk. Vilket i detta fall är igbo. Jag vill ju att min son ska kunna prata med sin farmor exempelvis som inte pratar engelska. Sen vill jag att han kan språket bra eftersom vi kommer flytta till Nigeria inom en ganska snar framtid....
    Only my point...

• solin

precis Mirax!
    När vi flyttar till Nigeria kommer jag självklart prata svenska med vår son. Skulle bli jätteledsen om min man sa att han inte ville det för vår son kan bli förvirrad eller nåt. Jag tror bara att det har fördelar att prata sina respektive modersmål med barnen. Då har min son igbo som hans pappa alltid pratar med honom och svenska som jag alltid pratar med honom, sen får han engelska på köpet både från hemmet och skolan.
    Men alla familjer gör ju som de tycker är bäst.

• solin

Jag har en väldigt bra kontakt med min killes familj. Vi pratar i telefon, mailar, skickar vanliga brev etc. Jag står hans syster/moster väldigt nära och vi pratar minst en gång i veckan. Självklart har man märkt av kulturkrockar och religionskrockar inte minst mendet har vi löst på ett bra sätt. Det enda jag tycker är väldigt tråkigt är att min killes mamma inte pratar engelska, men men, jag får hårdplugga igbo istället så vi kan prata. Vi kan ju växla lite hälsningsfraser och så samt prata genom min kille eller hans syskon.

• solin

Systerduktig jag är nog inte rädd för min killes mamma men jag har en så otrolig respekt för henne. Hon är en kvinna som håller sitt huvud väldigt högt och som du säger så kan det lätt bli missförstånd över knastriga och fördröjda teleledningar. Vi kan ju egentligen inte prata så det blir mest "Hej Mama" de fraser jag kan på igbo etc. Men ibland "glömmer" hon att jag inte pratar igbo så hon maler på om en massa som hon vill att jag ska veta och då är det bara att snällt lyssna och visa att man visst förstår.

• solin

Lovely Sunshine jag kan hålla med dig till en viss del. Jag tycker en sån här tråd är bra för man kan snacka med andra som kan ha lika erfarenheter i allt vad som gäller kúlturkrockar, halva släkten långt bort, uppehållstillståndsfrågor (oj, långt ord..) etc etc.
    Jag personligen och min kille skulle aldrig kalla vår son för , mixed, blandning, mulatt etc, han är vår son och han har ett namn. Hans färg är inte hans identitet... Jag tycker det är oväsentligt att nämna både min killes och vår sons färg, ursprung i diskutioner som int ehar med det att göra.
    does it makes sense...
    Ha det!

• solin

Ewe lina: vi omskar iofs inte vår son när han var 2år men jag pratade med läkaren och han sa att man söver barnen när de är så stora. Men är inte säker att alla gör så. Sen det vita vaselinet la jag bara på kompressen, men hade på ganska mycket. Kände att hellre för mycket än för lite.
    Hoppas det går bra!

• solin

Apropå omskärelse så gör de på läkarhuset på alla barn, men enligt en läkare där så söver man alltid barnen om de är äldre än 1år. Vi omskar vår son där och det gick bra, visst läkaren var lite speciell men han gjorde ett bra "jobb". Sen kan barnet visst behövas sys även om det bara är ett par månader. Vi gjorde det på vår son när han var 3,5månader (tycker såhär i efterhand att det skulle gjorts tidigare) och de behövde sy 4stygn, men han har inte haft ont av det alls. Ok visst första timmarna var han väl inte helt tipptopp, men sen så har det inte varit något mer med det.

• solin

Michiagnes: vi omskar vår son pga min mans religion och tradition, och för mig spelade det egentligen ingen roll men tycker väl det är "frächare" att vara omskuren.

• solin

Hej hopp alla! Hoppas ni haft en bra jul och nyårs helg! Det har vi.
    Håller helt med Queenie att det finns ju dom som bara utnyttjar men också de som har hopp om att allt ska work out fine.
    Ha det gott alla!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2