• Mirax

Afrika i blodet?/del 2

Hej!" Jag är svensk, min kille från Ghana..Så min son är ju halvafrikan, halv svensk..Ja, jag säger mulatt. I somras va vi i Malmö och min son skulle åka karusell. Det var ett jättelångt tåg, i en vagn satt en jättesöt mulattflicka, min son som är 2 år, sätter sig då bredvid henne i tåget..Han såg att hon var lik honom tror jag!! Annars hör man ju att svenskar aldrig sätter sig bredvid någon om det finns lediga platser..haha

• Mirax

Hej! Tråkigt att det verkar bli lite dålig stämning...Kan ju tillägga att min kille (från Ghana) varken håller på med droger eller nåt annat..Tråkigt att så många råkat ut för dåliga killar! Ha det bra allihopa!

• Mirax

Hej!
    Min son har oxå mongolfläckar, på rumpan!! Det försvinner ju sen!
    Min son är 2 år o tre månader o pratar jättebra svenska. Hans pappa pratar sitt hemspråk o jag svenska, men vi pratar svenska med varandra hemma. Jamal förstår mycket på hausa (min killes språk) men han säger inte så jättemånga ord..Mest om han inte tycker att min sambo lyssnar på honom, då kan han säga något ord för att dra till sig uppmärksamheten från sin pappa..Han sjunger oxå till afrikansk musik..haha. Det är ju inte så vanligt språk i Sverige, min sambo har bara några få kompisar här som pratar hausa. Men Jamal har varit endel hos hans bekanta, sovit över där o så, då pratar de bara hausa med honom, o han förstår ju allt.

• Mirax

En fråga bara----OM ni bodde med era män i Afrika då, skulle ni inte vilja att era barn pratade svenska då, för att det inte var så viktigt där???? Tycker självklart att barnen ska lära sig pappans hemspråk om pappan vill det, det är ju lika viktigt för honom (och för barnet o släkten) som det är för oss att de lär sig vårt språk o kultur.

Bara min åsikt..

• Mirax

Absolut..Men några här inne verkade inte ha samma åsikter som vi..Skaffar man ett barn med någon från ett annat land så får man väl räkna med att pappan vill prata sitt språk liksom..

Angående AD-droppar, ger oxå min son, men inte lika ofta som förut, har hört på bvc att de bara skulle ha tills han fyllde två..men jag ger ändå..OFTAST varje dag, men ibland glömmer vi. Hur länge ska de ha dropparna då?? Extra viktigt för våra mörka barn ju!!

• Mirax

maaxan

när mitt x bodde med oss pratade han sitt hemspråk med vår dotter och jag gillade det inte, jag tyckte att det var förtidigt och att hon skulle lära sig prata svenska först. jag hade hört att barn som får höra tåspråk sådär kan bli sena med att börja prata och det stämmer på vår dotter hon är 1.5 men kan bara några få ord,
    så med språk får man väl göra vad som känns bäst. är det viktigt för dig så strunta i vad de andra tycker, varför kan inte pappan blanda engelska och sitt modersmål? isof blir ju barnet trespråkigt.

• Mirax

Alltså inte jag som skrivit det som står över..Det är maaxan!! Hon ville tydligen inte att barnet skulle lära sig pappans språk!"

• Mirax

Sophiie - Jag vet inte om mörka barn ska ta AD-droppar längre än vita barn, men jag vet att det är viktigare att de ska få i sig dom (innan två-års ålder i alla fall)..Det har ju med huden att göra, o att vi inte får så mycket sol i det här kalla, tråkiga, regniga landet!! O för synens skull..

Maaxan - Hoppas inte du tog illa upp. Jag menar bara att det blir inte svårare för ditt barn att lära sig svenska bara för att pappan pratar sitt hemspråk..Jag tyckte det lät som att du tyckte att hans språk var helt onödigt för din dotter att lära sig, efter som hon inte skulle ha någon nytta av det, då hans släktingar pratar engelska. Om pappan VILL prata sitt språk tycker jag absolut att det är hans rättighet att göra det, det är ju hans dotter oxå..o lika viktigt för han som att du pratar svenska med henne. Men sen vet jag inte er historia o varför ni gjort slut o så..Hoppas du förstår vad jag menar..Sen får ju alla bestämma vad som är det bästa för deras familj!

• Mirax

Oj då...Hej allihopa! Använder "just for me" creme conditioner o hairdress till vår son. Luktar godis, det är speciellt till barn. Men många produkter luktar ju tyvärr starkt. Johnson & Johnsons lotion (den rosa flaskan) luktar starkt tycker jag, vi har den hemma, min sambo köpte den, men Jamal får torr hud istället av den..Jag använder nu miniderm till huden (apoteket), ganska dyr, men bra. Sen är ju absolut inte alla här inne ensamstående med sitt barn, som Cdot påstod. O även om man är ensam, så behöver man inte verka otrevlig "bara för att pappan till barnet är mörk", för det finns nog minst lika många vita par som separerer!!!! Ha en bra helg allihopa!!

• Mirax

Tyvärr så ses ju ofta "våra barn" inte bara som ett barn, utan oxå som ett mörkt barn. Åh, så söt, (för att han är mörkt osv.) Men det är faktiskt samma sak i Afrika..Där "mulatter" ses som finare än mörka. Till exempel så är (enligt min sambo) de flesta skådespelare i Ghana mulatter eller väldigt ljusa. Man tycker ju alltid att det som är lite ovanligt i landet är fint. Förr i tiden skulle man ju sitta inne o vara jätteblek (som jag..) för att se rik ut, då syndes det ju att man slapp arbeta ute på fälten, o bli solbrun.

Men det jag tror att alla här inne menar är att vi älskar våra barn!! Sen hoppas jag att alla barn får del av både sin vita och sin svarta sida för att undvika "rasistiska tankar" när de växer upp..Många kanske tyvärr får höra negativa saker om sin pappa (som är afrikan) och får då en negativ uppfattning om mörka. Då kanske de inte själva gillar att de är svarta..Eller så blir det omvänt..att de bara vill se sig som svarta för att de blir felbehandlade av vita!! Hoppas alla förstår vad jag menar! Ha en bra dag allihopa..Nu ska jag fortsätta plugga, sitter i skolan..1 december idag, har skrapat första luckan i Jamals kalender idag ..O advent på söndag..Gud, det är ju inte ens kallt här, o regnväder!!

Mia

• Mirax

Jag tror att alla vi med barn här inne har samma åsikter!! O jag håller med om att man ibland läser på ett annat sätt, än om man pratar med varandra..Ibland kan man låta arg fast man absolut inte menat att vara det..Ha en trevlig helg allihopa!

• Mirax

Hej allihopa! Förra året bakade jag o Jamal (som då va 1 år o fyra månader) lussekatter..Kul tyckte jag, tänkte att det skulle va ungefär som att dega med deg. Men han satt o dregla på sin degklump..Han va lite för liten.:Men i år är han ju större o det ska nog gå bättre. Han hade faktiskt bakat pepparkakor idag på dagis. O vi bakade bullar för ett tag sen..Det gäller o ha tålamod bara (:

• Mirax

Hej allihopa! När min två åring ser en svart man säger han - Kolla, det är pappas kompis. Sen brukar han alltid säga hej till mörka..O när han är med sin pappa på stan så sträcker han fram handen o ska hälsa när de träffar någon annan svart...Så gör han inte när han träffar mina kompisar"!! Då är han mer blyg..Nu ska jag äta frukost,,(klockan är 11.40) va ute igår..

• Mirax

Hej..Står i min sons bb-journal oxå..Men de sa på bb att mongolfläckarna försvinner i skolåldern (typ 6 års åldern)..Men jag själv tänker inte på att Jamal har fläckarna längre,syns inte så mycket..Han har på rumpan..

• Mirax

maaxan--tråkigt att du inte njuter av att umgås med din dotter ..

• Mirax

maxaan- Det lät bara lite som att du tyckte det va väldigt jobbigt i helgerna när din dotter va hemma hela tiden med dig..Kanske är svårt för mig att förstå då jag inte är ensam med min son..Men man kan ju ändå hitta på ganska mycket tillsammans med barnet! Ha en bra lördagkväll..vi har varit o handlat lite julklappar.

• Mirax

Önskar ER alla en God JUL!! Snart åker vi till min mamma i Västervik..Bara väntar på att mannen ska komma hem från jobbet.

• Mirax

Hej allihopa! Ja, nu vill jag plocka bort alla tomtar..Vill alltid det direkt efter jul. Har varit o shoppat lite idag..Vi firar nyår tillsammans med några kompisar med barn..Min sambos kompis ska fira att deras dotter fyllt ett år.

• Mirax

Hej allihopa! Ja, nu vill jag plocka bort alla tomtar..Vill alltid det direkt efter jul. Har varit o shoppat lite idag..Vi firar nyår tillsammans med några kompisar med barn..Min sambos kompis ska fira att deras dotter fyllt ett år.

• Mirax

roligt o se vad som händer här..NU måste jag sova..klockan är snart ett, länge sen jag orkade va vaken så här länge! Tränar mig inför imorgon, man kan ju inte slockna innan 12 då ju..måste skåla i pommac, eftersom det va AS-lång kö på systembolaget när jag kom dit tjugo min innan de stängde idag..så jag sket i o köpa vin..
    Gott nytt år på ER!!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2