• Lallara

Afrika i blodet?/del 2

Hej alla! Den här tråden har jag helt missat... Intessanta diskussioner som förts här !

Min sambo kommer från Zimbabwe och vi har en son, Leo, som är 6 ½ månader gammal.

Dopet (Zimbabwe är katolskt) hade vi i Svenska Kyrkan, med en präst som är bekant till familjen. Det hela "livades upp" lite genom att Leos gudfar, som är från Zimbabwe, sjöng en sång på shona. Alla gäster fick sjunga med och det var ett väldigt uppskattat inslag !

Vi har nu bokat in en resa till Zimbabwe i juni. Då kommer vår son att vara dryga året. Det blir första gången som jag besöker min sambos hemland och hans familj där, trots att vi varit tillsammans i 6 år *skäms*. Spännande ska det bli!

Jag och min sambo vill gärna att Leo ska lära sig shona, ett av Zimbabwes två språk. Vi har dock fått många reaktioner på detta; ofta säger folk "Varför pratar inte "sambon" engelska med Leo i stället (även detta är hans modersmål)? Det är ju mycket bättre att kunna." Vad har ni för åsikt om detta? Ni som lever med er man, bllir barnen tvåspråkiga? Jag vill ju att Leo ska få ta del av både sitt svenska och sitt zimbabwiska ursprung och i detta har väl språket stor betydelse? Eller är jag ute och cyklar?

• Lallara

Maaxan: Tre språk känns lite väl mycket... och han kommer ju troligtvis att lära sig engelska så småningom i alla fall. Jag har läst att det är väldigt viktigt att föräldrarna är konsekventa med vilket språk de använder när de pratar med barnet. En väninna har tvåspråkiga barn (svenska-italienska) och de har inga som helst problem med detta (barnen alltså . Det är sant att de kan bli senare med att börja tala, men deras ordförråd och språkutvecking blir inte sämre (snarare tvärt om ).

• Lallara

Maaxan: Ok, tack för dina synpunkter ! Jag tyckte som du förut, att Leo skulle få lära sig engelska istället eftersom man har så stor nytta av det. Min sambo och hans familj tycker dock att det är väldigt viktigt att han får lära sig shona, och nu har jag börjat hålla med. Om enbart zimbawier träffas så pratar de ju inte engelska, utan shona. Dessutom är språket så starkt sammankopplat med identitet, historia och kultur. Så nu är det JAG som tjatar på sambon att han måste prata shona med Leo (eftersom han oftast använder svenska).

• Lallara

Kul med alla åsikter om tvåspråkighet! Nu känner jag mig stärkt i vårt beslut att Leo ska få lära sig shona från början . Bara fortsätta att tjata på sambon, alltså (så att han inte glömmer sig) !

Gutegirl: Jag är lärare och har frågat min rektor vilka regler som gäller för hemspråk (eftersom det kan bli aktuellt för vår del). Tyvärr är det som någon tidigare nämnde; barnet måste ha språket som modersmål och använda det aktivt i hemmet. Du har ingen bekant som behärskar språket och som kanske kan ge lite "privata" lektioner?

Leo har mongolfläckar på rumpan och på överarmarna. Numera borde ju personal inom vården och skola/förskola vara väl medvetna om att detta är vanligt bland mörkhyade. Min BVC-sköterska berättade dock att det tidigare var vanligt att familjer anmäldes till soc, eftersom man misstänkte misshandel !

Någon fler här som har ett mjölkallergiskt barn?

• Lallara

Oj, här har det bitvis gått hett till !

Cdot: Jag undrar också vad man skulle ha tänkt på innan man skaffade barn med just en svart man? För mig och min sambo var det ett stort och viktigt beslut att vi ville skaffa BARN. Efter fem och ett halvt år tillsammans, och ett missfall, fick vi äntligen vår lille Leo. Ska jag nu känna mig som en dålig mamma för att jag inte tagit reda på hur man sköter ett afro-hår? Ärligt talat har tanken aldrig slagit mig. Vi diskuterade igenom ekonomi, framtidsplaner och annat som jag (i min enfald?) trodde var viktigt. Leos pappa har nog ganska bra koll på hur Leos hår bör skötas (när han får något). Om inte annat har han vänner och familj vi kan fråga.

Lovely: Jag kan till viss del hålla med dig. Dock var ditt första inlägg ganska aggresivt skrivet, med många utropstecken. Då måste man nog räkna med, och tåla, att få starka reaktioner tillbaka.

Hoppas ni alla har det bra. På söndag bär det av till Teneriffa, sambons första charter-resa !!

• Lallara

Jag använder också Miniderm, som jag tycker fungerar väldigt bra. Fick den på recept eftersom Leo har mjölkallergi och därmed ofta eksem/torr hud.

Trevlig helg !

• Lallara

Alvida: Precis! Och jag undrar också fortfarande...

• Lallara

Hej alla! Nu har jag kommit tillbaka efter en veckas semester på teneriffa . Underbart att få se solen lite, jag blir lätt deppad när det är så här mörkt och grått. Jag läääängtar efter snö!!!

Leo har utvecklats hur mycket som helst under Teneriffa-veckan. Helt plötsligt kan han krypa istället för åla, sätta sig upp själv, ställa sig upp mot möbler, vinka och "prata" mycket mer nyanserat ! Dessutom håller hans första tand på att komma. Jisses vad fort det går när de kommer in i ett nytt utvecklingssprång !

Jag har minsann bakat mjölkfria lussebullar *duktig*! Något julpynt har dock inte hittat upp från källaren ännu. Det får väl bli till helgen.

Ha det gott!

• Lallara

Jättebra inlägg, blomstrande! Jag tror dock också att barn till viss del tänker på färg. Min kompis dotter (som är svensk-italiensk) reagerade på två "mixed" flickor på sitt dagis (inte negativt, men hon reagerade och kommenterade deras hår). Detta trots att hon har träffat min sambo ett antal gånger och att hon ibland träffar ett barn som är mixed. Jag är dock övertygad om att färgade barn kan ha bra förebilder som är vita! Tack och lov har mitt barns pappa inte visat upp några särskilt dåliga sidor (mer än de vanliga manliga ). Men säker kan man ju aldrig vara, oavsett personens ursprung...

• Lallara

Hej! I natt har vinterkräksjukan drabbat mig . Jag tror att jag fått den av Leo, för han har varit lite konstig i magen på sista tiden och bara velat amma...

Har ni fått några reaktioner på era barns mongolfläckar? I onsdags var det en tjej på babysimmet som undrade om Leo hade ramlat och slagit sig. Detta när hon såg Leos mongolfläck i ryggslutet. Nu gick det ju att förklara, eftersom hon frågade, men man funderar ju på hur många som undrar utan att säga något! Min kompis är sjukgymnast för barn och hon blev jättelättad när jag berättade om Leos fläckar. Hon hade nämligen blivit väldigt fundersam när det gällde en av hennes patienter. Det ser ju verkligen ut som jättestora, otäcka blåmärken!

Fyra veckor kvar på f-ledigheten för min del - HJÄÄÄLP !!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2