• kinadockan

Afrika i blodet?/del 2

jag har märkt av det oxå, det är många utländska barn här på gården men inte så många färgade. Det finns en färgad kille(halv svensk, halv amerikan) som är en av gårdens "tuffaste" killar som är vild o busig, han är 7 år. Han bryr sig inte om småbarnen annars men ändå sen lheo har börjat gå o leka o så är den här killen där o hjälper lheo när han trillar, ska gunga honom, ge honom frukt och leksaker. Han är supergullig och skiter i sina kompisar för att vara med lheo, o en gång sa han t.o.m : visst skulle det kunna vara min lillebror. Där handlar det om igenkännande helt klart.

• kinadockan

inte för att det alls har med saken att göra,men ni kanske vet, heter det inte gambier och inte "gambian"? Eller har jag fel?

• kinadockan

på bvc sa dom till mig att det är nya rön, att barn, speciellt viktigt för mörka barn, ska få AD droppar 5 st ÅRET RUNT, att det är det nya

• kinadockan

det här hittade jag:

Hur länge ska man ge AD-droppar?

Alla barn bör få AD-droppar de första två åren. För barn som får D-vitaminberikade matfetter (i praktiken alla margariner), berikad mjölk och brukar vara ute i solen är AD-profylaxen efter två års ålder inte lika viktig. Barn som däremot inte får berikade produkter och inte vistas utomhus tillräckligt kan behöva få AD-droppar ända upp i femårsåldern, i synnerhet om de har mörk hudfärg. Pigmentet hindrar nämligen till viss del syntesen av vitamin D. Detsamma gäller om barnet även på sommaren har kläder som täcker ansikte, armar och ben när det är utomhus.

• kinadockan

hittade mer:
    Vi har mycket sol på sommaren, kan vi inte bara ge dropparna under vinter halvåret?
    Svar: Jo, men rekommendationen är ändå att man ska ge dropparna under hela året.

• kinadockan

här är både jag o lheo superförkylda, och har varit så i 5 dar nu inte kul. Han börjar bli rätt rastlös av att gå hemma o hittar på en massa bus pust!
    FÖrhoppningsvis kan han gå till dagis imorrn iallafall några timmar..

• kinadockan

fast det är lite svårt att ta reda på sånt INNAN för alla "mulattbarn" har inte samma slags hår, vissa har har rakt, vissa har lockigt, vissa har Afro osv.

• kinadockan

Det var inte förrän i somras som Lheo fick sina riktiga lockar, innan var det nog en blandning av babyhåret och det riktiga håret. Då hade jag ingen aning om vad jag skulle göra med det, såklart, eftersom jag själv har vanligt spikrakt lättskött hår. Då fick jag tipset om Pink oil som jag började använda och som verkligen gjorde skillnad på hans hår. Från att ha varit torrt och sprött blev det nu jättefint och långt ifrån torrt. Fick även tipset att använda IC shampoo som oxå är jättebra för Lheos hår, innan har jag haft nåt Johnson & Johnson shampo vilket inte alls var bra märkte jag nu.. Så pröva dom produkterna, det kanske funkar för dig oxå, jag är jättenöjd iallafall

• kinadockan

men vänta nu, vad är det man ska tänka på "innan man skaffar barn med en svart man" som du säger, utöver det man ska tänka på när man skaffar barn överhuvudtaget, som att man inser ansvaret,är redo, har ekonomi för det osv. Jag funderade på såna saker, jag förstår inte vad du menar för andra saker, vad som skiljer sig vad man ska fundera extra på som föräldrar till vita barn inte ska tänka på? Du sa att det är många saker, ge gärna exempel för jag förstår inte vart du vill komma alls om jag ska vara ärlig.

• kinadockan

och bara för att man, som min son hade, torrt hår för att jag inte visste vilka produkter man skulle ha i, ser man väl inte ovårdad ut??

• kinadockan

ursäkta cdot men har du inget bättre för dig än att hoppa in här då och då för att märka ord eller uttryck för att sen smyga bort igen utan att varesig förklara eller stå upp för det du säger.

Förra gången du var inne så undrade du om att vi med barn med svarta män hade tänkt igenom, det var en massa saker man tydligen enligt dig skulle tänka på innan men sen försvann du när alla undrade vad du menade..

Du har all rätt i världen att ha åsikter och bli irriterad eller upprörd över vad som sägs, alla har rätt till sin åsikt men det vore roligare om du stannade kvar längre och inte bara skriver ett argt inlägg och sen är du borta igen. Då känns det rätt meningslöst, jag undrar vart du vill komma med det.

Tycker jag, det är min åsikt i det hela.

• kinadockan

Måste säga att jag tycker det har blivit så tråkig stämning här, vad som är menat som ett forum för alla intresserade för att lära sig, byta tankar och framför allt för nojes skull(enligt min åsikt) har blivit ett ställe där man verkligen måste tänka på vad man skriver och att man inte felformulerar sig för då får man arga människor på sig.

Förstår inte varför man inte kan lägga sin energi på nåt mer vettigt, det finns viktiga frågor här i världen som skulle behöva folk som kämpar för det. Men varför lägga energi på en tråd där folk med uppenbarliga icke rasistiska tankar bara diskuterar saker sina barn och saker som har med barn att göra.
    Ja ibland kommer orden ut fel men det är väl inte hela världen kan jag tycka. Det finns så mycket viktigare saker att lägga sin energi på.

Ska jag säga som skriver här men jag bara känner att det som har varit så trevligt förut nu har blivit sandlåda.

• kinadockan

Glad Lucia! här har ni en som jobbar i skola och varit uppe sen 5 imorse.. så snart är det läggdags för mig..

men vår lucia på dagis var precis tvärtom hur det brukar vara.. min lilla tomtenisse som alltid brukar dansa och sjunga så fort det kommer fram musik blev tokig för att dom stängde av musiken som var på i bakgrunden, för att dom skulle sjunga.. så han låg och skrek och var arg under de tre låtar som skulle sjungas ha ha besvikelse, jag som hade med mig videokamera o allt..
    ha ha ja det blir aldrig som man tänkt sig.

Men när jag kom hem visade det sig att han hade feber så det var inte så konstigt att han inte var på topp.

• kinadockan

jag har aldrig fått frågan om han är adopterad utan många frågar vart pappan kommer ifrån, speciellt afrikaner kan komma fram och fråga.
    Det där med att folk antar att man är ung är också rätt tröttsamt, jag är snart 31 men är kort och ser yngre ut och många har lagt kommentarer, speciellt när jag var gravid, att bara: men du som är så ung, varför hade du så bråttom med att skaffa barn. Nu är det mer folk som träffar mig utan lheo som reagerar när de får höra att jag är mamma, att bara men du som är så ung, är du mamma det kunde man inte tro?!! Smickrande ibland, det beror på hur folk säger. Men jag tycker inte om när folk tar för givet utan hellre då att dom frågar hur gammal jag är.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2