Inlägg från: anna zawadi |Visa alla inlägg
  • anna zawadi

Afrika i blodet?/del 2

Damn..Har nu läst igenom HELA tråden. Vet inte riktigt vad jag ska säga, huvudet är fullt av intryck o tankar. Känner igen flera av signaturerna från andra trådar, även om jag själv oftast är lite undercover..

• anna zawadi

michiagnes: ja det tog sin lilla tid
    Jobbigt med din pappa, har ni provat att ge honom en rejäl utskällning?

• anna zawadi

Min man o hans kompisar blandar swahili och engelska både när jag är med och när jag inte är med. Förstår er frustration men det har bara stört mig några enstaka gånger när jag varit trött och på dåligt humör. Nu kan jag hänga med såpass bra i swahilin att jag iaf kan gissa mig till vad som sägs och min man sitter ofta o simultantolkar under tiden. Kan tillägga att vi pratar engelska o svenska sinsemellan.

För mig är det en självklarhet att lära mig hans språk åtminstone hjälpligt, speciellt eftersom delar av hans släkt (inkl mamma) inte pratar engelska och lika sjävklart är det för honom att lära sig spanska för att kunna kommunicera m min familj. Dessutom satsar vi på en fyrspråkig bebis
    När vi var i Tanzania i somras kände jag mig helt efterbliven det kommer INTE att hända igen, fan vad jobbigt det var att inte kunna uttrycka sig. Nästa resa ska jag vara bättre förberedd!

Eftersom vi bor här uppmuntrar jag honom att använda svenska mera, som tur är har han inget emot att jag rättar hans tal

• anna zawadi

Haha det är nog går nog att hitta liknande referenser överallt i de gamla kolonierna. I Tanzania skriker de Mzungu (vit) efter en även om du inte är det, men de ser direkt att du inte är därifrån (kläder etc) och utlänning = pengar. Jag blev grymt förorättad (kan inte ens med den godaste vilja räknas som vit) tills de förklarade sammanhanget för mig.

• anna zawadi

Instämmer..känns som ett skämt men tyvärr är exotifiering enbart något positivt för vissa.
    Fick en gång frågan "Och hur är du i sängen då? man har ju hört om färgade kvinnor, att ni är lite djuriska av er" . Jag var 17 år och mannen i fråga 34..

• anna zawadi

gutegirl: Ja han var ett riktigt äckel..och dessutom med tydliga slavägartendenser.

michiagnes: tyvärr är nog många av dem äldre än man kan tro.. Myten om storleken på svarta mäns penisar är väl utbredd bland åldersgrupperna.

• anna zawadi

Exakt.

Nu ska jag sova, är helt slut idag..Ha det bra allihop

• anna zawadi

Ewe lina: Jag blir också avis! Saknar familjen..åker ni nu? Nu är det som varmast där nämligen. Som Blomstrande skrev, tänk på var i Tanzania ni ska vara utifall du behöver anpassa klädseln. Många kvinnor går runt i kangas (sarong) hela dagarna vilket är väldigt bekvämt, kommer alltid i två så man kan vira en runt huvudet också som skydd mot solen. Så släng ner några sjalar om du har, annars kostar de knappt någonting där

Hoppas ni får en skön resa!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2