• Bigmoma

Afrika i blodet?/del 2

Sweedie, samma problem här. Det är jättesvårt att hitta nåt som utspelar sig här, man får nog beställa från England eller USA typ timbooktu.com eller africanbookscollective.com. De enda böckerna jag har till mina barn på svenska är "Sagoberättarens barn" och "Djungelpojkens berättelser" av Gambiske författaren Kebba Landing Sonko. Annars får man nog ta o skriva en bok själv som maaxan sa...

• Bigmoma

Jag och mitt ex. (som jag var gift med i 7 år innan jag begärde skillsmässa pga. att vi växte ifrån varandra och var mer som bror och syster till slut) kommer, som tur är, bra överens när det gäller våra barn. Barnen bor hos lika mycket hos oss båda dvs. varannan vecka, vi bor på samma gata så de kan komma till mig när som helst. Han är en bra och ansvarsfull pappa. Vi har båda gått vidare, han är omgift med en gambisk tjej och de har en dotter och jag har min sambo som jag väntar barn med och vi kommer alla jättebra överens. Inga problems what so ever. Jag vet att det låter nästan löjligt perfekt, men det är sant.

• Bigmoma

Får vi en son nu i Januari så har jag och min sambo kommit överens om att inte låta omskära honom som bebis, trots att min sambo är omskuren.

• Bigmoma

Önskar också en god jul till alla! Vi ska fira hos min syrra i deras nya hus på Hisingen, vi blir ca. 12 personer. Ska bli så himla mysigt! Sen på juldagen bjuder vi på kalkon hemma hos oss. Ska förresten oxå få barn med en ivorian snart.

Näpp, nu iväg o rulla köttbullar o slå in presenter! stress stress...

• Bigmoma

Ja, verkligen skönt att julen är över o man kan andas ut lixom. Jag ser tyvärr inte framemot nyår heller, min sambo vill att vi ska gå till hans nya kompis o hans fru som jag aldrig träffat. Jag vet redan att de bara ska snacka sitt språk så jag kommer o sitta där som ett stort frågetecken hela kvällen (om jag inte BER dem översätta...) Sen får jag den obligatoriska frågan: "Varför lär du dig inte Mandinka?"
    Öööh, för att vi bor i Sverige?
    En gång var det en afrikansk tjej som undrade hur vi kan kommunicera om jag inte kan min killes språk?
    Öööh, han kan svenska...

Sorry, e lite negativ idag. Ska nog bara stanna hemma på nyår istället.

• Bigmoma

LOL Zizter! Precis så känner jag oxå.
    Visst förstår jag några ord hit o dit, men inte så att jag kan hänga med i konversationen. Och varför ska jag behöva lära mig hans språk bara för att kunna förstå vad de pratar om? Tycker verkligen det är respektlöst och RUDE att lämna en person utanför sällskapet. Speciellt efter att man har skrikit till o förklarat att man inte fattar och de ändå fortsätter i samma stil efter några sekunder! (och sen lite skämtsamt påpekar att problemet är mitt som inte lärt mig språket) Jag blir bara såååå...! Det är som man är osynlig, ett med tapeten.
    Det funkar bara om jag har nån tjejkompis med som jag kan prata med under tiden de andra har sina mandinka sessions... Då har ju jag oxå nåt o prata om...

Jepp, allt är inte alltid rosenrött over here som sagt.

Önskar alla ett Gott Nytt år!

• Bigmoma

Visst är det alltid bra att kunna flera språk, det är inte det jag pratar om. Mandinka, visst kan jag försöka lära mig mer. Men inte för att jag har behov av att impa på nån utan isåfall för att klara mig i hans land om jag någon gång skulle flytta dit (vilket jag troligen aldrig kommer att göra).
    Jag tycker bara att man inte visar någon större respekt eller hänsyn om man hela tiden envisas med att prata sitt eget språk när det finns andra i rummet som inte förstår. Det är bara taskig stil tycker jag eftersom man inte släpper in svennen i gemenskapen då . Hur många Toubabs sitter inte där och LEr o ser ut som stora bimbos när de inte vet vad som sägs? Pinsamt juh. Jag vill ju så gärna delta i diskussionen men ibland får man lixom inte en chans.

Det kanske är det detta som de kallar kulturkrock... Det blir ju många såna i blandäktenskap vare sig man vill eller inte och man måste mötas halvvägs för att kunna lösa dem. Ömsesidg respekt tycker jag är jätteviktigt. Kan tyvärr inte respektera nån som inte respekterar mig, varför skulle jag det?

• Bigmoma

Toubab= vit

Äsch, vad jag är gravidkinkig. Bäst att gå o vila hövvet lite. Allt jag säger låter så negativt. Ha det så gött alla!

• Bigmoma

Hej Ewe lina! Här är min "viktiglista" om man ska resa med barn :

Myggstift och myggnät
    Desinfektionsmedel och plåster
    Smärtlindrande och febernedsättande medicin, som t ex Alvedon (kom ihåg att suppositorier inte finns i alla
    länder)
    Stoppande läkemedel vid diarré
    Vätskeersättning
    Hydrokortisonkräm för insektsbett och
    kraftig solbränna
    Solkräm
    Termometer
    Solhatt
    Och alla nödvändiga vaccinationer innan ni har rest i väg.

• Bigmoma

Jag har tyvärr hört mycket dåligt om svenska tjejer av afrikanska killar, ibland är de som värsta skvallerkärringarna. Det är mycket snack om hur billiga tjejerna här är och att man får vara glad om man hittar en "bra" tjej som inte är Trogen och inte sugen på alla deras kompisar... Svårt att hitta tydligen?
    Sen har jag hört mycket om afrikanska tjejer också, att så fort de kommer till Sverige så blir dom värre än svenskorna. Anmäler sina män hit och dit och vill skiljas. Kanske är det bara så att tjejerna inte finner sig i att bli behandlade hur som helst?

Jaja, mycket får man höra innan öronen trillar av...

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2