• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

Isabelle har oxå en mörk fläck på rumpan, på ena skinkan

Min sambo har inte pratat med henne på low (tror man skriver det så) något, för han har en dotter sedan tidigare som han fick reda på när hon var nästan 6 år, hon är 8½ år nu!! och hon kan inte heller hans språk.. vi får se om det kommer komma sen för våra töser. Isabelle pratar väldigt bra nu.

Isabelle kan säga Amari (Jag älskar dig) på low. Casey kan räkna till tio! Jag kan bara några ord, ett väldigt svårt språk tycker jag personligen. Men räkna kan jag lite grann, brukar träna med Casey.

Så här räknar man på low (Vet inte om jag stavat rätt )
    1 Achell
    2 ario
    3 adek
    4 aweng
    5 abitch
    6 abichell
    7 abiro
    8 aboro
    9 abouweng
    10 apa

• Sofie1979
    Mirax skrev 2006-11-14 14:14:33 följande:
    Absolut..Men några här inne verkade inte ha samma åsikter som vi..Skaffar man ett barn med någon från ett annat land så får man väl räkna med att pappan vill prata sitt språk liksom..Angående AD-droppar, ger oxå min son, men inte lika ofta som förut, har hört på bvc att de bara skulle ha tills han fyllde två..men jag ger ändå..OFTAST varje dag, men ibland glömmer vi. Hur länge ska de ha dropparna då?? Extra viktigt för våra mörka barn ju!!
    Kanske du menade att jag var en av dom som inte hade samma åsikt??

Ska förklara mera varför vi har valt att inte prata min sambos språk precis just nu.

Varför inte min sambo har pratat sitt språk med vår dotter samt med hans dotter är för att Casey (den stora tjejen här hemma 8½ år) fick min sambo reda på att hon existerade när hon var 5 år det var 2003-11, han gjorde faderskapstest i dec 2003, i januari 2004 var testet klart och vi började träffa henne varannan helg samt hade henne under veckor ibland när min sambo kunde vara ledig från jobbet.
    Hösten 2004 flyttade Casey till oss och började på 6-års. Då hade vi kännt henne i över ett halvår. Varför han inte pratat med henne på sitt språk är av många anledningar, men det var kämpigt för denna lilla tjej att helt plötligt ha en annan pappa, mig, ny bostad, ny skola, nya kompisar osv... inte läge att göra henne mer förvirrad.
    Sen föddes vår lilla dotter feb 2005, och vi resonerade så att vi ville vänta ett tag, för att vi inte ska lämna Casey utanför om Isabelle skulle kunna lära sig mer av sambons språk.. Vi har pratat nu om att han ska lära dom båda lite mera ord..

Det är svårt att beskriva allt som hände när Casey kom till oss... Det är inte helt lätt för nån, speciellt inte för henne och hon har inte haft det så lätt heller. Men nu har vi det bra och vi har lärt känna varandra massor!

Kram Sofie
  • Sofie1979
    Mirax skrev 2006-11-14 14:17:43 följande:
    Alltså inte jag som skrivit det som står över..Det är maaxan!! Hon ville tydligen inte att barnet skulle lära sig pappans språk!"
    Aha, men nu har jag förklarat ändå
  • Sofie1979
    systerduktig skrev 2006-11-15 19:40:23 följande:
    Ja, verkligen intressant att läsa allas tankar om tvåspråkighet!Det här med laktosintolerans var helt nytt för mig, och alltså inget som Hugo haft problem med. Men jag vet en tigrinsk (eritreansk) kille på hans dagis som har det...Sofie 79:Det låter komplicerat med Casey, jag förstår om ni tar det lite lugnt så att säga. Fint att höra att det går bra för er nu. Jag blir intresserad av att veta mer, men känn dig inte pressad att berätta om du inte vill.
    Systerduktig: Ja, du det har varit komplicerat, inte helt lätt alla gånger, har varit lite turer. Klart jag kan berätta mer för dig om du vill, visste inte om nån var intresserad bara.. Vad skulle du vilja veta?? Så svårt.. Fråga så får vi se vad jag kan svara på..

Sofie
  • Sofie1979

Ang. laktosintolerans så är min sambo känslig mot att just dricka mjölk, men andra saker går bra. Lite konstigt Fundersam Han berättade att han drack mycket mjölk i Uganda, men här i Sverige kan han inte det, han får ont i magen.

• Sofie1979
    systerduktig skrev 2006-11-15 20:55:22 följande:
    Sofie:Jag undrar förstås lite över vad som hänt med mamman när nu Casey bor hos er, och varför han inte kände till att han hade en dotter... Hur var det för Casey att plötsligt flytta till en pappa hon inte visste fanns, eller i alla falla som inte visste att hon fanns? Fast det kanske inte hände så plötsligt? Och hur har det varit för dig? Om min pojkvän plötsligt fick en sex år gammal dotter tror jag att jag först skulle reagera med bestörtning... Det låter som ni har en annorlunda men väldigt stark familj, i mina öron. Big Up.
    Caseys mamma bor 5 mil ifrån oss, hon bor tillsammans med Caseys lillasyster som hon har med en annan man, de gick ifrån varandra straxt efter att vi fått reda på Casey, typ 4-5 månader efter. Förra året träffade hon en ny man, de flyttade ihop, nu väntar hon en liten i slutet av denna månad. Casey träffar sin mamma varannan helg och på lov ibland.

Ja, varför visste han inte om det??? Knappt vi fått svar på... Men det jag vet var väl att de var tillsammans ett litet tag, sen tog det slut och hon träffade en annan som fick bli pappa istället. Sen gick dom ifrån varandra och han fick reda på att det inte vara hans barn till slut och då ville ju inte han betala underhåll. Så en dag så ringde hon upp och ville att de skulle träffas, hon berättade att han var pappa till hennes barn. Sen så var det faderskapstest och sen fick vi svar...

Vet faktiskt inte hur de förklarade för henne, men hon vet inte den riktiga sanningen att hennes mamma ljög för hennes riktiga pappa. Casey reagerade väldigt positivt, de fann varandra fort och hon accepterade mig oxå direkt...

För mig var det en enorm chock!! Vi hade ju varit tillsammans i nästan 2 år då! Fattade ingenting, var arg, ledsen... men hade ändå förståelse för min sambo.. han visste ju ingenting... mamman hade lite svårt för mig i början, för Casey hade inga gränser eller "regler" när vi träffade henne.. och jag och Michael började nästan på en gång, nu har vi bra kontakt med varandra.

Casey flyttade hem till oss ca 6 månader efter att vi fått reda på henne. Det bästa för henne märker vi. Hon har utvecklats enormt!

Det har varit en berg- och dalbana detta! inte alltid roligt! Men det har blivit så enormt mycket bättre, Casey är lugnare som person och har funnit sina rutiner. Och vi har även det oxå, lärt känna varandra nu!

Min sambo hade svårt att vara pappa till casey i början, de blev mer kompisar och det är bra det mer. Men han hade svårt att sätta gränser och säga till henne när hon gjorde fel, så det blev mycket jag som fick göra det. Nu har det blivit mycket bättre han är mer pappa men även hennes vän och det är ju så det ska vara tycker jag.

Jo, vi är nog en ovanlig familj. Har faktiskt inte hört något liknade förut... Men det har stärkt oss som personer och familj, trots att det har varit jobbigt vissa gånger.

Mhm, hoppas jag fick med allt! och att du föstod något av det jag skrev väldigt svårt att skriva allt...

Sofie
  • Sofie1979
    Systerduktig: Nästan jag oxå blir det när jag tänker tillbaka! Fattar inte liksom allt som har hänt de senaste 3 åren Men nu känner jag som att vi är vilken familj som heltst. Casey känns som om hon vore min egen dotter, men det är väl för att hon och jag har bra kontakt. Jag hjälper henne med allt, läxor, problem som varit i skolan, när hon berättar om något och vill ha råd. Jag finns där för henne hela tiden, även hennes pappa så klart. Men han arbetar kväll 16-24 varannan vecka och då är vi själva hemma jag och barnen.
  • Sofie1979

Hej allihop!!

Länge sen alla skrev! Hur har ni det??

• Sofie1979

Vill bara säga en sak! Jag ville ha barn med min sambo för att jag älskar HONOM!! Inte hans hudfärg! Jag älskar honom för den han är och hans hudfärg har inget med det att göra. Men nu så är han från Uganda och råkar vara svart. Mitt barn älskar jag för att hon är den hon är och för att hon är en del av mig och min sambo, sen är hon en har hon en alldeles egen personlighet som jag älskar! Jag älskar henne för den hon är och inte för att hon är färgad! Sen är hon en perfekt mix av mig och hennes pappa, precis som vilket barn som helst.

Meningen med denna tråd var att vi skulle utbyta erfarenheter med varandra som någon annan skrev tidigare. Inte att det skulle bli otrevligt. Sen får så klart man skriva vad man tycker!

och jag tycker inte att det låter som om vi snackar om hundar!!!! jag och de andra pratar om våra barn söner/döttrar! Jag berättar om min dotter samt bonusdotter och de har namn och de är personer.

• Sofie1979

Maaxan: Isabelle har inte så mycket hår just nu så en så länge är det ingen fara med för oss. Men kan tänka att hon får lika lockigt som sin stora syster. Så fint!

Caseys hår är inte alltid så svårt, men man måste ju alltid sköta det ordentligt. Tvättar det med schampo och balsam, sen har jag i balsamspray och kammar med en sån där stora kam, det går bra. Sen gör jag en frisyr på henne tex tofs, fläta, flätor. Önskade dock att jag kunde fläta så där fint som en del av hennes släktingar kan.. Får ta och lära mig.

Men ett "problem" är att hennes hår blir så torrt och jag hittar inte några bra produkter för det... får gå en runda och kolla på stan.. fått produkter av hennes faster, men de luktar så starkt, vill ha något som inte luktar så mycket.

Finns det några bra produkter som nån vet om??

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2