• michiagnes

Afrika i blodet?/del 2

Varför rysa när man hör ordet mulatt???

Godmorgon alla, idag är jag trött. Agnes har kommit in i en period med att vakna väldigt ofta på natten, tror hon har mardrömmar. Min nattsömn blir lite rubbad efter att ha haft en lugn period, naturligt att man blir trött. Hon är nio månader och tror det är en utvecklingsfas hon kommit in i. Några som känner igen sig?

• michiagnes

Det jag menade med att jag inte ser henne som mulatt har tagits väldigt bokstavligt. Jag menar att folk kommenterar alltid det och jag ser ingen skillnad på ett vitt barn eller ett mörkt barn, för mig är hon Agnes. Det var kanske lite klumpigt formulerat eftersom så många tydligen reagerat men jag menar inte att hudfärgen spelar någon roll för mig, den gör ju tydligen det för andra. För mig får Agnes se ut hur som helst, älskar ju henne. Förstår ju också att mixade barn kan se olika ut, vissa är ljusa och vissa är lite mörkare. Men det viktigaste är ju faktiskt att de är BARN.

Tror att det blir en del missuppfattningar i den här tråden eftersom det är svårare att skriva än att prata.När man pratar blir det lite mer nyanserat och framför allt så kan man förklara sig bättre när man blir missuppfattad. Ibland säger man saker som kan uppfattas på grund av tonfall etc.... lättare att förklara när man sitter i samma rum.

• michiagnes

Nu måste jag gå och tvätta, tråkigt. Sen ska vi ut en lång promenad tänkte jag.

Ha det gott så länge, vi syns kanske ikväll. Jag följer ju Idol så det blir en trevlig kväll framför tv:n.

• michiagnes

Jag har inte tänkt köpa så mycket till lillan, hon är för liten för att förstå. Har köpt en telefon med musik och någon annan leksak. Vet att mormor köper en gåvagn och det ska bli kul att se hur hon gillar det. Jättesvårt att veta hur mycket man ska köpa, klart hon ska få något men vill inte lära henne att julen handlar om julklappar. Min lillasyster fick alltid ungefär 15-20 julklappar när hon var liten och det var det enda som betydde något för henne, vill inte att det ska vara så. Men, men.... Hon var otroligt bortskämd.
      Maaxan: Hur gammal är din dotter? Ett stående tips är alltid en fin bok

Ha det gott alla, nu ska vi bada

Trevlig helg

• michiagnes

Synd att det inte finns så mycket svenska barnböcker där huvudpersonen har en annan hudfärg. Det finns böcker om Pyret, som handlar i och för sig om en adopterad tjej från Indien. Första boken hadlar om hur hon kom till Sverige men det finns två till, är inte riktigt säker på vad de handlar om. Ett alternativ.
      Förlagen skäms lite över detta och det verkar som om det kommer att bli ändring på detta inom en snar framtid, brukar alltid påpeka det när jag träffar säljare.

• michiagnes

Idag har Agnes rest sig upp för första gången, efter det var det stå hela dagen. Nu får jag väl vara beredd på att hon reser sig på allt. Vad snabbt de lär sig.

Vem tror ni vinner Idol? Jag tror Markus, alltid varit min favorit, men gillar Erik väldigt mycket oxå.

Vad skönt med lite trevligare stämning. När jag läste mitt eget inlägg som orsakade rabalder förstod jag faktiskt lite vad hon retade sig på. I mitt huvud lät det bra men i skrift blev det klumpigt, som sagt, lätt att missförstås när man skriver.

Imorgon ska jag köpa de sista julklapparna, skönt att ha det gjort.

• michiagnes

Vet inte vad man kan göra för att hjälpa honom, svår situation. Troligtvis så är det som du säger, att han fått mycket uppmärksamhet på grund av sin färg.

Jag kan oxå uppskatta kritik och att bli ifrågasatt för det är ju så att alla tycker inte lika som tur är. Men jag tycker att man kan formulera sig på många sätt och det är lättare att föra en diskussion om det inte blir påhopp direkt. Man har mycket att tänka på som förälder och ibland har man fel. Då kan jag uppskatta om någon ger mig en tankeställare. Men gillar inte att bli påhoppad och kallad både det ena och det andra. Som sagt, jag är inte så bra på att formulera mig, har väldigt svårt att skriva det jag vill få fram, blir bara babbel känns det som.

För egen del tycker inte jag att mulatt är ett nedsättande ord. Visste inte var det härstammade ifrån, tack för upplysningen.

• michiagnes

Det finns väldigt mycket diskreminering och inte bara angående hudfärg, även social status, utseende, vilka kläder man har. Hoppas innerligt att det förändras men har inga höga förväntningar.
    Freestylalayla: Lycka till med bebisen, förstår att ni längtar. Börjar det bli tungt nu?

Idag åkte vi till mina föräldrar och ska vara där hela veckan. Skönt med lite avlastning.

Mår ni bra alla?

• michiagnes

Vad skönt att hon har kul på dagis, hoppas Agnes oxå får det när hon börjar. Tror nästan det eftersom hon är en riktig buse, blir nog bra med lite annan stimulans än mammas aktiviteter.

• michiagnes

Inte alltid lätt att vara ensam men känner att det funkar rätt bra för min del för pga hennes pappas beteende hade det varit värre att vara två. Nu vet jag att det jag gör, det gör jag ensam och förväntar mig aldrig någon hjälp. Nu har jag varit ganska trött ett tag så vi tog en tripp med tåg till mina föräldrar. Känner att jag behövde vila lite och Agnes har sååå roligt här hemma med alla.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2