• Milimani

När vågar man sluta med minifom?

Min lilla på 8 veckor har fått minifom sen hon var tre veckor. Hon hade nog inte kolik men lite ont i magen för att att hon äter mycket och har gått upp i vikt snabbt. Trodde bvc iallafall. Hon har aldrig tokskrikit så som man hör kolikbarn göra. Däremot har koliken fått henne att rapa. Provade att hålla upp ett dygn med minifomen för en dryg vecka sen och då slutade hon rapa direkt. Spelar det någon roll?

När kan man sluta? Det är så himla bökigt. Särskilt med tanke på att jag måste blanda ut dropparna med bröstmjölk för annars spottar hon ut dem och får otäcka kväljningar.

• Svar på tråden När vågar man sluta med minifom?
  • Elianova

Du behöver ju inte sluta tvärt utan du kan ju trappa ner lite i taget. Vi slutade med dropparna när dottern var runt 2,5 månader.

• Kalina

Vi slutade med Minifom när lillan började rapa ordentligt.

• Milimani

Hur trappade ni ner? Minskade ni på dropparna eller gav ni inte vid varje matning?

• Lilla Prussiluskan

Låter inte som kolik i min öreon...

Prova att rapa henne sittandes i ditt knä efter maten, man får hålla på och klappa en stund. Minifom ges ju mot gaser i magen, visste inte att det var för att inte rapa, låter kosntigt.

Är han pruttig så ge lite magmassage och undvik att äta gasbildande mat när du ammar.

• Milimani

På bvc sa sköterskan att dropparna även gör att de rapar bättre. Snaste veckan har hon prutat jättemycket, men det verkar inte besvära henne.

Kalina, när började hon rapa ordentligt? Fortsatte hon rapa bra även när ni slutade med dropparna?

• Elianova

Vi gav inte vid varje matning, när vi trappade ner.

• Solros77

Vi slutade att ge dropparna när han var ca 2 månader och då han var symptonfri, dvs att han inte hade ont i magen längre. Så började jag att sluta ge honom dropparna på nätterna för att se ´hur han reagerade och när det gick bra så slutade jag även att ge på dagen och det gick jättebra.

• ErnieBernie

Vi slutade när lilltjejen var 3 månader. Det var egentligen inte meningen utan det var mormor som glömde ge henne en dag när hon var barnvakt. Mormor ringde dagen efter och var helt förstörd över att lilltjejen måste ha haft ont i magen. Men icke.... Så då var det bara att fortsätta utan! Var på BVC idag och sköterskan tyckte att man kan prova att sluta vid 3 månader. Då har oftast barnet fått igång mag- och tarmsystemet hyfsat.

Lycka till!

• Lilla K

Vi trappade ner med dottern, dvs jag slutade ge på nätter och när vi inte var hemma. Märkte ingen skillnad så då slutade vi helt.

Med sonen har jag gjort samma sak, men han kämpar idag för kung och fosterland för att få ut luft, så jag kommer återgå till att ge varje mål. (Jag trycker ut godtycklig mängd direkt i munnen, fast det kanske inte funkar för er om hon inte gillar smaken)

• Milimani

Nej, det funkar inte att trycka ut direkt i munnen efersom hon får såna himla kväljningar. Låter som om hon håller på att spy och kvävas samtidigt. Säkert inget farligt men jag står inte ut att höra henne låta så.

Lilla K, hur märks det att din sån kämpar för att få ut luft. När jag struntade i minifomen så rapade ju inte Elin men jag märkte inte att hon på nåt sätt skulle kämpa för att få ut luft.

Kanske ska sluta ge på natten och vissa mål. På kvällarna äter hon ibland med bara en timmes mellanrum och då kan jag ju hoppa över några mål.

• Lilla K

Han ligger och drar upp benen och sträcker sig sen och blir högröd i ansiktet. Allmänt missnöjd liksom, gråter till lite grann.

• iduns matte

vi trappade ner med dropparna när det känndes bra för båda två.var 4 veckor när vi började och han var nog 12-13 veckor när vi slutade helt. alltså vi struntade i dropparna mitt på dagen och sen på morgonen och sist på kvällen efter som att det var då han hade ont i magen. gick jätte bra.

Svar på tråden När vågar man sluta med minifom?