• 3 hjärtan

resa med katt till London

Nu har jag letat och letat och letat.. ringt och ringt.. jag blir inte klok... EXAKT vilka regler gäller för att ta katt till London?? hur reser jag på bästa sätt? eller billigaste?

katten är 1 år, chipmärkt, rabiesvaccinerad, har nebart vistats inomhus, fått sitt blodprov godkänt efter rabiesvaccinationen, han har vanlig kattvaccination, pass...

kan nån hjälpa mig?? någon som gjort det här innan? vill ju att allt ska bli rätt innan vi släpper honom.. tycker jag får olika svar överallt..

• Svar på tråden resa med katt till London
  • Madeleonten

Saxat från Jordbruksverket:

När du reser till Sverige med hund eller katt från Storbritannien och Irland krävs
    1. Sällskapsdjurspass
    2. Id-märkning
    3. Anmälan till tullen vid gränspassagen
    Däremot krävs inte rabiesvaccination eller avmaskning mot dvärgbandmask, förutsatt att ni reser direkt med flyg eller båt, inte via kontinenten - då gäller reglerna för "Övriga EU-länder".

Börja med att kontakta din veterinär och bestäm tid för besök med hunden eller katten. Veterinären vet mer om vad som krävs och om sådana behandlingar som rekommenderas för din hund eller katt beroende på ålder, kondition, resmål m.m. För att få resa in till Storbritannien och Irland, kontakta deras veterinärmyndighet, www.defra.gov.uk för mer information om deras införselregler.

Sällskapsdjurspass
    Du köper passet hos veterinären. Din veterinär fyller i passet.

Id-märkning
    Veterinären id-märker ditt djur, antingen med chip (ISO-standard 11784 eller 11785) eller tatuering. Be din veterinär kontrollera att märkningen är lättläst, i annat fall kan det bli problem vid gränspassagen in i andra länder eller vid återresan till Sverige.

Anmäl till tullen
    Vid inresan till Sverige ska gränsen passeras "på rött" där man anmäler att hunden eller katten reser in i landet.

• JossanH

jag trodde att ALLA djur som förs in i UK MÅSTE sitta i karantän på flygplatsen ett antal veckor också...?

• 3 hjärtan

madeleonten - jo, jag har läst den sidan.. men sen har jag läst andra sidor också där det inte står riktigt samma sak.. det är därför jag blir så förvirrad.. vill ju inte att nåt ska bli fel i transporten..
    om man råkat missa något av alla regler hamnar katten i karantän då för ett tag framöver eller vad händer?? böter eller? jag menar nu om man missat en grej.. inte att man struntat i nåt av sakerna..

jossanH.. som jag förstått det så ska det inte vara nödvändigt för djur att sitta i karantän om man uppfyllt alla krav.. med vaccinering och allt vad det nu är..

• 3 hjärtan

madeleonten - jo, jag har läst den sidan.. men sen har jag läst andra sidor också där det inte står riktigt samma sak.. det är därför jag blir så förvirrad.. vill ju inte att nåt ska bli fel i transporten..
    om man råkat missa något av alla regler hamnar katten i karantän då för ett tag framöver eller vad händer?? böter eller? jag menar nu om man missat en grej.. inte att man struntat i nåt av sakerna..

jossanH.. som jag förstått det så ska det inte vara nödvändigt för djur att sitta i karantän om man uppfyllt alla krav.. med vaccinering och allt vad det nu är..

• 3 hjärtan

• Madeleonten

Fast Jordbruksverket är ju den myndighet som har hand om sånt så om det stämmer någonstans så måste det ju vara där.

Om jag vore du skulle jag ringa JV för säkerhets skull. Om du inte har jättebråttom så kan du be dem skicka skriftlig information.

• 3 hjärtan

ja.. grejen är att jag redan pratat med JV, vid flera tillfällen.. och dom säger olika där, beroende på vem man pratar med.. man kan ju tro att sånt inte borde hända när man ringer ett sånt ställe.. men det gör det!

har pratat lite med en uppfödare nu.. verkar som vi måste vänta ett halvår till och dessutom uppsöka en distriktvet... suck vilket jobb..

• everyday

Med hundar så är det bara VISSA gränsövergångar som man får komma in via. Inte säta sig på planet och flyga över bara vart som helst. Kolla noga på eng motsvarigheten till Jordbruksverket.
    Eller strunta i att t a dit katten, det verkar enklast...

Svar på tråden resa med katt till London