• 3 hjärtan

resa med katt till London.. hur??snälla hjälp!

Nu har jag letat och letat och letat.. ringt och ringt.. jag blir inte klok... EXAKT vilka regler gäller för att ta katt till London?? hur reser jag på bästa sätt? eller billigaste?

katten är 1 år, chipmärkt, rabiesvaccinerad, har nebart vistats inomhus, fått sitt blodprov godkänt efter rabiesvaccinationen, han har vanlig kattvaccination, pass...

kan nån hjälpa mig?? någon som gjort det här innan? vill ju att allt ska bli rätt innan vi släpper honom.. tycker jag får olika svar överallt..

• Svar på tråden resa med katt till London.. hur??snälla hjälp!
  • WhiskeyRiver

Ring och prata med kundtjänst för det akutella flygbolaget då hantering av husdjur skiljer sig åt bolagen emellan. Var ute i GOD TID, det hjälper alltid.

Skall du flytta dit, eller bara hälsa på? Eftersom UK är en ö är de mycket mer restriktiva med införsel av djur än andra västeruropeiska länder. Detta innebär att de ofta kräver karantän i viss tid efter inresa, även i de fall djuret har papper på att det är vid god hälsa.

Skall du bara hälsa på är det därför (för kattens egen skull) att rekommendera exempelvis kattpensionat hemma i Sverige.

Lycka till!

• 3 hjärtan

det är min syster som bor där, och hon vill väldigt gärna ha en av våra katter, det är därför vi ordnat med vaccinationer och sånt..

hur är det att resa med bil?? har kollat med en del flygbolag, där går det bara att ta katten som car-go, och då kostar det typ 5000 att ta över katten..

• WhiskeyRiver

Hmm, med bil vet jag faktiskt inte hur det funkar. Har du provat ringa ambassaden? De borde i alla fall kunna ge dig telefonnummer till engelska tullen.

Jobbade för några år sedan för British Airways och jag vet att det då var väldigt noga med karantän i de fall djuret skulle stanna på ön. Vid mellanlandning i UK var det strikt, men inget karantäntvång. Dock var det krav på att anslutningsflyget skulle gå inom 12 timmar och djuret fick inte lämna flygplatsen.

Djuret skulle också, om jag kommer ihåg rätt, alltid ges lugnande och det fanns också minimikrav på transportburens storlek.

5000 kr kan nog stämma för det ÄR dyrt. Men som sagt, prova och ring till ambassaden så borde ju de kunna hänvisa dig vidare. Annars kan väl din syster ringa till tullen här i England?

Svar på tråden resa med katt till London.. hur??snälla hjälp!