• Bliglin

"Allergiska" mot varann?

Be att få komma in och göra ett så kallat "eftersamlagsprov" (det finns en annan term för detta test men jag kommer inte ihåg den just nu) där de kan kolla om kvinnan bildar antikroppar mot mannens spermier. De kan också kolla om det gemensamma "sekretet" har rätt konsistens.

Eftersamlagsprov görs vid tidpunkt för kvinnans ägglossning och måste göras senast inom 6-12 timmar efter samlaget. Har aldrig gjort detta själv men det är brukligt vid fertilitetsutredningar i Belgien. Lycka till!

• Bliglin

Hittade detta: "Postcoitaltest = eftersamlagstest"

Vid tidpunkten för kvinnans ägglossning uppmanas paret att ha samlag och nästa morgon undersöks kvinnan av gynekologen. Man kan då se om spermierna rör sig som de ska i kvinnans sekret

• Bliglin

Ursäkta, men vilken otroligt korkad läkare du måste ha råkat ut för Skatti! Hur kan man bara säga att det KAN finnas missbildningar (antar han menar sammanväxningar) utan att ta reda på det.
    Du skrev i tidigare inlägg att ni kollat allt och blivit förklarade oförklarligt barnlösa... men nu får jag intrycket att ingen gjort en kontraströntgen på dig? Begär att få en kontraströntgen gjord så får du ju direkt veta om du har sammanväxningar. Det kan ju också vara så att dina äggledare "slammat igen"
    (obs mitt eget uttryck) och att du sedan genast kan bli gravid sedan äggledarna spolats upp av kontrastvätskan...

Men tycker att det är fruktansvärt om läkare påstår att man är oförklarligt barnlös utan att de ens kollat upp allt och gjort de undersökningar som ingår i en normal utredning. Stå på dig i så fall!

• Bliglin

Emmmi: Vad tror din barnmorska(?) bara är en myt? Detta med "allergi mot varandra?"

I så fall tror jag att din bms är ute och cyklar... och pratar om sådant hon inte vet.

Inte för att det handlar om allergi i vanlig bemärkelse utan om att kvinnans immunförsvar bildar antikroppar mot mannens spermier. Det är till och med ganska vanligt (om jag förstått saken rätt). Fast i de flesta fall så förhindrar det inte graviditet och kvinnans immunförsvar vänjer sig allt mer vid dessa "främligar" med tiden. Men i vissa fall så gör det inte det, och då måste man få hjälp.

Svar på tråden "Allergiska" mot varann?