• Delphia

Vilken ålder är bra att börja med veckopeng och hur mycket då

Ja som frågan lyder, vilken ålder är det bäst att börja med veckopeng och hur mycket tycker du?
    Vi har börjat prata om veckopeng till vår 5- åring och vi har sagt att kanske 20 kr räcker men så såg vi nyligen en bamsetidning som kostade 32 kr. Vi har då funderat på om det räcker med 20 kr att köpa godis för så kan vi köpa tidningarna till honom (inte alltid han vill ha en tidning, men när det väl sker så)
    Är glad om några vill motivera också så man själv får lite att tänka på.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ålder är bra att börja med veckopeng och hur mycket då
  • ebben

våran 10åriga tjej har 150 kr/mån.
    att köpa godis för o ev gå på bio nån gång,eller hyra nån dvd,eller köpa nåt smycke eller så!

• ebben

en 5åring kanske är lite för liten att förstå riktigt allt det där med att pengarna inte räcker mm. Det är ju just grejen med att spara så att man har råd att köpa en dyrare sak nån gång som är lite svårt! Att om jag vill ha bamsetidningen så måste jag avstå att köpa nåt en vecka........

• Delphia

ebben - ok så ni väntade tills hon var 10 med att börja med veckopengen?

• MayaS

Mina äldsta barn är 6 och 9 år... de får ingen veckopeng alls.... eftersom de inte begärt det... 

• ebben

NÄ,hon fick tidigare,men hon var kanske .....7,eller möjligen 8 år.
    Före det hade vi liksom inget "behov".
    Hon ville bara ha lite godis nån gång så vi kände inte att det kändes aktuellt innan det.
    Hon var väldigt medveten att saker kostade o bad sällan att få o få......

• Delphia

ok.. ja för vår son umgås med ett par killar och tjejer som har veckopeng och han har börjat fråga om han också kan få pengar att köpa sitt godis för så därför kom frågan upp

• Arcoiris

Jag skrev 4 år och 20 kr i veckan

men min son är 4 och har 10 kr i veckan. Hehe lite snålt kanske?

• Bempa

Har inte tänkt på det, men spontant så tycker jag att 40 kr vid 7-års ålder kanske är bra Fast är det inget dom själva tar upp, så kan det vara tills den dagen dom frågar...

• MissBlaise

Röstade inte på nåt, tyckte typ att sju år 20kr /veckan. Små barn behöver väl inte köpa flera kilo godis direkt...

• Jenniesmamma

röstade inte jag heller,fanns inget som passa in på det jag tycker,nu är min dotter för liten för veckopeng,men kommer inte få så mycket som 200 kr i veckan när hon är 8 år

Svar på tråden Vilken ålder är bra att börja med veckopeng och hur mycket då