Saffran-giftigt eller ej?!
Har hört utav en arbetskamrat att det inte är bra att äta saffran om man är gravid,jag har aldrig hört det förrut så nu tänkte jag fråga er:Tänker ni äta några lussekatter i år?
Har hört utav en arbetskamrat att det inte är bra att äta saffran om man är gravid,jag har aldrig hört det förrut så nu tänkte jag fråga er:Tänker ni äta några lussekatter i år?
ah!va???kan det va farligt??
å jag som älskar lussekatter!
Nej... det är INTE sant!! Var får folk allt ifrån.....
/Linda
MFF svenska mästare 2004
Jag tror INTE att det kan vara skadligt, däremot kan saffran vara giftigt i STORA mängder, för alla.
Saffran i mat o bullar är inte skadligt, man måste äta bra mkt för att det ska bli det
ja det är giftigt i STORA mängder (har jag hört), men inte så lite som det är i lussekatter, om det skulle vara farligare för gravida har jag aldrig hört talas om.
Men saffran har tidigare(säkert i mkt stora doser) använts som abortmedel.
Jo, i mycket stora mängder är saffran giftigt. Men man får allt sätta i sig bra mycket innan kroppen tar skada och jag tror för det första att man inte har råd med det och sedan mår man nog bra illa innan man kommer till den toxiska nivån.
Det finns mycket som är giftigt om man äter för mycket. Pepparrot tex. När jag läste till USKa fick jag veta om en som begick självmord sig genom att förgifta sig med 5 KILO pepparrot. Hur man kan få i sig så mycket utan att spy begriiper jag inte.
Jo, om man ser det så så är allt farligt!! Man kan ju dö av att dricka för mycket vatten...