• cruZZe
    Äldre 11 Oct 19:06
    15397 visningar
    54 svar
    54
    15397

    Platt TV

    Häng inte upp dig på maximal upplösning å det även är skillnad på progresiv scan eller inte.

    Själv kan jag varmt rekomendera Panasonic TH42PV60 eller syster TV´n TH37PV60. Kalasfin skärpa och färger med svärta och djup är otroligt bra. Upplösning klaras av med 1024x720 progresive och XboX 360 samt PC är en fröjd. Ingångar finnes i form av 3xscart (2st RGB). 2st HDMI. 1st PC D-sub. Samt component.

    En TV med bra kvalitet och oslagbart pris enligt mig. Ska man hitta samma kvaliteter i annan TV får man gå upp minst 10.000:-

    www.fyndborsen.se/ecommerce/%3Fmain%21filter%21Prodnr%3D11530

  • cruZZe
    Äldre 11 Oct 19:07
    #2
  • cruZZe
    Äldre 12 Oct 11:12
    #4

    tomsus: Har nog inte ens reagerat på det om jag ska vara ärlig. Tycker nu när du säger det inte att den är mörk. Men be att få ställa in bilden själv i butiken och fråga vilken sorts signal dom matar den med. Jag köpte min enbart efter att ha läst tester samt vad folk på www.prisjakt.nu tyckte om den.

    Saker att ställa in.

    Visningsläge ska INTE stå på dynamisk
    Färgtemp kör iaf jag på KALL
    Colour managment bör vara AV
    P-NR bör vara AV
    MPEG = AV
    3d-COMB = AV

    De flesta av dessa är till för att förbättra dåliga signaler och eller data-signaler. De gör ofta bilden sämre i mitt tycke.

    Överlag är det en supernajs TV för pengarna. Det finns som vanligt bättre att köpa, men inte i den prisklassen enligt mig.

  • cruZZe
    Äldre 13 Oct 18:03
    #7

    Fleet: Jag har Panas Th42:a och har precis sålt min vanliga XboX. Har bara testat lite 360 än och bilden blir tokigt grym. Kör även mkt dator på TV´n (just nu tex) då jag har en HTPC i vardagsrummet och att kolla HD-material från datorn är så nära orgasm man kan komma LCD är lite bättre än plasma om man ska köra mkt PC då den har högre upplösning, men det beror på om man måste köra progressiv. Det är ytterst lite material som går i "full" HD och progrssiv. Så "full" HD med interlaced eller 1024 med progressiv ger i mina ögon lika bra bild. Jag har spelat en del Quake3, Battlefield och Oblivion via PC på TV´n och ja bilden med färger och djup är underbart. Jag matar TV´n med HDMI från datorn för optimal bild. Panasonic har som sagt Th42PV60 och TH37PV60. Samma teknik och upplösningar men en 42 och en 37 som sagt. Det finns många fina aparater numera, men jag är mkt nöjd med min pana som enligt mig och många fler ger en bild likvärdig betydligt dyrare aparater.

    Jens: Ja sonys LCD3 50" ger mkt bild för pengarna.

  • cruZZe
    Äldre 13 Oct 18:04
    #8

    Glömde att nämna PiP som inte finns på panas TH**PV60. Då får man gå upp på PV600. Jag använder aldrig PiP själv och tycker därför att de extra tusenlapparna är omotiverade.

  • cruZZe
    Äldre 17 Oct 15:10
    #13

    Switch är en otroligt dålig lösning som radikalt försämrar bilden.

  • cruZZe
    Äldre 17 Oct 17:17
    #15

    Fred: Jo lika som det finns suprakablar för några tusen per meter finns det fina switchar.

  • cruZZe
    Äldre 18 Oct 12:25
    #18

    Fred: HD-DVD eller Blue ray. Därom tvista de lärde. Men då Sony redan hårdlanserar Blue ray via tex PS3 och porrindustrin valt Blur ray känns det tyvärr som det lutar åt det hållet.

    tomsus: Vet att folk haft problem av och till med surrande fläktar i sina plasmor. En plasma blir mkt varm och kräver fina fläktar för kylning. Ibland lirar inte alla fläktar som de ska.

    För er som gillar HD-material och har dator uppkopplad till TV´n levererar jag denna adress där ni kan ladda hem lite olika klipp och förundras öcer färger, djup och upplösning.

    OBS OBS OBS kräver en del av datorn.

    www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx

  • cruZZe
    Äldre 18 Oct 12:26
    #19

    Fred ja bra kablar är inte att leka med. Min SCART mellan DVD och TV kostar 200:-/dm

  • cruZZe
    Äldre 18 Oct 19:31
    #21

    tomsus: Måste skryta med att min pana hörs endast om jag lägger huvet på sned rakt ovanför TV´n.Vet dock att många hade strul med 37" pana då ena fläkten var av "udda" fakbrikat gentemot de andra två som satt i. Men pana tog det på garanti och goodwill.

  • cruZZe
    Äldre 19 Oct 14:08
    #26

    Fred: Ja att tillverkare av spelarna inte kan komma äverens är kris. Därför satsar säkert många på både och, men frågan blir vart filmerna kommer släppas mm.

    tomsus: Är som sagt knäpptyst om min TV. Dock surrar min HTPC aningen.

  • cruZZe
    Äldre 19 Oct 20:13
    #28

    Niklas: Som jag tidigare rekomenderat. Panasonic TH37PV60 Har samma TV fast 42". Är mkt nöjd med den och den har fått väldigt bra kritik i alla tester.

  • cruZZe
    Äldre 20 Oct 18:46
    #31

    tomsus: Jag säger som jag brukar göra. Be att få ta kommando över fjärrkontrollen och se för guds skull att maskinerna är matade med samma signal. För inställningstips kan du/ni fråga här eller adda mig på cruzzeman@hotmail.com (MSN).

    expert: Då har vi samma aparat, och jag håller med. I denna prisklassen finns det ingenting som kommer i närheten i bildkavlitet. Skärpan är något bättre på vissa LCD men färgdjupet och skärpan är gudomlig. Noteras bör att en LCD i samma storlek (42") och samma kvalitet kostar minst det dubbla. Bildintryck kan dock vara väldigt subjektivt, men alla vänner mm som har platt-TV och/eller är någorlunda prylgalna är impad av bilden för priset. T.o.m polaren med sin Barco för 110k var impad.

  • cruZZe
    Äldre 20 Oct 22:13
    #33

    Saltlakrits: Jag var timmar ifrån att inhandla 1st Pioneer PDP-427XDE när jag snubblade över min Panasomiv TH42PV60 och måste säga tt jag har minst (om inte bättre) lika bra bild för ca:10k mindre. Pioneer har sänkt priset på sina plasmor med ca:6-7k sista månaderna för att matcha utbudet. PDP-serien är en mkt fin maskin, men den har några år på nacken nu och konkurenterna är ikapp. Jag kan utan att skämmas rekomendera PDP, men titta gärna på alternativen.

  • cruZZe
    Äldre 24 Oct 10:50
    #38

    tomsus: Vad matar du TV´n med för signal och kabel?

  • cruZZe
    Äldre 24 Oct 18:25
    #40

    Tomsus: Ser väl rätt ut om man bortser från nilligkabeln :)

    Vilka inställningar kör du på TV´n?

  • cruZZe
    Äldre 1 Nov 14:34
    #48

    tomsus: Jag hade också tankar på att köra allting via min HTPC. Men efter en hel del sökande upptäckte jag att det blir problem för mig att köra både viasat och canal digital. jag kör via parabol (boxer ger får dålig bild och ljud.

    Om du får snurr på grejerna kan du skriva lite om vad du gjort och hur det funkar.

    Hoppas du för övrigt är nöjd med TV´n Mina parabolboxar ger bra bild men DVD och dator ger otroligt fin bild. Finns aparater med skarpare bild, men jag gillar lite mjukare samt trevligare färger.

  • cruZZe
    Äldre 2 Nov 09:38
    #50

    Euphoric: Ja det är en helt godkänd TV för pengarna. Ett bra köp för vanliga TV-tittare som inte vill kasta ut allt för mkt pengar, men ändå få stor bild och en del finesser.

  • cruZZe
    Äldre 2 Nov 12:52
    #52

    Ja 1024x768 non interlaced är mkt najs rakt ut från datorn. Kör du VGA-VGA, VGA-HDMI eller DVI-HDMI? Själv fick jag dra en lite lambolösning som dock funkar bättre än jag trodde. De hade bara 2.5m DVI-VGA hemma så jag tog en skarc utöver det. DVD kör jag scartRGB med fin suprakabel. Mkt bra bild där också, men inte i närheten av HD-material från datorn/HTPC

    Om du ska bygga 1st HTPC så bygg med minst 3.5ghz propp och minst 1gig ram. Annars får du jobbigt att spela upp HD-material.

Svar på tråden Platt TV