• KäRinGa

Långt hår - endast för flickor?

I dag fick jag en fråga angående min minste grabb. Hans hår börjar bli rätt så långt bak i nacken, och frågan lydde:
    "Har du klippt honom någon gång?"
    Jag svarade att nej, det har jag inte..
    Och ska jag vara ärlig, så lär det dröja ett bra tag innan saxen får röra hans hår..

Min äldste son har alltid haft långt hår, många har tagit honom för en flicka på grund utav det. Numera FÅR jag inte klippa honom, inte ens dom yttersta topparna.. Kanske kan det ha att göra med att pappa är relativt långhårig, och han är en förebild för pojken..

Men.
    Kan inte pojkar i dag vara långhåriga?
    Är det endast flickor som kan ha ett långt vackert hår?
    Varför är det så?

Många reagerar på min äldste pojkes hårlängd, säger saker som att han behöver klippa sig och dylikt. Orden riktar sig inte bara till oss föräldrar, utan även till honom själv.
    När han då säger att han inte vill ha kort hår, får han höra en lång redogörelse om att flickor är långhåriga, pojkar korthåriga..
    Men han ser sin pappa med ett hårband i nacken dagligen, och grabbens önskan just nu, är att hans lugg ska växa till sig så han kan ha samma frisyr som pappa.

Varför dessa "fördomar" om barnens hår?

Ingen säger exempelvis till min tös att hon ska klippa av sig sitt långa hår. I stället blir det höga flämtningar då jag klipper av fem slitna centimeter, och man undrar hur i hela friden jag bara KAN klippa av det vackra hårsvallet?!

Varför i hela friden är det sådan "hysteri" om hårlängd??

• Svar på tråden Långt hår - endast för flickor?
  • muulin

min son kommer att få ha långt hår! vill inte klippa av hans fina blonda =) Människor verkar vara fast i det gamla könsinriktade... tråkigt!

• rasajj

Mina pojkar ar snaggade, och ar sa tills de ar gamla nog att bestamma sjalva! Pojkar ar pojkar och flickor ar flickor! Ger du dina pojar stringtrosor och en bh ocksa?

• Meria

På barn tycker jag inte det spelar någon roll om de har långt eller kort hår. På vuxna män däremot tycker jag det beror på hårtypen om de passar i långt eller inte. Sambon envisas med att ha långt hår, även fast jag tycker det är snyggare med kort (han har lockigt hår, lite därför... ). Men generellt reagerar jag inte särskilt när det kommer en pojke/man med långt hår, det är väl deras val.

Mamma och syrran däremot är helt inne i långt-tjej, kort-pojke.

¤ vecka 32 ¤
  • KäRinGa

Ja, tråkigt är det verkligen, och väldigt irriterande!
    I fem år har vi fått förklara varför vi inte klippt äldste grabben (han är sex år nu), men för mig är det än fråga om att välja, om att han själv ska få bestämma hur han vill ha sitt hår. Likadant med tösen.
    Ett långt hår är enklare att klippa kort, om dom skulle önska det, än att få ett kort hår långt över en natt...
    Grabben klippte av sig håret förra sommaren (efter övertalning av en av fastrarna) och hjälp så han ångrade sig! Hade han kunnat så hade han satt tillbaks håret igen..

• pallonhaj

Äsch nu är det ju modernt igen för killar att ha långt hår. I skolan har ju var o varannan kille långt hår.
    Spelar väl ingen roll...

• muulin

saargr Så du tycker inte att killar ska ha rosa kläder heller? och att tjejer inte ska ha blått?

• KäRinGa

saarg
    men vad är det som säger att pojkar måste vara korthåriga??
    Elelr att flickor måste vara långhårga??

• KäRinGa

misstess
    i pojkens klass är det enbart han själv med långt hår, och likandant var det på dagis (han går med andra barn nu i miniettan än han gjorde på dagis)
    Pojkarna i tösens dagisklasss är också korthåriga...

• Avelyn

Lika ok för killar att ha långt hår tycker jag. Dock snaggar jag mina söners hår av anledningen att det alltid är sådan kamp om hårtvätt. De vill ha långt hår, det ska de få så snart de blivit bättre på att acceptera hårtvätten

• rasajj

Jadu,

Jag kanske bara har sett de daliga exemplen, men killar med langt har har i basta fall en okammad tofs i nacken, men manga bara hanger haret bakom oronen och gar...

Flickor med langt har har spannen, tofsar, klammor , harspray, fonat och stylat har.

Mina dottrar som har langt har har tofsar eller flator, det ska se snyggt ut, inte bara vara...

Kanske att Willie Nelson hade flator i sitt har, men namn en annan kille med flator eller klammor i haret...?

Langt har pa killar ser ovardat ut, oproffitionellt. Flummigt.
    Man som har langt har ar dessutom ofta tunnhariga uppepa, det ser inte bra ut!

Kvinnor brukar nar de blir aldre ocksa sporta en kortare harstil, da det oftast ar lattare att ta hand om och fa till det snyggt!

Svar på tråden Långt hår - endast för flickor?