Långt hår - endast för flickor?
I dag fick jag en fråga angående min minste grabb. Hans hår börjar bli rätt så långt bak i nacken, och frågan lydde:
"Har du klippt honom någon gång?"
Jag svarade att nej, det har jag inte..
Och ska jag vara ärlig, så lär det dröja ett bra tag innan saxen får röra hans hår..
Min äldste son har alltid haft långt hår, många har tagit honom för en flicka på grund utav det. Numera FÅR jag inte klippa honom, inte ens dom yttersta topparna.. Kanske kan det ha att göra med att pappa är relativt långhårig, och han är en förebild för pojken..
Men.
Kan inte pojkar i dag vara långhåriga?
Är det endast flickor som kan ha ett långt vackert hår?
Varför är det så?
Många reagerar på min äldste pojkes hårlängd, säger saker som att han behöver klippa sig och dylikt. Orden riktar sig inte bara till oss föräldrar, utan även till honom själv.
När han då säger att han inte vill ha kort hår, får han höra en lång redogörelse om att flickor är långhåriga, pojkar korthåriga..
Men han ser sin pappa med ett hårband i nacken dagligen, och grabbens önskan just nu, är att hans lugg ska växa till sig så han kan ha samma frisyr som pappa.
Varför dessa "fördomar" om barnens hår?
Ingen säger exempelvis till min tös att hon ska klippa av sig sitt långa hår. I stället blir det höga flämtningar då jag klipper av fem slitna centimeter, och man undrar hur i hela friden jag bara KAN klippa av det vackra hårsvallet?!
Varför i hela friden är det sådan "hysteri" om hårlängd??