• KäRinGa

Långt hår - endast för flickor?

I dag fick jag en fråga angående min minste grabb. Hans hår börjar bli rätt så långt bak i nacken, och frågan lydde:
    "Har du klippt honom någon gång?"
    Jag svarade att nej, det har jag inte..
    Och ska jag vara ärlig, så lär det dröja ett bra tag innan saxen får röra hans hår..

Min äldste son har alltid haft långt hår, många har tagit honom för en flicka på grund utav det. Numera FÅR jag inte klippa honom, inte ens dom yttersta topparna.. Kanske kan det ha att göra med att pappa är relativt långhårig, och han är en förebild för pojken..

Men.
    Kan inte pojkar i dag vara långhåriga?
    Är det endast flickor som kan ha ett långt vackert hår?
    Varför är det så?

Många reagerar på min äldste pojkes hårlängd, säger saker som att han behöver klippa sig och dylikt. Orden riktar sig inte bara till oss föräldrar, utan även till honom själv.
    När han då säger att han inte vill ha kort hår, får han höra en lång redogörelse om att flickor är långhåriga, pojkar korthåriga..
    Men han ser sin pappa med ett hårband i nacken dagligen, och grabbens önskan just nu, är att hans lugg ska växa till sig så han kan ha samma frisyr som pappa.

Varför dessa "fördomar" om barnens hår?

Ingen säger exempelvis till min tös att hon ska klippa av sig sitt långa hår. I stället blir det höga flämtningar då jag klipper av fem slitna centimeter, och man undrar hur i hela friden jag bara KAN klippa av det vackra hårsvallet?!

Varför i hela friden är det sådan "hysteri" om hårlängd??

• Svar på tråden Långt hår - endast för flickor?
  • rasajj
    Clavi skrev 2006-10-11 16:46:55 följande:
     Oh herregud. Är det inte lite skillnad på långt hår och stringtrosor?Jag tycker att långt hår är helt ok. Jämställdhetian
    Tja, ar det jamstaldhet sa ar det. Vill pojken ha spetsstringtrosor och bh ska han val fa det??? Och langt har med. Man ska val ha jamstaldhet mellan aldrar och kon, eller? *ironi*

For mig ar jamstaldhet att flickor och pojkar, man och kvinnor, gamla och unga ar lika varda. Inte att de klar sig/ser ut likadant. Eller beter sig likadant Eller gor samma saker.

Min pojke har kort har, for att han ar pojke. Min flicka har langt har (forutsatt att hon borstar och satter upp det) for att hon ar flicka. Bada har samma varde, men de ar inte samma person.
  • KickStart

Långt hår går välan bra även på pojkar/män
    En del män är galet läckra med långt hår...Mummmmma!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Bonanza
    rasajj skrev 2006-10-11 17:54:44 följande:
    Tja, ar det jamstaldhet sa ar det. Vill pojken ha spetsstringtrosor och bh ska han val fa det??? Och langt har med. Man ska val ha jamstaldhet mellan aldrar och kon, eller? *ironi*For mig ar jamstaldhet att flickor och pojkar, man och kvinnor, gamla och unga ar lika varda. Inte att de klar sig/ser ut likadant. Eller beter sig likadant Eller gor samma saker. Min pojke har kort har, for att han ar pojke. Min flicka har langt har (forutsatt att hon borstar och satter upp det) for att hon ar flicka. Bada har samma varde, men de ar inte samma person.
    Nej men det finns ju inget som säger att tjejer ska ha långt hår och killar kort. Eller hur! Det är ju något vi har fått för sig, och det är tur att vissa är kloka nog att inse att det bara är larv.

Spetstrosor/stringtrosor tänker jag inte köpa till något av mina barn. Kommer du?!
    I'm back in the game!
  • rasajj

Nej, men det ar ocksa nagot som folk bara har bestamt ar for flickor...

Langt/kort har kommer bla fran Bibeln.

1 Kor 11:14 Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår
    15 men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja
    .

• marina81

Kort hår på killar o långt på tjejer är tradition. En del vill följa denna tradition, andra tycker det är larv. Det bästa är väl om folk gör som de känner, det är faktiskt inget världsomstörtande problem.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Bonanza
    rasajj skrev 2006-10-11 18:52:15 följande:
    Nej, men det ar ocksa nagot som folk bara har bestamt ar for flickor... Langt/kort har kommer bla fran Bibeln. 1 Kor 11:14 Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår 15 men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja.
    Om det kommer från bibeln kommer jag aldrig klippa mina söner. Usch, jag vill verkligen inte följa den boken! *ryser*
    I'm back in the game!
  • marina81
    Nej, men det ar ocksa nagot som folk bara har bestamt ar for flickor... Langt/kort har kommer bla fran Bibeln. 1 Kor 11:14 Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår 15 men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja.
    Vi romer säger det är en skam för en kvinna att ha kort hår, det betyder att hon varit ute i "dåligheter"
  • lövet2

Jag hyllar de yttre olikheterna mellan killar och tjejer, så jag klipper pojkarna tills de själva protesterar. Villkoret här i huset för att få ha långt hår, är annars att det ska skötas ordentligt. Om inte håret går att kamma/borsta, då klipper jag ....
    Äldste sonen valde själv i 15-årsåldern att bli hårdrockare, och han är just nu den som har längsta håret i familjen!

• KickStart
    Men nog tyder allt på att Jesus själv var en man av stor kalufs?
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • marina81
    KickStart skrev 2006-10-11 19:02:25 följande:
    Nej, men det ar ocksa nagot som folk bara har bestamt ar for flickor... Langt/kort har kommer bla fran Bibeln. 1 Kor 11:14 Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår 15 men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja. Men nog tyder allt på att Jesus själv var en man av stor kalufs? S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
    Ingen vet väl eg hur Jesus såg ut? Att han avbildas med långt hår säger verkligen inget om vilken frisyr han hade egentligen.
Svar på tråden Långt hår - endast för flickor?