• Mmmajsan

undersökning av prostatan

Man brukar börja på vdc med att känna på prostatan (ett finger upp i anus) och ta ett PSA-prov (som dock är ett ganska osäkert prov). PSA är ett blodprov som tas i armvecket.
    Utifrån cad man känner med fingret och vad PSA-värdet visar (det tar några dagar att få svar på) kan man sedan remittera din vän till en urologisk klinik för vidare undersökningar. Där brukar man ibland ta en biopsi från prostatan. Detta görs med nål via ändtarmen och man kan blöda lite efteråt och det är ganska obehagligt. Men har man förhöjt PSA-värde så tar man ju det där provet ändå, för det är ju värt att få veta vad det beror på.

Man är dock ganska motvillig ibland till att ta det där PSA-provet, för många vill ha det taget bara för att ha det kollat, för säkerhets skull. Och provet kan visa fel (falskt positivt). Därför brukar läkaren också ta en anamnes på vilka symtom personen har. Ofta rör det sig om en prostataförstoring som är helt godartad, eller en prostatainfektion. Prostatacancer kommer sällan före 50 års ålder. Men förstå mig rätt - om din vän är orolig och har symtom så - självklart måste han kolla upp det!!

• Mmmajsan

Nej, urinprov har jag inte hört talas om alls...men det kan kanske bero på att jag inte jobbat med primärvård på ett år ungefär. Eller olika rutiner i olika landsting.

Svar på tråden undersökning av prostatan